Nad nádražím v Havířově se ještě před několika málo lety stahovaly mraky, zdálo se, že o bourání už je rozhodnuto. Rekonstrukce velkorysé a pěkné budovy ale nakonec proběhla. Hlavní hala teď neslouží jenom cestujícím, její hlavní, krásně prosvětlený prostor se využívá jako sportovně – kulturní centrum města.
Chátrající nádražní halu odepsala Správa železnic i město Havířov, památkovou ochranu jí neudělilo ani ministerstvo kultury. Proti demolici se však vzedmula vlna nesouhlasu ze strany veřejnosti i odborníků – za její zachování se postavila například Česká komora architektů, Alena Šrámková nebo Rostislav Švácha. I díky tomu bylo nakonec rozhodnuto o přestavbě.
Halu navrhl Josef Hrejsemnou roku 1959 – tedy rok po Světové výstavě v Bruselu. Dal jí lehkost a eleganci, za prosklenou fasádou je velkorysá hala s typickým schodištěm v bruselském stylu. Aby mohla sloužit novému účelu, bylo třeba fasádu obnovit, zásadní byla také rekonstrukce interiéru s ojedinělým podhledem a skleněnou mozaikou.
„Chtěli jsme zachovat vzdušný interiér s významným podílem prosklení a dalšími charakteristickými prvky. Hala teď slouží převážně pro hru volejbalu a badmintonu. Vybavená je dřevěnou sportovní podlahou, lezeckou stěnou a lyžařskými trenažéry se zázemím šaten s možností konání komornějších kulturních akcí. Vedlejší prostory nabízejí bowling s barem a čtyři sály k multifunkčnímu využití. Součástí haly jsou také malá učebna, prodejna, zázemí pro správce a výtah,“ uvádí architekt Daniel Labuzík.
Primátor Havířova Josef Bělica dodává: „Kromě sportů, které potřebují velká hřiště, jsou v horních prostorách menší sály pro balet, tanec nebo gymnastiku. Díky reprezentačnímu charakteru budovy ale můžeme halu využít i k pořádání koncertů, divadelních představení, přednášek, výstav nebo galavečerů.“
Nyní probíhá dokončení nástupiště v rámci rekonstrukce koridoru kolejiště: modernizace přístupů na perony, které budou bezbariérové a dostanou také nové zastřešení, informační a orientační systém a mobiliář. Proběhne obnova kolejiště, instaluje se nové sdělovací a zabezpečovací zařízení, opraví se mosty a trakční vedení.
Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.
Máte účet? Přihlaste se