Když něco na trhu chybí, není nic snazšího si to vyrobit, řekl si miliardář a majitel chemického gigantu Ineos Sir Jim Ratcliffe. Když Land Rover ukončil výrobu klasického Defenderu, chtěl si práva a nástroje na výrobu Defenderu od automobilky Land Rover odkoupit. Neprodali mu je. Tak si poskládal auto podle svých představ a dlužno podotknout, že se mu to podařilo. Redakci auto Ineos Grenadier na krátký test zapůjčil plzeňský dealer Dajbych 4×4.
Když pejsek s kočičkou vařili dort, dali do něj vše, co rádi jedli. Výsledek tohoto kulinářského výtvoru je všem dobře znám. Jim Ratcliffe postupoval obdobně: Koncept je samozřejmě podobný Defenderu, nebo jakémukoli jinému offroadu – žebřinový rám, na něm hranatá karoserie, striktně užitkový charakter a žádné zbytečnosti. O pohon se starají, místo čtyřválcového turbodieselu z Transitu, šestiválcové benzinové a turbodieselové motory BMW spojené s osmistupňovým automatem ZF.
Ineos v první řadě přichází s modelem s dlouhým rozvorem a jeho variantou pick-up, později však díky variabilní konstrukci může dojít i na další varianty. Další výhodou Greanadieru je vysoká míra upravitelnosti zákazníkovi na míru – na své by si tak měli přijít řemeslníci, farmáři, účastníci expedic i docela obyčejní nadšenci odolných terénních aut.
Ke spolupráci Jim Ratcliffe přizval odborníky z rakouské firmy Magna Steyr (pod je vám tato společnost povědomá, tak stačí pouze připomenout, že naše armáda se prohání v OT Pandur od tohoto výrobce), která mimo jiné pro Mercedes vyvinula pohon všech kol 4Matic a dodnes vyrábí terénní třídu G.
CO V AUTĚ NENÍ, TO SE NEROZBIJE
Filozofií auta je, že co v něm není, to se nemůže rozbít. Nečekejte tedy moderní hi-tech prvky jako elektrické nastavování sedadel nebo vyhřívaný volant. Sedadla ale vyhřívaná jsou, byť u verze Trailmaster jen za příplatek. Potěší klasická páka ruční brzdy, a ne moderní elektromechanická. Stejně tak je tu obyčejný klíček, kterým otáčíte v zapalování, abyste nastartovali. Nechybí systém ISOFIX, spousta odkládacích prostor a také dost madel, aby se posádka měla v terénu čeho držet. Pozice za volantem je dobrá a mnohem pohodlnější než ve starém Land Roveru.
Grenadier je určený hlavně pro jízdu v terénu, což platí zejména pro výbavovou variantu Trialmaster. Ta má již v základu uzávěrky diferenciálu vpředu i vzadu, zvýšené sání vzduchu i terénní pneumatiky. Na druhou stranu Fieldmaster, který stojí naprosto stejně, dostal do interiéru kožené vyhřívané sedačky a nad přední sedadla střešní okno. I ten ale lze dovybavit třeba oněmi uzávěrkami.
DOJEDE VŠUDE
Potřebujete kontrolovat své zaměstnance přímo na stavbě, pak se na vlastnosti tohoto auta můžete spolehnout. Duchovní nástupce Defenderu je 4927 mm dlouhý, 1930 mm široký (se zrcátky) a 2033 mm vysoký. Rozvor dosahuje 2922 mm. Nechybí stálý pohonem všech kol, redukční převodovka a uzávěrky diferenciálů. Auto stojí na bytelném rámu, na který výrobce poskytuje dvanáctiletou záruku. Ten nese tuhé nápravy.
Auto je v první řadě určené do terénu, ale i na silnici se nechová vůbec špatně. Třeba světlá výška je plných 264 milimetrů a brodit se lze vodou hlubokou 80 centimetrů. Pro takové případy brodění je v autě dokonce speciální tlačítko, které po aktivaci například vypne elektrické vyhřívání sedaček i další prvky, jež by stříkající voda mohla poškodit.
NASTUDOVAT TLAČÍTKA
Na palubní desce zaujme velký kompas. Konečně jsem pochopil, proč mi navigace nejprve sděluje, abych jel na severozápad. Teď si to již dovedu představit…
Z kabiny přímo čiší snaha o funkčnost, proto tu jsou mohutné ovladače a velká tlačítka. V podlaze se nachází otvory pro odtok vody a milým detailem je také skutečnost, že výrobce myslí i na majitele, kteří později vůz vybaví nějakým offroadovým příslušenstvím, například navijákem nebo světelnou rampou. Pro tyto účely je auto vybaveno už zapojenými spínači, takže není potřeba vrtat díry do palubky nebo upravovat kabeláž.
Na displeji si toho můžete nechat zobrazit opravdu hodně, zásadní jsou zejména pomůcky pro jízdu v terénu. Systém tak dokáže ukázat úhly náklonu ve všech směrech, natočení kol, využití jednotlivých uzávěr a další podrobnosti. Je potřeba se chvíli zorientovat, ale nakonec je vše na správném místě. Systém pochází od BMW a stopy mnichovské automobilky najdete i na jiných místech. Třeba tu je elektronický volič automatické převodovky, který Mnichovští ve svých autech používají přes 10 let. Hned vedle masivní páky ruční brzdy a klasické páčky na přepínání redukce vypadá tak trochu nepatřičně.
Ale pak jsou tu ještě tlačítka, u kterých si designéři opravdu vyhráli. Na jednu stranu jsou velká a hranatá, aby je šlo co nejlépe ovládat v rukavicích, na druhou stranu jsou logicky uspořádána do celků zdobených šrouby. Panel s množstvím tlačítek a přepínačů (včetně sady ovladačů pro externí zařízení, jako jsou světelná lišta nebo naviják) najdete i na stropě. Vypadá to tu trochu jako v letadle. Je to jiné, je to pěkné a osobité. Měli jsme z toho podobný pocit, jako když se píše na moderní mechanické klávesnici.
DOSTAČUJÍCÍ VÝBĚR
V nabídce jsou v současnosti tři verze. Terénní Trialmaster, lifestylově orientovaný Fieldmaster a vyloženě užitková verze Utility Wagon (spadá do kategorie N1). Mechanicky se na jednotlivých verzích nic neliší, jde vždy o výbavy a doplňky. Na výběr máte dvě motorizace. Obě jsou šestiválce 3,0 od BMW a jeden spaluje naftu (249 koní), druhý benzín (286 koní). To je ve světě dnešních pravověrných offroadů rarita. Zajímavostí je, že obě motorizace a výbavy stojí na korunu stejně. Je tedy jen a jen na zákazníkovi, co si zvolí. Levnější je jen užitková varianta.
Převodovka je skvěle sladěná s oběma motory, i když v benzinové verzi (má 286 oproti 249 dieselovým koním) se mi jelo na silnici o něco příjemněji. Daní za to pak bude větší spotřeba. Normovaná činí u dieselu 9,8 litru, u benzínu 12,7 litru.
U Dajbychů předpokládají, že ročně se Grenadierů v Česku prodá něco přes sto kusů. První rok jejich odhady potvrdil. Zatím si je objednávají hlavně soukromé osoby, ale pomalu začínají oslovovat také firmy, jejichž pracovníci se pohybují v náročném terénu.
Nejlevnější dvoumístná užitková verze vyjde na 1 555 500 Kč, pětimístná na 1 594 400 Kč a osobní verze na 1 788 900 Kč (bez DPH). Je jedno, zda si vyberete drsnější Trailmaster, nebo komfortnější Fieldmaster. Například znovuzrozený klasický Land Rover Defender V8 z dílny Works Bespoke vyjde u základního třídveřového modelu 90 na minimálně 190 000 liber (zhruba 5,65 milionu korun), pětidveřová verze 110 pak od 199 000 liber (přibližně 5,92 milionu korun).
Záruka na auto je standardně pět let, servisní intervaly jsou pro běžné užívání stanovené na jeden rok nebo dvacet tisíc kilometrů. Pokud by se ale vůz používal hlavně mimo standardní cesty, pak by se mělo do servisu zajíždět vždy po ujetí 7500 kilometrů.
-jik-