Technologie

Železobetonové konstrukce od Metrostavu na ARENA BRNO

Divize 6 společnosti Metrostav a.s. byla dodavatelem železobetonových konstrukcí pro výstavbu multifunkční haly ARENA BRNO. Stavba začala v září 2023 a patří mezi největší stavební a inženýrské projekty v jihomoravské metropoli za poslední dekády. Generálním zhotovitelem je Hochtief CZ, prefabrikované dílce na stavbu dodává A-Z Prezip ve sdružení s firmou Prefa Brno. Nová dominanta výstaviště v Pisárkách si klade za cíl nejen nabídnout špičkové zázemí pro sport, koncerty i kongresy, ale také být ukázkovým příkladem efektivní práce s betonem ve velkém rozsahu. Na ploše přes 16 000 m² a s obestavěným objemem 475 000 m³ se zde uplatňuje sofistikovaná kombinace monolitických a prefabrikovaných betonových konstrukcí.

ARENA BRNO je nejen budoucím centrem kultury a sportu, ale také výkladní skříní současného stavebnictví. Důmyslná kombinace monolitického a prefabrikovaného betonu představuje efektivní a moderní přístup k realizaci velkých staveb. Při dodržení kvality a tempa se multifunkční hala může stát vzorem pro další podobné projekty v České republice i v zahraničí.

MASIVNÍ BETONOVÉ JÁDRO

Z hlediska konstrukce hraje beton zásadní roli v každé fázi výstavby. Objekt má dvě podzemní a šest nadzemních podlaží. Podzemní části jsou kompletně monolitické – železobetonové stěny a stropy zde tvoří robustní základ pro zatížení nadzemních konstrukcí, a zároveň slouží jako obal pro technické a provozní zázemí haly. Pro tyto části bylo navrženo využití vysocepevnostního betonu s důrazem na vodotěsnost a dlouhodobou trvanlivost.

Celkem bylo na stavbu objektu bylo použito 6826 tun železa, 30 000 m3 betonu; celkem zabedněné konstrukce 69 054 m2. Realizace železobetonových konstrukcí provádí Metrostav v třídě pohledového betonu PB2, u kterého jsou kladeny vyšší požadavky na vzhled. Jeho kvalita a spárořez bednění podléhaly během výstavby pravidelným kontrolám.

„Největší objem bednění a betonáží probíhal v podzemním patře a mezipatře, kde dominovaly železobetonové monolitické stropní desky prováděné na podpůrných konstrukcích TC-80, Peri-Up a ST 100. Od 1. nadzemního podlaží potom tvoří kostru haly kombinace prefabrikátů a monolitu v takovém objemu, se kterým jsem se zatím nesetkal,“ říká Radek Čermák, vedoucí projektu Metrostavu. „Logistika s návozy výztuže a bednění z půjčovny naší divize 6 nám daly zabrat. Při provádění 60centimetrové základové desky jsme museli denně odbavit tři kamiony s bedněním a šest s výztuží. V době největšího objemu prací se přímo na stavbě pohybovalo na 170 lidí – 14 techniků, 40 železářů, 70 tesařů, 25 betonářů a 31 pomocných dělníků,“dodává Čermák.

PREFA PRO RYCHLOST, MONOLIT PRO STABILITU

U nadzemních podlaží se uplatňuje hybridní přístup. Zatímco hlavní nosné konstrukce jsou prováděny jako monolitické pro zajištění pevnosti a komplexní statické stability, horizontální nosné prvky, jako jsou stropní panely a některé sloupy, jsou prefabrikované. Tato kombinace umožňuje výrazné zrychlení výstavby – prefabrikované dílce jsou vyráběny paralelně mimo staveniště a následně montovány na místo.

TENTO PŘÍSTUP PŘINÁŠÍ NĚKOLIK VÝHOD:

• Zkrácení celkového harmonogramu výstavby

• Vyšší kvalita a přesnost výrobků díky kontrolovanému prostředí výroby

• Menší nároky na bednění a lešení

• Minimalizace rizik při špatném počasí

OBJEM A LOGISTIKA BETONÁŽE

Stavba vyžaduje desítky tisíc kubíků betonu. Pro podzemní části bylo využito přibližně 15 000 m³ betonu, další tisíce kubíků byly určeny pro stěny, sloupy a stropy v nadzemních podlažích. Betonáže probíhaly ve fázích a byly důsledně koordinovány s výrobou prefabrikátů i navazujícími profesemi.

Při betonáži bylo nutné dodržet přísné požadavky na rovinnost, únosnost a odolnost konstrukcí. Zvláštní důraz byl kladen na dilatační celky a napojení mezi monolitem a prefabrikáty, kde musela být zajištěna dokonalá soudržnost a přenos zatížení. V některých místech byly použity i tzv. semi-prefa prvky – například betonové schodišťové bloky, které byly prefabrikovány s výztužnými přesahy a následně zmonolitněny.

TEMPO VÝSTAVBY

Celková doba výstavby je naplánována na 33 měsíců. Pro projekt této velikosti, který zahrnuje kromě samotné haly i parkovací dům, dopravní infrastrukturu a veřejné prostranství, jde o velmi ambiciózní harmonogram. Efektivní nasazení betonářských technologií – včetně mobilních čerpadel, bednicích systémů a optimalizovaných směsí – je klíčovým faktorem pro jeho dodržení.

Autor: Radek Čermák, Metrostav a.s.

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*