Do horního ohlaví plavební komory Rohatec/Sudoměřice na Baťově kanálu dnes byla osazena první vrata. Postupně bude komora vybavena ještě dvojicí vrat v dolním ohlaví a hradící konstrukcí bude osazen i modernizovaný jez. Jejich instalace proběhnou v následujících týdnech během prosince a ledna.
„Vrata jsou nejdůležitější součástí plavební komory. Udržují potřebnou hladinu vody v komoře i v navazujícím plavebním kanále při proplavování. Podle úrovně hladiny se pak buď horní nebo dolní vrata otevírají, aby mohly proplout lodě. Uvnitř komory je pak samospádem naplněna nebo naopak vypuštěna voda a lodě tak překonají spád 2,70 m mezi jezem Sudoměřice až na hladinu řeky Moravy,“ říká Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest ČR, které je investorem stavby.
Zhotovitelem stavby je SPOLEČNOST BAŤŮV KANÁL, tvořená vedoucím společníkem firmou SWIETELSKY stavební s.r.o., odštěpný závod Dopravní stavby MORAVA, a druhým společníkem Metrostav DIZ s.r.o.
Celkové stavební náklady dosáhnou výše 339,8 mil. Kč bez DPH, z toho prodloužení vodní cesty s plavební komorou činí 262 mil Kč bez DPH a oprava jezu Sudoměřice 77,8 mil. Kč bez DPH. Stavební náklady financuje Státní fond dopravní infrastruktury České republiky. Předpokládané ukončení stavby je plánováno na konec roku 2025.
Všechna vrata plavební komory budou vzpěrná, obdobně jako na jiných zdymadlech na Baťově kanále, tedy složená ze dvou křídel, která jsou po zavření „vzepřena“ proti vodě tak, že tvoří mírnou špičku. Vrata horního ohlaví jsou menší než vrata v dolním ohlaví. Jedna vráteň (křídlo) vrat horního ohlaví váží 2700 kg. Vrata v dolním ohlaví budou navíc zdvojená. Vrátně na dolním ohlaví budou vážit 3600 kg a 3900 kg. Větší z obou dolních vrat budou sloužit jako protipovodňová a budou se používat pouze jako povodňová uzávěra z řeky Moravy. Jednotlivé vrátně na své místo ve zdi plavební komory usazuje mobilní jeřáb s nosností do 50 tun.
Nová plavební komora bude mít užitnou délku 38,5 m a šířku 5,3 m, tedy obdobně jako jiné komory Baťova kanálu.
Stavba kromě modernizace jezu a vybudování plavební komory zahrnuje také rozšíření a prohloubení koryta Radějovky v délce 800 m až k ústí do řeky Moravy. Tyto práce jsou již téměř dokončeny. Tento úsek je hraničním tokem mezi Českou a Slovenskou republikou a stavba tak probíhá na území obou států. Přebudovaly se také dva původní mosty pro zemědělskou techniku, pod kterými by lodě kvůli jejich výšce neprojely.
Na podzim už byly zahájeny práce na biokoridoru nad plavební komorou, tvořeného vegetačním pásem s drobnou vodotečí. Po dokončení se tak zvýší ekologická stabilita území a zachová či rozšíří biodiverzita území. Nové biotopy budou po čase kvalitativně výrazně převyšovat původní ekologickou hodnotu biotopů na Radějovce a vyřešena bude dosavadní migrační neprostupnost říčky.
Zářijové povodně způsobily zpoždění všech prací zhruba o měsíc, ale naštěstí nezanechaly velká poškození na do té doby dokončených částech stavby. Původní termín uvedení plavební komory do provozu pro plavební sezónu 2026 tak zatím není ohrožen.
-jik-