Největší výrobce dveří v ČR jihlavská firma Doornite letos na investice vyčlenila více než 50 milionů korun. Významná část investic, celkem 80 procent, šlo na nákup systémů a zařízení, které zvyšují efektivitu práce formou digitalizace, automatizace výroby a využití umělé inteligence. Ty totiž mají firmě zajistit vyšší konkurenceschopnost vůči zahraničním výrobcům. V příštím roce se chce podnik na další zvyšování efektivity zaměřit. Již nyní má naplánované investice do další automatizace na úrovni minimálně 34 milionů korun.
„Premiér Fiala nedávno uvedl, že za pár let můžeme být s platy na úrovni Německa a sklidil za to posměch. Možná ne za čtyři, ale za šest, osm, nebo nejdéle za deset let tady ve výrobních podnicích mzdy na nynější úrovni Německa prostě musí být. A dosáhneme toho jedině zvýšením efektivity práce, se kterou nám pomůže digitalizace a automatizace výroby,“ řekl ředitel a spolumajitel firmy Doornite Pavel Šatný. Znamená to podle něj samozřejmě to, že díky automatizaci budou firmy zaměstnávat mnohem méně lidí. Po zavedení plné automatizace je totiž obvykle v továrních provozech potřeba zaměstnanců třetinová oproti výchozímu stavu. „Půjde o lidi daleko vzdělanější, ale také daleko lépe placené. Komu na konci éry digitalizace a automatizace výroby zbude hodně zaměstnanců, ten prohraje,“ řekl Šatný.
V žádném případě však firma neplánuje propouštět. „Najít dnes schopné a pracovité lidi je velmi složité a když už je máte, bylo by nesmyslné se jich zbavovat,“ dodal. Firma proto počítá s rekvalifikacemi a změnou náplně práce u těch, kdo se budou chtít přeškolit. Navíc s ohledem na věkovou skladbu současných zaměstnanců, mezi nimiž převažují starší ročníky, bude docházet ke snižování počtu pracovníků přirozeným odchodem do důchodu.
INVESTICE, KTERÉ UMOŽNÍ ROZŠÍŘENÍ VÝROBY
V letošním roce firma Doornite investovala především do automatické jednostranné olepovačky hran. Podstatná část investic šla na rozšíření centrálního systému odsávání pilin. Obě investice zvýší výrobní kapacitu podniku. Investice do zvýšení efektivity výroby považuje vedení firmy za nezbytné. Jedině tak totiž může výrobce obstát v zahraniční konkurenci. Doornite je největším výrobcem dveří v ČR. Odbytiště hledá nejen doma, ale také v zahraničí. Dodává na 12 trhů Evropy. V příštím roce počítá s investicemi do digitalizace v podobě pokročilé datové sítě. Plánuje také výdaje na systémy pro řízení výroby a pokročilý automatizovaný systém pro plánování výroby. Nejvíce peněz půjde na automatickou dělící pilu.
Budoucnost výrobních podniků vidí Šatný právě v automatizovaném provozu. Roboti a automaty budou čím dál tím častěji nacházet uplatnění ve výrobě. Rutinní práci lidí v kancelářích nahradí do značné míry digitalizace. „Lidé se nemusejí bát, že je moderní technologie připraví o práci. V době průmyslové revoluce se lidé také báli, že jim stroje vezmou práci stejně, jako to někdy slyším dnes, kdy se někteří zaměstnanci bojí umělé inteligence nebo digitalizace. Ale stejně, jako stroje přispěly k tomu, že dnes lidé nedělají zbytečně těžkou práci, tak digitalizace, automatizace a využití umělé inteligence pomůžou k tomu, že lidé budou dělat jinou, fyzicky snazší, byť mentálně třeba i náročnější práci, ale především práci s vyšší přidanou hodnotou, a co je podstatné, za více peněz. Pokud se tohle v horizontu několika let nestane, tak naše firmy v zahraniční konkurenci prostě neobstojí,“ řekl Šatný.
ŠKOLY MUSÍ PŘIPRAVOVAT STUDENTY NA TO, CO NÁS ČEKÁ V BUDOUCNU
Aby se lidé na tu změnu připravili, je třeba změnit naše střední a vysoké školství. Školy by měly připravovat studenty ne na současné požadavky trhu práce, ale na to, co nás čeká v budoucnosti. Pro studenty technických oborů je důležité vědět, jaké možnosti se jim po absolvování takového oboru nabízejí. Proto i jihlavská společnost Doornite začala spolupracovat s jihlavskými odbornými středními školami a učilišti, kterým nabízejí možnosti exkurzí do výroby a také možnost absolvování stáží a učňovských praxí.
Doornite je předním výrobcem dveří v České republice. Navazuje na historii Jihomoravských dřevařských závodů, jejichž nástupce v privatizaci získal německý Kronodoor a následně největší světový výrobce dveří americký Masonite. Ten se před lety rozhodl opustit evropský kontinent a továrnu v ČR prodal tehdejšímu managementu v čele s Pavlem Šatným, který firmu pod novou značkou Doornite rozvíjí již třetím rokem. Pod jeho vedením Doornite vyrábí ročně přes půlmilionu dveří, z nichž polovinu exportuje na 12 trhů Evropy. Ročně vykazuje tržby na úrovni kolem 500 milionů korun. Letos i přes nepříznivé ekonomické podmínky očekává meziroční nárůst obratu o pět procent, a to zejména díky exportu.
-jik-