Nejmladší obyvatelé Ostravy-Petřkovic si od září 2024 mohou hrát a učit se ve zcela zrekonstruovaných prostorách mateřské školy. Po dvouleté rekonstrukci objektu, která probíhala za provozu mateřské školy, byla navýšena kapacita mateřské školy, přibyl vestibul, nová třída pro 24 dětí i multifunkční společenská místnost k pořádání rozličných akcí. Neschází zbrusu nová školní kuchyň, dostatek skladových prostor, nová spisovna či logopedická učebna i sborovna s knihovnou pro přípravu učitelek. Na budovu nyní navazuje venkovní amfiteátr a změn naznala i školní zahrada, ve které je situován dostatek herních prvků, ale i prostor pro výuku dětí venku. Inovováno bylo i mini dětské dopravní hřiště a první zkušenosti mohou získávat nejmenší pěstitelé díky novým vyvýšeným záhonům.
„Práce započaly v srpnu roku 2022 a byly dokončeny letos v září. Projekt přístavby a stavební úpravy mateřské školy zpracovala firma Petr Lichnovský architektonická kancelář. Autoři návrhu jsou Veronika Vávrová, Martina Kovačová a Petr Lichnovský. Zhotovitelem stavby byla společnost MV STAVBY VJAČKA. Celkové náklady přesáhly 95,9 milionů korun. Nesmírně nás těší, že se petřkovické děti dočkaly krásné, nové, moderní mateřské školy, která nabízí dětem a rodičům jak podnětné a moderně vybavené prostředí, tak i široké spektrum možností pro rozmanité edukační aktivity,“ říká starosta městského obvodu Ostrava-Petřkovice Ivo Mikulica.
Impulsem k rekonstrukci byl neuspokojivý stav budovy mateřské školy, jejíž zaměstnanci se potýkali s řadou technických závad, scházely i skladové prostory, ale také IT vybavení ve třídách. „Dlouhodobě se podílíme na řadě obnov, úprav, rekonstrukcí mnoha mateřských i základních škol v různých částech města nemalými financemi, ale přispíváme též v rámci zásadních investičních akcí a komplexních obnov, jako byla petřkovická rekonstrukce školy. Víc, jak čtyřicet let starý objekt obnovu zasluhoval, benefitem je navýšení kapacity mateřské školy. Město Ostrava se od roku 2022 podílelo na financování projektu částkou ve výši takřka 40 milionů korun, dalších 47,4 milionů korun bylo schváleno pro letošní rok. Škola nyní nabídne dětem inspirující prostředí k rozvíjení jejich talentu, učitelům odpovídající zázemí a rodičům a blízkým nejmenších příjemné prostory ke společným aktivitám. Díky všem, kteří stáli u zrodu projektu a dovedli jej do zdárného cíle,“ konstatuje Jan Dohnal, primátor města.
Zrekonstruovaná budova byla doplněna proskleným vestibulem, novou třídou s příslušenstvím pro 24 dětí i prostorným multifunkčním klimatizovaným společenským sálem. Ten bude sloužit k pořádání kulturně společenských akcí pro děti, rodiče i veřejnost či k odpoledním zájmovým aktivitám a kroužkům. Sál je vybaven toaletami pro děti, dospělé i handicapované, neschází mobilní pódium, speciální ozvučení a osvětlení i kuchyň. Venkovní amfiteátr skýtá zázemím pro zahradní slavnosti či divadelní a hudební vystoupení. Stávající budova prošla řadou úprav a dispozičních změn. V objektu je nová moderně vybavená školní kuchyň, dostatek skladových prostor, nová spisovna, logopedická učebna, zázemí pro pedagogické zaměstnance – sborovna s knihovnou pro přípravy učitelek a konání porad.
Před obnovou scházely na zahradě prostory k výuce venku, ale také vybavení pro enviromentální činnosti. Děti nyní jistě rády využijí množství moderních herních prvků. Každá třída má své vlastní prostorné pískoviště s pískovou laboratoří a tartanovou plochou. Zahrada se z velké části proměnila v pestré dětské hřiště, jemuž dominuje obří sestava s průlezkami a skluzavkami. Dále byly zabudovány dětské trampolíny, nechybí domeček a tabule na kreslení křídami a nové lavičky. Mezi nové vybavení zahrady patří také vysněné vyvýšené záhony k pěstitelským činnostem s dětmi a zahradničení. V přízemí je i zastřešená terasa pro venkovní pobyt a vzdělávání dětí a v zadní části školní zahrady vznikla zahradní učebna se zastřešením a prostorným skladem. V rámci projektu bylo také inovováno mini dopravní hřiště, kde se děti učí nejen jízdním dovednostem na kole či koloběžce, ale též základním znalostem pravidel silničního provozu.
„Stávající budova mateřské školy vznikla mírnou úpravou typizovaného projektu mateřské školy ze sedmdesátých let minulého století. Využití typového projektu mělo svá pozitiva, jako např. funkční a prostornou dispozici, ale také negativa, především orientaci vstupu na opačné straně, než je vstup na školní pozemek. Rodiče s dětmi museli procházet kolem garáží technických služeb, zásobování kuchyně, skladu odpadků a dnes frekventované komunikace. V návrhu jsme budovu stávající školky doplnili přístavbou s další potřebnou třídou a multifunkčním sálem. Budovy jsme propojili vstupem společným pro všechny třídy orientovaným do zahrady a ke vstupu na pozemek. Do školy se vstupuje novou pěší komunikací mimo provozní zázemí. Budova přístavby byla navržena jako jednoduchá kubická hmota obložená cihelným obkladem, který je pro Petřkovice typický. Na stávající budovu, která byla kompletně opravena v interiéru a exteriéru je nová přístavba napojení proskleným hranolem. Nově byla řešena zahrada mateřské školy, která byla doplněná o atraktivní hrací prvky a bohatou zeleň. Vybavení interiéru je zcela nové, pro hry dětí byly navrženy atypické herní prvky,“ shrnul za autorský tým architekt Petr Lichnovský.
Původní stavba mateřské školy v Ostravě-Petřkovicích byla zahájena v roce 1977 a dokončena v roce 1981. Kromě stavební firmy se na stavbě podílelo množství petřkovických občanů v tzv. akcích „Z.“ V roce 2007 byl vypracován Energetický audit, načež následovala řada oprav. Budova byla do srpna roku 2009 zateplena, získala novou fasádu i střechu, proběhla výměna oken i dveří, došlo k instalaci zabezpečovací techniky, nové elektroinstalace a změněno bylo i okolí, vybudováno bylo parkoviště, dřevěné průlezky aj. V roce 2015 pak byla školní zahrada doplněna o mini dopravní hřiště, o dva roky později bylo rekonstruováno oplocení školy a v roce 2018 proběhly zahradní úpravy, nová zídka byla osázena, děti tak mohly být při výuce seznamovány s nejrůznějšími druhy zahradních rostlin a keřů a jejich širokým využitím.
-jik-