Na trati z Tábora do Písku se bude jezdit přes orlickou přehradu po železničním mostě s duší. To není pokus o poezii, ale vyjádření málo známého faktu, že oblouk nového mostu u Červené nad Vltavou je dutý, a dokonce i průchodný, což v budoucnu ocení zejména správce mostu při revizních prohlídkách. Právě tento týden stavbaři Metrostavu a Metrostavu TBR dokončili letmou betonáž tohoto ojedinělého díla a vytvořili největší železobetonový oblouk v Česku. S rozpětím 156 metrů o šest metrů překonává nedaleký Podolský most, dosavadního obloukového šampiona. Investorem stavby je Správa železnic, projekt pak z dílny SUDOPu PRAHA.
„Tak složitou letmou betonáž jsem ještě nedělal, a to jsem se osobně podílel i na mostu přes Opárenské údolí. Na Orlíku se oblouk klene u paty pod úhlem téměř 45 stupňů, profil k vrcholu mírně ubíhá, a ještě k tomu jím vede komora o výšce 1,5 m a šířce 3,8 m. Pracovně jí říkáme duše,“ prozrazuje stavbyvedoucí Roman Šimáček ze společnosti TBR Metrostav a dodává: „Postupovali jsme po zhruba šestimetrových záběrech souběžně z obou břehů pomocí dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků. Oblouk jsme museli velmi důkladně armovat, spotřebovali jsme přes 500 tun ocelové výztuže! Nejobtížnější bylo dodržet polygonální tvar i centimetrovou přesnost konstrukce a vyrovnat se s výkyvy teplot a s tím související roztažností materiálů.“
Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.
Máte účet? Přihlaste se