Obnovy se nedávno dočkala dvě vlaková nádraží: velké reprezentativní v Českých Budějovicích a menší v Brandýse nad Orlicí. To bylo postaveno v rámci rozsáhlého projektu Brandeis, slavnostní zahájení jeho provozu se uskutečnilo roku 1845, kdy tudy projel první vlak z Olomouce do Prahy.
Nádraží v Českých Budějovicích bylo vystavěno v roce 1908 podle projektu architekta Gustava Kulhavého. Historie železniční dopravy se tu však začala psát již v roce 1828, kdy svůj provoz zahájila koněspřežka do Lince. Pro lokomotivy se nádraží otevřelo v roce 1868, následně bylo nahrazeno budovou, která stále patří k nejkrásnějším na české železnici. Základním architektonickým principem její obnovy byla čistota a návrat k původní barevnosti.
NÁDRAŽÍ SE OTEVÍRÁ DO MĚSTA
Součástí rekonstrukce byla stavba pasáže, která propojuje nový vstup s odbavovací halou. Vzniklo tak přímé spojení s Lannovou třídou, a tedy i s centrem města. Proměny se dočkal i přednádražní prostor. Budova má nový orientační a informační systém, odbavovací hala nabízí vedle tradičních pokladen jízdenkové automaty, informační systém EZOP či nové tabule s odjezdy vlaků. Na budějovickém nádraží jsou k dispozici služby tří dopravců – Českých drah, GW Train a Arrivy.
NOVÝ KABÁT PRO BRANDEIS
Areál železniční stanice v Brandýse nad Orlicí je součástí městské památkové zóny, veškeré opravy objektu byly proto prováděny s ohledem na nutnost koordinace s historickými návaznostmi lázeňského prostředí. „Stavební záměr se zabýval opravami pláště budovy, bylo třeba dodat a obnovit fasádní omítky. Dále proběhla výměna oplechování a doplnění kamenného soklu. Do renovace jsme zahrnuli i drobné stavební úpravy a výmalby v kancelářích, pokladnách a v čekárně pro cestující,“ uvádí Martin Dvořák, ředitel divize pozemních staveb ze společnosti Chládek & Tintěra Pardubice.
Součástí rekonstrukce byla i výměna oken a dveří. V průběhu let došlo k náhradě původních dřevěných oken za plastové. Aby budova získala zpět svůj autentický vzhled, byla v projektu navržena opět dřevěná okna. Dodavatel si vybral okna a vchodové dveře VEKRA NATURA. „Kromě dobrých izolačních vlastností poskytují ve srovnání s ostatními materiály také nejširší možnosti výroby atypických tvarů. Díky tomu bylo možné vrátit jim výrazné členění a zachovat obloukový tvar. Vchodové dveře pak byly vyrobeny s ozdobnými frézovanými kazetami a příčkami rovněž podle těch původních,“ říká Milena Tomčíková, ředitelka vývoje a produktů společnosti VEKRA. Barevné provedení bylo zvoleno podle originálu v odpovídajícím odstínu světle modrých rámů a bílých okenních a dveřních křídel. Některé prvky pak byly kvůli vyšší ochraně objektu osazeny bezpečnostním kováním a zasklením, některé také protislunečním zasklením.
OBNOVA NÁDRAŽÍ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH
Investor: Správa železnic
Autoři: A8000 – Martin Krupauer, Hana Chalupská, Richard Valek, Petr Hornát, Ondřej Ženožička
Zhotovitel: Metrostav, Edikt a Avers
-vis-