Stavba dálnice D4 Via Salis byla dokončena a řidičům se již v přicházejícím svátečním období otevírá rychlé spojení mezi středními a jižními Čechami. V rámci prvního úspěšného partnerství soukromého a veřejného sektoru PPP (Public Private Partnership) vzniklo na trase mezi Příbramí a Pískem 32 kilometrů zcela nové komunikace a bylo modernizováno dalších 16 kilometrů starších úseků. Stavba trvala 43 měsíců, přičemž následujících 25 let bude o novou dálnici pečovat soukromá společnost Via Salis Operations.
Páska se slavnostně stříhala u křižovatky Lety, nedaleko místa, kde se v roce 2021 pokládal základní kámen stavby. V sousedství křižovatky, přibližně uprostřed trasy nové dálnice vyrostlo také moderní Středisko správy a údržby komunikace. V něm se dnes sešly další stovky lidí, kteří se na projektu D4 podíleli.
„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. Stavba nejenom zrychlí cestu z Prahy na jih Čech a naopak, ale bude také mnohem bezpečnější. Řidiči nebudou muset projíždět nebezpečnou křižovatkou Lety u Písku a zbaví se také tradičních pátečních a nedělních kolon kolem Milína. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ uvádí premiér Petr Fiala.
Dálnice D4 Via Salis se začala stavět v červnu 2021. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS. Dálnice D4 výrazně urychlí spojení mezi středními Čechami (Praha, Příbram) a jižními Čechami (Strakonice, Písek) a dále směrem k hranicím s Německem, čímž pomůže i ekonomickému rozvoji regionů, které propojuje. Vznikla moderní, a především bezpečná komunikace, která zpřehlední provoz v úsecích a výrazně uleví od dopravních komplikací a sníží nehodovost.
Komfort pro řidiče přináší i dvě protilehlé odpočívky s kompletním zázemím včetně 246 parkovacích míst, veřejných toalet, čerpacích stanic a restaurací. D4 navíc pomůže řadě obcí v regionu, které byly až doposud zatěžovány hustou dopravou, kolonami a exhalacemi při provozu na silnici I/4.
„Realizace dálnice D4 prostřednictvím PPP výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže. I díky dokončení D4 zprovozníme v letošním roce rekordní počet 110 kilometrů nových dálnic,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Dálnice D4 bude svým špičkovým technologickým vybavením významně přispívat k bezpečnosti a plynulosti provozu. Jednu z klíčových staveb na D4 proto představuje Středisko správy a údržby koncesionáře nebo zjednodušeně řečeno operační centrum. V centru sídlí téměř 50členný tým společnosti Via Salis Operations, která má na starosti správu a údržbu dálnice pro období příštích 25 let. Do operačního centra, se sbíhají všechny informace, které se přenášejí z kamer, čidel a senzorů rozmístěných po celé trase D4. 100% pokrytí dálnice umožní týmům operátora reagovat rychle na případné události na dálnici.
Projekt D4 také vyniká ambiciózním přístupem k ochraně životního prostředí. Na D4 se například zrecyklovalo téměř 100 % vyfrézovaného asfaltu. Veškerá zemina, která byla z budoucí trasy dálnice odstraněna, posloužila k pokrytí náspů, ornici pak dostali zemědělci. Pro budování podkladových vrstev dálnice se použilo kamenivo především z lokálních zdrojů, čímž se snížily zejména emisní zátěže plynoucí z dopravy na velké vzdálenosti. I v současnosti běží další udržitelné iniciativy. Jako příklad může posloužit třeba výsev speciálních směsí semen podél dálnice, který vytváří tzv. divoké louky, namísto tradiční monokulturní trávy. Ekologické aspekty se propisují i do technologií, které zahrnují například využití fotovoltaických panelů v operačním centru.
„Jsme hrdí na to, že se podařilo vybudovat velmi moderní dálnici, která je plná špičkových technologií a zároveň její stavba i provoz jsou velmi šetrné k přírodě. Cestu z Prahy do Písku urychlí minimálně o 20 minut.“, uvádí generální ředitel Via Salis Christian Biegert.
„D4 byl projekt výjimečný velkým nasazením lidí a techniky i počtem kilometrů, které se stavěly najednou. Celý projekt jsme prováděli tzv. vlastními kapacitami“, dodává k tomu Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS, která stavbu naprojektovala a realizovala veškeré stavební práce.
Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice nese po dobu 25 let společnost Via Salis Operations. Stát nadále zůstává majitelem infrastruktury a plně převezme dálnici do své správy v roce 2049. Stát bude koncesionáři pravidelně hradit tzv. platbu za dostupnost.
PŘI STAVBĚ POMÁHALY DRONY A AVAG
Při realizaci prvního českého PPP projektu, výstavbě nového úseku dálnice D4 (Via Salis), byly pro zachycení a vyhodnocení postupu stavebních prací systematicky používány drony. Data z nich byla následně zpracována v cloudovém systému AVAG jihočeské společnosti AirView. Metoda dronové fotogrammetrie (získávání informací z fotografických snímků pořízených dronem) na českých dopravních stavbách čím dál častěji nahrazují tradiční týmy geodetů a stala se pro stavební společnosti i jejich partnery novým standardem přinášejícím mnoho benefitů.
Využití dronů při výstavbě D4 nabídlo v téměř reálném čase dokonalý přehled o celkové situaci na stavbě, postupu výstavby vč. vytěžených nebo zpracovaných objemech materiálu. Metoda je natolik přesná, že výpočty sloužily jako podklad pro fakturaci. V rámci projektu PPP D4 bylo mj. vytěženo 2 127 000 m3 půdy a bylo dodáno 315 000 m3 nové půdy.
Na stavbě pracovala s dronem firma AirView. V měsíčních intervalech nalétávali dronem 3 úseky stavby (cca 17 km) a pořízené snímky odesílali do cloudového prostředí aplikace AVAG, kde probíhalo jejich zpracování, vytvoření, ortofot a 3D modelů. S daty pracovali stavbyvedoucí, manažeři a další zapojení pracovníci nejen od zhotovitele ale i od subdodavatelů.
Tradiční metoda, kdy stavbu zaměřoval geodet, je výrazně časově náročnější a vyžaduje několik pracovníků. Drony celý proces výrazně zjednodušily a zkrátily ze dnů na pár hodin. Pilot dronu si vystačí se základními znalostmi z oblasti geodézie.
K výhodám AVAG patří mj. schopnost pracovat s většinou datových formátů a získání požadovaných výstupů jednoduše „na kliknutí“, ať už jde o detailní 3D modely, ortofotomapy nebo další vizualizace využívané při plánování a řízení stavebních projektů.
„AVAG jsme vyvinuli s cílem zefektivnit a zrychlit vyhodnocování postupu výstavby na dopravních stavbách, a to jak pro stavbyvedoucí, tak pro manažery. Uživatelé mohou v cloudovém prostředí pracovat s více typy dat najednou, což dříve vyžadovalo výkonný hardware. V jeden okamžik tak uživatel AVAG může efektivně pracovat například s ortofotem, digitálním modelem povrchu, mračnem bodů a 360 stupňů pano fotkami, a současně porovnávat aktuální data s těmi předchozími – a to vše na podkladových mapách z katastru nebo CAD výkresech,“ vysvětluje Miroslav Štaubr, CEO AVAG.
AVAG pro práci s daty používá Český souřadnicový systém S-JTSK (EPSG 5514) a České podkladové mapy přímo z ČÚZK. Je integrován s dalšími softwarovými nástroji, což usnadňuje sdílení dat a spolupráci mezi jednotlivými profesemi na stavbě.
AVAG je mimo jiné jedinou aplikací v Evropské unii, která poskytuje plně automatické pořizování a zpracování dat díky propojení s DJI Dockem, zařízením výrobce nejpoužívanějších dronů pro monitorování (nejen) dopravních staveb.
AVAG už vyzkoušeli uživatelé ve více než 80 zemích světa.
FOTOGRAMMETRIE A DRONY
Fotogrammetrie se od cca poloviny 19. století zabývá získáváním informací z fotografických snímků se zaměřením na rekonstrukci tvarů, měření rozměrů a určování polohy předmětů. S digitalizací fotografie, a především pak s rozšířením dronů, dostala fotogrammetrie nový náboj.
Drony pro fotogrammetrii jsou vedle kvalitní kamery vybaveny technologií RTK (Real Time Kinematic), jejíž klíčovou vlastností je schopnost určovat polohu dronu s přesností v řádu jednotek centimetrů. Drony vybavené RTK modulem automaticky zapisují přesnou polohu do každého pořízeného snímku, díky čemuž je možné generovat přesnější, detailnější a celkově kvalitnější 3D a 3D obrazové výstupy.
O APLIKACI AVAG
Česká cloudová platforma AVAG je určena pro pokročilé možnosti práce s geoprostorovými daty a fotogrammetrické zpracování dat z dronů zejména v dopravním stavitelství.
-jik-
Via Salis v číslech
- 32 km nově postavené dálnice
- 16 km modernizovaných úseků
- 1600 pracovníků v obdobích největší intenzity prací
- 2 000 000 m³ vytěžené zeminy
- 750 000 m² vozovky na nových úsecích
- 40 nových mostních konstrukcí, včetně 20 konstrukcí pro migraci zvěře
- 48 SOS telefonů
- 100% video pokrytí
- 10 meteorologických stanic
- 28 variabilních dopravních značek
- 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi