
Společnost ManpowerGroup Česká republika zveřejnila report, ve kterém představuje 16 trendů, které budou utvářet pracovní trh v roce 2025. „Svět práce vstupuje do éry transformace, jakou jsme dosud nepoznali. Technologická revoluce spolu s demografickými, sociálními a geopolitickými změnami zásadně proměňuje pracovní prostředí, očekávání i vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli. Firmy se musí přizpůsobit této nové dynamice, pokud si chtějí udržet konkurenceschopnost. O úspěchu rozhodne jejich schopnost adaptability, investice do lidí a otevřenost inovacím,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika.
Jedním z klíčových fenoménů je nástup Generace Z na pracovní trh. Tito mladí lidé jsou technicky zdatní, oceňují možnost povýšení, ale zároveň téměř polovina z nich uvažuje o změně zaměstnání během příštích šesti měsíců. Základem pro udržení této generace ve firmách je podpora kontinuálního vzdělávání a vytváření prostředí, které umožní osobní i profesní růst. „Firmy, které nabídnou Generaci Z smysluplnou práci a podpoří jejich rozvoj, budou vítězi na trhu práce,“ říká Jaroslava Rezlerová.

ŠKATULE HEJBEJTE SE
Na vedoucí pozice dorůstají mileniálové, kteří manažerské odpovědnosti spíše odmítají, a když už je akceptují, tak prožívají mnohem vyšší úroveň stresu, ve srovnání s předchozí generací, což vede k jejich časté fluktuaci. Aby si firmy své klíčové manažery udržely, musí jim nabídnout podporu v podobě mentoringu, zdravého pracovního prostředí a leadership programů zaměřených na dlouhodobý rozvoj. „Budoucí manažeři nechtějí jen řídit, ale inspirovat. Pokud jim tuto možnost firmy nedají, odejdou tam, kde ji dostanou,“ varuje Rezlerová.
Genderová nerovnost zůstává jedním z nevyřešených problémů českého trhu práce. Rozdíl v odměňování žen a mužů v ČR stále dosahuje 16,4 %, přičemž ženy čelí větší míře nejistých pracovních úvazků a nižší zaměstnatelnosti. Firmy, které tuto nerovnost budou ignorovat, riskují ztrátu kvalitních talentů. Klíčem k rovnému trhu práce je větší nabídka částečných úvazků, transparentní odměňování, cílené rekvalifikace a podpora žen ve vedoucích pozicích. „Zaměstnavatelé, kteří dokážou vytvořit individuální podmínky pro ženy, získají loajální a vysoce kvalifikovanou pracovní sílu,“ dodává Rezlerová.
Zároveň roste tlak na produktivitu. Stres na pracovišti se stává vážným problémem, přičemž téměř polovina zaměstnanců na světě ho pociťuje na denní bázi. Přesto pouze pětina pracovníků cítí, že jejich zaměstnavatel aktivně podporuje jejich duševní pohodu. Investice do well-being programů, work-life balance a revize pracovního hodnocení se tak stávají nezbytností. „Well-being zaměstnanců přímo ovlivňuje jejich výkonnost. Firmy, které ji podcení, na to doplatí,“ říká Rezlerová.
HYBRIDNÍ MODEL
Další velkou změnou je trvalý posun k hybridním modelům práce. Docházka do kanceláří je stále o 30–35 % nižší než před pandemií a zaměstnanci očekávají flexibilitu jako standard. Přesto řada firem stále váhá s nastavením jasných pravidel pro hybridní práci. Důvěra a flexibilita jsou přitom klíčem k efektivitě. „Důležité je pochopit, že práce není místo, ale činnost. Kdo toto pravidlo přijme, bude mít navrch,“ konstatuje Rezlerová.
Kromě změn v organizaci práce se zrychluje i potřeba rychlého přeskupování talentů. Stále více profesionálů volí práci na volné noze nebo gig ekonomiku, která už tvoří 12 % globálního trhu práce a jednorázové nebo krátkodobé pracovní projekty a přivýdělky jsou pro lidi stále populárnější. Firmy, které umožní zaměstnancům větší flexibilitu a projektovou spolupráci, budou mít výhodu v získávání a udržení nejlepších lidí. „Kdo umožní lidem zapojit se do projektů podle jejich expertízy a zájmu, ten si udrží nejlepší talenty,“ dodává Rezlerová.
NASTUPUJE AI
Umělá inteligence je dalším faktorem, který mění pravidla hry. Už 43 % českých firem implementovalo generativní AI nástroje a další čtvrtina jejich zavedení plánuje v příštím roce. Firmy, které se AI obávají nebo ji odmítají, se vystavují riziku ztráty konkurenceschopnosti.
„AI není hrozba, ale příležitost. Místo paniky investujte do správné adopce nových technologií, protože většina lidí nezačne používat nové nástroje sama a potřebuje dlouhodobou podporu,“ radí Rezlerová.
Podobně zásadní změnu představuje i zelená transformace. Do roku 2030 může ekologická revoluce vytvořit celosvětově 30 milionů nových pracovních míst, avšak nedostatek odborníků v tomto odvětví brzdí rozvoj. Firmy, které budou investovat do reskillingu a zavádění zelených inovací, si zajistí stabilní růst. „Udržitelnost není jen morální povinnost, ale i obrovská byznysová šance,“ říká Rezlerová.
Aktuálně mají firmy na trhu práce o něco větší převahu, ale tento stav nebude trvat věčně. Jakmile dojde k oživení ekonomiky, fluktuace zaměstnanců poroste. „Firmy, které si myslí, že je zaměstnanci potřebují víc, než oni je, brzy zjistí, že opak je pravdou,“ upozorňuje Rezlerová.
CHYBÍ TALENTY
Nedostatek talentů zůstává dlouhodobým problémem. Globálně 74 % zaměstnavatelů a 66 % v ČR nemůže najít kvalifikované pracovníky a umělá inteligence tento problém nevyřeší – spíše naopak vytváří nové specializované pozice. Řešením je diverzifikace náboru, investice do rekvalifikací a hledání talentů i mimo tradiční rámec. „Nejlepší strategií je nečekat na dokonalého kandidáta, ale vychovat si ho,“ uzavírá Rezlerová.
Trh práce v roce 2025 přinese zásadní změny a klíčem k úspěchu zaměstnanců i firem bude přizpůsobivost. Hybridní modely práce se stanou normou, investice do talentů rozhodnou
o konkurenceschopnosti firem a technologie nebudou jen trendem, ale podmínkou přežití. Zelená transformace vytvoří nové pracovní příležitosti a zaměstnavatelé, kteří si uvědomí význam rovnosti a diverzity, získají loajální pracovní sílu. Budoucnost práce je v neustálém vývoji, a ti, kdo se dokážou přizpůsobit, budou lídry v novém ekonomickém světě.
CHCE TO INVESTICE
Polovina společností plánuje v tomto roce navýšit investice do rozvoje tzv. zelených kompetencí. Udržitelnost se stává jedním z hlavních motorů transformace firem napříč odvětvími, nejen jako odpověď na klimatickou změnu, ale také jako cesta k větší konkurenceschopnosti, inovacím a zajištění kvalifikované pracovní síly. Nový globální průzkum společnosti ManpowerGroup ukazuje, že budoucnost práce bude formována nejen tradičními „zelenými“ profesemi, ale především širším spektrem rolí, tzv. Green+ a Turquoise, které propojují environmentální cíle s byznysovou strategií. 91 % společností má problém najít talenty, které by jim pomohly s udržitelnějším podnikáním, i proto plánuje 47 % společností v tomto roce navýšit investice na tyto aktivity.
S ohledem na stav planety je důležité myslet udržitelně, což je samo o sobě dovednost, která je a do budoucna stále více bude vyžadovaná i v pracovních rolích. Zelené dovednosti, tzv. „green skills“, se stále více promítají do našeho pracovního i osobního života. Podle Světového ekonomického fóra se do roku 2030 změní 44 % pracovních dovedností. I když lidé zůstanou ve stejném zaměstnání, jejich role se promění. Přicházejí nové profese, a s tím i nové požadavky, zejména na analytické myšlení, flexibilitu, kreativitu nebo schopnost učit se. Až 6 z 10 pracovníků bude do roku 2027 potřebovat nové dovednosti. Hlavními hybateli změn jsou technologie, digitalizace a právě udržitelnost.
„Transformace směrem k udržitelnosti bude vyžadovat nové myšlení napříč firmami, nejen na úrovni výroby či energetiky, ale také ve vedení firem, ve financích, marketingu nebo HR. Právě v těchto oblastech vznikají takzvané tyrkysové role, které kombinují strategické řízení s cíli udržitelnosti. To přináší nejen nové příležitosti, ale také tlak na rozvoj nových kompetencí napříč celou firmou,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika.
V České republice se setkáváme s rostoucí poptávkou po kvalifikovaných pracovnících v oblasti energetiky, vývoje udržitelných technologií, ESG reportingu či udržitelného zásobování. Firmy zároveň čelí nedostatku lidí se specifickými „zelenými“ a strategickými dovednostmi, což globálně potvrzuje až 91 % společností.
„Na českém trhu práce už dnes pozorujeme zvýšenou poptávku po expertech na ESG, specialisty na udržitelné řízení dodavatelského řetězce nebo inženýry zaměřené na obnovitelné zdroje. Tento trend bude dál nabírat na síle, a právě proto by firmy neměly otálet a měly by už teď začít přemýšlet o tom, jaké dovednosti a odborníky budou v budoucnu potřebovat. Kromě tlaku ze strany mladší generace, která si zaměstnavatele vybírá i podle toho, jestli se firma chová udržitelně, je zde i ekonomický tlak například ve formě zákazníků, kteří mění dodavatele, pokud nesplňují jejich očekávání v oblasti udržitelnosti,“ doplňuje Jaroslava Rezlerová.
Největší růst zelených kompetencí v ČR je v oblastech jako jsou ESG reporting a nefinanční výkaznictví, udržitelný procurement a řízení dodavatelského řetězce či energetická efektivita a obnovitelné zdroje.
Podle výzkumu ManpowerGroup „The Greening World of Work“ (2024) vnímají firmy nedostatek dovedností jako největší překážku v naplňování svých transformačních a udržitelných cílů. Konkrétně 63 % zaměstnavatelů označuje tento problém za klíčový v období let 2025 až 2030.
Současně se odhaduje, že až 59 % pracovníků na celém světě bude do roku 2030 potřebovat další školení nebo rekvalifikaci, aby byli schopni vykonávat svou stávající práci v novém kontextu technologií a udržitelnosti. Vychází ze zprávy Světového ekonomického fóra.
DOPORUČENÍ
Udržitelnost není jen o technických pozicích. Důležité jsou i role ve financích, HR, IT nebo marketingu, kde vznikají tzv. „tyrkysové“ pozice propojující byznys a udržitelnost. Proto je důležité, aby společnosti investovaly do vzdělávání, ať už jde o ESG reporting, cirkulární ekonomiku nebo udržitelné řízení dodavatelů. Připraví tak svůj tým na nové výzvy.
Udržitelnost má vliv i na employer branding. Mladší generace si totiž pečlivě vybírají, kde budou pracovat. Až dvě třetiny uchazečů sledují environmentální reputaci firmy.
Důležité bude si také zmapovat dovednosti a role, které budou společnosti do budoucna potřebovat pro naplnění ESG cílů.
„Udržitelnost dnes není jen otázkou ochrany přírody, stává se klíčovou součástí firemní strategie. Znamená inovace, schopnost reagovat na změny a novou éru vedení lidí i rozvoje talentů. Firmy, které začnou s transformací včas, získají nejen konkurenční výhodu, ale i silnější pozici na trhu. V ManpowerGroup pomáháme našim klientům hledat a rozvíjet talenty, které si s těmito výzvami dokáží poradit,“ zakončuje Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup.
-jik-




