Ekonomika

Stavebnictví je osobní záležitostí, šestý smysl je pro nás SYNERgen

Na téma employer brandu, nových trendů a nastupující generace jsme hovořili s Ing. JANOU TVRZNÍKOVOU HR ředitelkou skupiny SYNER. Její vlajková loď SYNER je stavebně inženýrská společnost s více než čtyřiatřicetiletou historií. Patří mezi nejvýznamnější tuzemské dodavatele technicky náročných, ekologických i objemově rozsáhlých projektů. Od roku 2024 je jediným licencovaným partnerem CREE Buildings na území ČR v oblasti hybridních – dřevo betonových staveb.

JANA TVRZNÍKOVÁ: Pilířem společnosti jsou vlastní lidé, které považujeme za nejcennější kapitál a zároveň zosobnění značky SYNER. Naší prioritou je vytvářet pracovní prostředí, kde se bude každý cítit respektován a má možnost podílet se na úspěchu společnosti. Profesní rozvoj našich zaměstnanců je cennou investicí, jenž tvoří srdce firemní identity.

+ Jmenujte klíčové hodnoty, které chcete, aby si lidé spojovali se společností SYNER jako zaměstnavatelem.

Napříč různými oblastmi dlouhodobě vytváříme partnerství, na kterých se dá stavět, ať už hovoříme o vztazích se zaměstnanci, investory, subdodavateli, finančními a vzdělávacími institucemi, zkrátka skutečně napříč celým trhem. Mezi naše hodnoty patří odpovědný přístup, vysoká odborná specializace, inovativní přístupy, využívání moderních technologií, týmová spolupráce a vzájemná podpora a růst.

+ Jaké kanály a nástroje se vám nejvíce osvědčily pro posílení povědomí o firmě jako o atraktivním zaměstnavateli?

Z našich zkušeností vnímáme jako nejefektivnější způsob systematickou práci na budování firemního brandu SYNER v kombinaci s různými nástroji a kanály, spojených s fokusem na různé komunity. Oslovujeme pedagogy i studenty na školách, zástupce investorů i jejich realizační týmy, představitele finančního sektoru a outdoorovým brandingem i lidi jdoucí v blízkosti našich staveb.

V rámci náborových aktivit využíváme pracovní portály, sociální sítě, kariérní i firemní webové stránky a atraktivní reklamní kampaně.

Jednou z nejstěžejnějších aktivit v oblasti prezentace značky zaměstnavatele je pro nás pravidelná účast na kariérních veletrzích, konferencích a mnoha dalších akcích. Souběžně s tím organizujeme odborné stáže a praxe. Výsledky této práce vnímáme v různých ratinzích, jako je např. Atmoskop nebo Top zaměstnavatelé, kde druhým rokem držíme šestou příčku mezi realizátory staveb.

Zároveň vidíme na kontaktních akcích obrovský potenciál a přínos pro nábor a získávání talentů, kteří mají takto možnost SYNER autenticky vnímat skrze sdílení zkušeností s našimi odborníky.

V souladu s firemní identitou vytváříme vizuální obsah a videa, často i s edukativním přesahem, jenž využíváme v rámci spolupráce s odbornými středními i vysokými školami.

+ Jaké máte dlouhodobé cíle v oblasti employer brandingu?

Jsme jedna z mála ryze tuzemských společností, které se daří určovat trend a v řadě směrů předčíme mezinárodní giganty.

Jedním z klíčových cílů je tvořit a udržovat signifikantní image společnosti SYNER jako atraktivního a důvěryhodného zaměstnavatele.

Strategicky zacílený employer branding nám pomáhá zaujmout a získat potenciální kandidáty. Zároveň silná značka zaměstnavatele podporuje loajalitu a angažovanost zaměstnanců, což má vliv na vyšší produktivitu, lepší pracovní prostředí a celkovou spokojenost zaměstnanců.

Jakým způsobem zapojujete stávající zaměstnance do budování a šíření vaší značky zaměstnavatele?

Uvědomujeme si, že v dnešním konkurenčním prostředí už nestačí jen zveřejnit inzerát a pasivně čekat. Naši ambasadoři a program doporučení jsou pro nás synonymem úspěchu v oblasti zapojení zaměstnanců do budování a šíření úspěšného brandu zaměstnavatele.

Ambasadorství je vysoce efektivní způsob, jak prostřednictvím autentického sdílení pozitivních zkušeností, úspěchů i běžného života ve firmě, zaujmout široké spektrum společnosti a tím ovlivnit vnímání identity SYNER.V naší praxi to vypadá následně: Preferujeme dva hlavní směry této strategie – na jedné straně se zaměřujeme na všeobecnou propagaci prostřednictvím sociálních sítí, na straně druhé jde o cílenou komunikaci se studenty, v rámci specializovaného programu ambasadorství na vysokých školách.

Věříme, že naši zaměstnanci jsou ti nejlepší ambasadoři a jejich doporučení má obrovskou váhu, čímž se dostáváme k programu doporučení, taktéž známému jako referral program. Tento přístup nám přináší nejen kvalitní kandidáty, ale také posiluje interní angažovanost a firemní hrdost. Zkrátka, silná značka zaměstnavatele je pro SYNER investicí do budoucna, která se nám mnohonásobně vrací v podobě kvalitního týmu, stabilních vztahů a dlouhodobého úspěchu. Že se nejedná o prázdná slova, dokládá i obrovský zájem vlastních lidí účastnit se na firemních eventech, které pro ně pořádáme, ať už se jedná o teambuildingy na úrovních menších oddělení, možnost firmu reprezentovat na celorepublikových akcí či celofiremního setkání typu golfového turnaje, bierfestového festivalu nebo sportovně kulturního celofiremního dne.

+ S jakými největšími výzvami se potýkáte při náboru nových zaměstnanců v současném tržním prostředí?

Těch výzev je velká řada. I když máme silnou značku jako celorepublikový zaměstnavatel, trh práce je specifický a vyžaduje neustálou adaptaci.

Největší výzvou je bezesporu nedostatek kvalifikovaných pracovníků, zejména v technických a řemeslných profesích. I přes vysokou poptávku po stavebních projektech je absolventů stavebních oborů méně a zkušených řemeslníků ubývá. To vede k rostoucímu boji o talenty nejen mezi stavebními firmami. Někdy se stává, že ideální kandidát na trhu prostě není, nebo je již zaměstnán u konkurence, to nás motivuje být proaktivní a kreativní v našich náborových strategiích.

Další výzvou jsou vysoká očekávání kandidátů, a to jak ohledně finančního ohodnocení, tak i flexibility práce a rozvoje. Současná generace uchazečů klade velký důraz na firemní kulturu, možnosti osobního růstu a work-life balance. I přesto, že nabízíme atraktivní balíček benefitů, je potřeba neustále komunikovat naše hodnoty a jedinečnost, aby se kandidáti rozhodli právě pro nás. V některých případech se tato očekávání nemusí plně potkat s realitou dynamického a často časově náročného stavebnictví.

Třetí významnou výzvou je rychlá technologická proměna odvětví. Stavebnictví se digitalizuje a my potřebujeme zaměstnance, kteří jsou schopni pracovat s moderními technologiemi, jako je BIM, 3D modelování nebo pokročilé projektové nástroje. Najít jedince s těmito specifickými digitálními dovednostmi je náročné, protože konkurenční boj o tyto odborníky je veden napříč mnoha odvětvími. Proto je nezbytné investovat do rozvoje stávajících zaměstnanců a zároveň cíleně hledat kandidáty, kteří jsou otevřeni cestě profesního rozvoje. SYNER se svými stavbami kontinuálně roste. Za 5 let se firma rozšířila o téměř 25 %, a to sebou přináší změny i ve věkové struktuře lidí. Člověk u nás není jen pouhé číslo, přemýšlíme i nad jejich motivací při vstupu do firmy, a proto vytváříme podmínky, které uchazeči o zaměstnání ani jinde nenajdou.

+ Jak aktuálně spolupracujete s odbornými středními a vysokými školami? Které programy nebo iniciativy jsou pro vás v tomto ohledu klíčové?

Vytváření dlouhodobých partnerství s odbornými středními i vysokými školami vnímáme jako klíčovou investici do budoucnosti stavebnictví a zároveň jako nedílnou součást naší strategie náboru a budování značky zaměstnavatele. Naše spolupráce je komplexní a mnohostranná, s cílem propojit akademický svět s praktickými potřebami stavební praxe.

MEZI NAŠE DŮLEŽITÉ INICIATIVY PATŘÍ:

1.            Praxe pro studenty: To je pro nás naprostý základ. Nabízíme studentům stavebních a technických oborů možnost absolvovat u nás studijní praxe. Studenti se tak dostanou přímo na naše stavby nebo do technické přípravy. Mají příležitost podílet se na reálných a často unikátních projektech. Cílem je, aby si „osahali“ praxi, propojili teorii s reálnými situacemi a získali cenné zkušenosti.

2.            Přednášky a exkurze: Naši specialisté pravidelně přednášejí o aktuálních trendech, technologiích a zajímavých projektech v oblasti stavebnictví. Organizujeme také exkurze na naše stavby pro studenty i pedagogické pracovníky, což jim umožňuje vidět celý proces výstavby v praxi a získat představu o rozsahu a složitosti moderních staveb.

3.            Účast na kariérních dnech a veletrzích práce: Pravidelně se účastníme kariérních veletrhů, kde se setkáváme se studenty, představujeme jim SYNER a diskutujeme o možnostech jejich budoucího uplatnění. Snažíme se být viditelní a dostupní pro mladé talenty.

4.            Mentoringové programy: V některých případech propojujeme studenty s našimi zkušenými mentory, kteří jim pomáhají s orientací v oboru a s přechodem ze školy do praxe.

5.            Podpora studentských projektů a soutěží: Podporujeme studentské projekty, soutěže nebo studentské organizace, které se zaměřují na stavebnictví a příbuzné obory.

-jik-

Klíčová slova:

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*