Ekonomika

Metrostav: Jsme optimisté, věříme, že se digitalizace podaří

Císařské lázně, Karlovy Vary

Budeme dále upevňovat pozici lídra na českém a slovenském stavebním trhu s maximálním využitím vlastních kapacit. Chceme využít naše know-how v segmentech energetika, teplárenství a dopravní infrastruktury, které se jeví co do objemu investic jako perspektivní, říká JAROSLAV HERAN, generální ředitel společnosti Metrostav a.s.

JAROSLAV HERAN: V poslední době se zaměřujeme na pečlivější kontrolu kvality materiálů i hotových stavebních konstrukcí. Výrobky jsou testovány v akreditovaných laboratořích podle sjednocených postupů, konstrukce na stavbě kontrolujeme přímo na místě speciálními přístroji.

STRATEGIE A BUDOUCNOST

•             Jmenujte největší výzvy, kterým čelí stavebnictví v České republice a jak se s nimi Metrostav vyrovnává?

Chronickým problém našeho oboru je nedostatek odborného personálu. Ten je dán nízkou atraktivitou učebních oborů, ale i klesajícím zájmem mladých lidí o studium na technických vysokých školách. Dlouhodobě podporujeme technické vzdělávání. Spolupracujeme se školami na všech úrovních, jsme členy expertních skupin Svazu podnikatelů ve stavebnictví, účastníme se jednání velké tripartity jako největší zaměstnavatel ve stavebnictví a hájíme zájmy celého oboru na mnoha platformách.

•             Mohou negativní změny pozitivně ovlivnit odvětví?

S velkým očekáváním sledujeme změny vyplývající z poslední novely stavebního zákona, konkrétně digitalizace stavebního řízení. Pevně věříme, že i přes počáteční potíže s implementací, povede digitalizace ve střednědobém horizontu ke zkrácení lhůt stavebního řízení.

•             Kvalita: Jak zajišťuje Metrostav vysokou kvalitu svých staveb?

Kvalitní dílo znamená soulad mezi kvalitou návrhu projektu, kvalitou výrobků a kvalitou odvedené práce. Pro některé investory je toto téma zásadnější, někteří ho neřeší a spoléhají na náš firemní systém kvality. V poslední době se zaměřujeme na pečlivější kontrolu kvality materiálů i hotových stavebních konstrukcí. Výrobky jsou testovány v akreditovaných laboratořích podle sjednocených postupů, konstrukce na stavbě kontrolujeme přímo na místě speciálními přístroji. Některé specifické vlastnosti, jako například akustické parametry, jsou měřeny akreditovanými laboratořemi. Co se týče vlastní kvality odváděné práce, zde pracujeme především s technologickými postupy. Ty máme vypracovány na většinu činností a technologií, které jsou na našich stavbách realizovány. Jejich znalost požadujeme jak po vlastních zaměstnancích, tak i po zaměstnancích subdodavatelů. Naši technici procházejí pravidelnými školeními a také pořádáme školení na témata, která jsou v dané době aktuální.

Most v Pirně

PROJEKTY A ZAKÁZKY

•             Můžete představit některé z nejzajímavějších projektů, na kterých Metrostav aktuálně pracuje? Jaké jsou specifické výzvy spojené s realizací těchto projektů?

V současné době pracujeme například na rekonstrukci bývalého hotelu InterContinental v Praze, zatímco jsme úspěšně dokončili revitalizaci obchodního domu Máj nebo proměnu bývalého pivovaru Eggenberg v Českém Krumlově na kulturní centrum. Také probíhá výstavba další etapy bytového projektu Vackov pro našeho developera. Mezi nedávno dokončené projekty patří nová administrativní budova Škoda-Auto v Mladé Boleslavi, modernizace a rozšíření tramvajové vozovny Slovany v Plzni a revitalizace historického objektu Císařských lázní v Karlových Varech. V procesu je výstavba wellness a spa centra v Dolní Moravě, přeměna Nuselského pivovaru na bytový komplex a také stavba bezpečnostního přelivu na Vodním díle Orlík. V zahraničí pokračuje realizace silničního mostu v německé Pirně a dokončili jsme rekonstrukci plavebních komor na Vodním díle Gabčíkovo na Slovensku. Řada staveb se musela vyrovnat s následky zářijových povodní, komplikace způsobuje již zmíněný nedostatek pracovníků ve stavebnictví i ceny stavebních materiálů.

•             Jaký je podíl zahraničních zakázek na celkovém obratu společnosti? V kterých zemích působí Metrostav nejvíce a jaké jsou tamní trhy?

Většina zahraničních aktivit je realizována výkony našich zahraničních dceřiných společností. Podíl na celkovém výsledku měly však i zahraniční organizační složky společnosti Metrostav. Působíme na Slovensku v Německu, Rakousku, Polsku, Norsku, Švédsku, Finsku, na Islandu, Faerských ostrovech, ve Velké Británii a v Turecku. Z hlediska dosaženého obratu jsou aktuálně nejvýznamnější zahraniční oblasti Slovensko, Německo a Skandinávie. V roce 2023 činil podíl zahraničních zakázek realizovaných zahraničními organizačními složkami Metrostav a.s. na celkovém obratu Metrostav a.s.  dvanáct procent.

•             Jaké nové technologie a materiály zavádí Metrostav do svých projektů?

Dlouhodobě se naši experti a specialisté zabývají otázkou spolehlivosti stavebních konstrukcí a druhotným využitím materiálů z demolic. Reprezentantem prvně jmenované disciplíny je participace na vývoji dnes již patentově chráněných ultravysokohodnotných (UHPC) betonů. V oblasti recyklace nás těší neustále rostoucí zájem o betonové směsi řady R-CRETE s až 100% náhradou přírodního kameniva cihelným či betonovým recyklátem, což je výsledek našeho společného vývoje s partnerem TBG Metrostav. 

Mimo tyto ryze materiálové aktivity se sluší zmínit ještě téma digitalizace. My sami si jej naplňujeme například vývojem a implementací vlastních nástrojů pro digitalizaci stavebních procesů, čehož hlavním cílem je vznik používaných nástrojů na míru našim konkrétním potřebám. Takto vznikla například aplikace Metapp sloužící k řízení projektové dokumentace a kontrole kvality.

Modernizace plavebních komor Gabčíkovo

ESG A ZAMĚSTNANCI

•             Daří se firmě naplňovat společenskou odpovědnost?

Naše společnost se tématům společenské odpovědnosti (ESG) věnuje dlouhodobě. Naší trvalou snahou je chovat se co nejšetrněji k přírodě, občanské společnosti a samozřejmě tomu nejcennějšímu co máme – vlastním zaměstnancům. Ke všemu, oč usilujeme, se snažíme vytvářet jasné a srozumitelné postupy. Nadstandardní pozornost věnujeme oblasti compliance a jejímu průniku do všech úrovní personálu. V letošním roce pokračujeme v krocích, které jsme v roce 2023 započali. Na počátku roku jsme se zaměřili na analýzu dvojí materiality všech našich činností. Zde se nám podařilo identifikovat dopady, rizika a příležitosti, které z pohledu udržitelnosti stavebnictví vnímáme na naše okolí, a kterými bude třeba se zabývat. Z toho vyplynuly v oblasti ESG nové cíle, které směřují k naplnění požadavků definovaných standardy ESRS. V letošním roce vypracováváme první ESG report, na jehož základě si chceme osvojit celou tuto obsáhlou agendu, včetně přípravy interních informačních systémů pro sběr dat v odpovídající struktuře.  Ne vždy nám robustnost celé agendy dává smysl.

             Jaké jsou priority společnosti v oblasti rozvoje zaměstnanců? Jaké možnosti vzdělávání a kariérního růstu nabízí Metrostav svým zaměstnancům?

Na rozvoji a růstu našich lidí nám velmi záleží. Alfou a omegou je odborné a profesní vzdělávání, které nám zajišťuje udržení a zlepšování kvality našich staveb. Neopomíjíme ani měkké dovednosti, zejména u vedoucích pracovníků – bez schopnosti vést efektivně tým, umět komunikovat, spolupracovat a koordinovat práce často na velmi složitých projektech by se neobešli.  Dlouhodobě nám běží program manažerské přípravy a nástupnictví, ve kterém se každoročně připravuje na vyšší pozici okolo 120 lidí.  Před několika lety jsme spustili rozvojový program Mladých talentů, jehož cílem je podpora našich zaměstnanců, kteří jsou na začátku kariéry. Možnosti rozvoje jsou ve Skupině Metrostav velmi široké, ať už ve smyslu odborného růstu nebo kariérního postupu.

•             Daří se Metrostavu lákat mladé talenty do stavebnictví? Jaké programy spolupráce má společnost s vysokými školami a učilišti?

Dlouhodobě se zaměřujeme na výchovu vlastních lidí, úzce spolupracujeme se středními průmyslovými a technickými školami a s univerzitami. Náš učňovský program funguje už 17 let. Celkově spolupracujeme s více než třiceti partnerskými školami, troufám si říci, že mezi stavebními firmami jsou naše aktivity na školách nejkomplexnější. Pro studenty stavebních fakult jsme založili platformu m.zone – Učíme vás stavět. Mimo to jsme partnerem i v osvětových programech, jako je např. Stavební gramotnost pro základní školy.

Na druhé straně však dlouhodobě čelíme výzvám, jako je velmi nízká nezaměstnanost, klesající počet učňů v řemeslných oborech, žáků stavebních škol a absolventů technických vysokých škol. I přes naši aktivní účast na různých platformách, pracovních skupinách a tripartitních jednáních, se státní podpora v tomto ohledu příliš neposouvá. Klíčovým problémem stavebnictví v budoucnu tak nebude nedostatek zakázek, ale pracovní síly, což činí nábor stále náročnější a zásadní oblastí.

•             Jaké bezpečnostní standardy dodržuje Metrostav na svých stavbách?

Při realizaci stavebních zakázek klademe důraz na prevenci vzniku rizik a zlepšování systému managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Systém managementu BOZP máme zavedený a certifikovaný dle normy ČSN ISO 45001:2018. Pravidelné externí audity nám potvrzují, že systém řízení BOZP je správně nastaven a pravidelně udržován. Četnost pracovních úrazů zaměstnanců na stavbách se nám daří udržet na hodnotách, které jsou mnohem nižší než hodnoty uváděné pro celý segment stavebnictví v ČR.

Městský okruh Křimická-Karlovarská v Plzni, II. etapa

FINANČNÍ VÝSLEDKY

•             Jaké jsou aktuální finanční výsledky společnosti a jaký je výhled do budoucna?

Za rok 2023 jsme poprvé v historii překročili v konsolidovaném obratu hranici 50 mld. Kč. Za rok 2024 očekáváme obrat v podobné výši, což bychom považovali za úspěch s ohledem na stagnaci hlavních trhů, na kterých Skupina Metrostav působí.

-red-

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*