Dopravě se u Štochlů věnují už třetí generaci. V přepravě pracoval už dědeček Petra Štochla, který se podílel na výstavbě pražského metra, později otec, který si založil i vlastní přepravní společnost a svoji firmu má nakonec i jeho syn. Jeho firma začínala s pěti nákladními automobily a pěti bagry. Majitel společnosti Petr Štochl v článku hodnotí firemní zakázky, specifika přepravy ve stavebnictví, co se jim daří a co tolik ne, situaci s řidiči a firemní flotilou. Zmiňuje, jak mu pomáhají služby Eurowagu včetně garance cen pohonných hmot a jak se podle něj dopravci staví k biopalivům typu HVO.
Menší dopravní společnosti často hledají možnosti, jak kombinovat kamionovou dopravu s dalšími aktivitami a specializují se na určitý segment podnikání. To je i příklad pražské společnosti ŠTOCHL GROUP s.r.o., kterou před patnácti lety založil a dosud jako jediný majitel provozuje Petr Štochl. Od začátku se specializoval na přepravu pro stavebnictví a k tomu vlastní stroje pro zemní práce. Dokáže tak nejen převážet stavební materiál, ale i stavební stroje včetně vlastních a zajistit tak základní stavební práce. Jak říká, je to ideální kombinace pro diverzifikaci příjmů.
PŘEPRAVA JAKO RODINNÉ ŘEMESLO
Dopravě se u Štochlů věnují už třetí generaci. V přepravě pracoval už dědeček Petra Štochla, později otec, který si založil i vlastní přepravní společnost a svoji firmu má nakonec i on. Jeho firma začínala s pěti nákladními automobily a pěti bagry. „V autodopravě a zemních pracích se naše rodina pohybuje po celý život. Můj dědeček se podílel na výstavbě pražského metra, otec zajišťoval přepravu stavebních strojů a materiálu pro výstavu Blanky v Praze a také pracoval na metru, ale to bylo ještě za komunistů. Takže když přišel můj čas, rozhodl jsem se osamostatnit a založil jsem si svoji vlastní firmu také,“ vypráví Petr Štochl. Od začátku věděl, že zůstane věrný dopravě ve stavebnictví a nebude se snažit pronikat do dálkové dopravy nebo jiných segmentů, i když nějaké pokusy podle jeho slov proběhly.
„V letech 2015 až 2017 jsme zkoušeli převážet i zboží do supermarketů, ale to se nám tak úplně nepovedlo, takže se k tomu už nechceme vracet,“ vzpomíná Petr Štochl. Naopak ve stavebnictví se firmě daří. Díky dobré firemní politice se společnost postupem let rozšířila, jak v logistické základně, tak ve vlastním vozovém parku a stále se rozšiřuje a hledá další služby, které by mohla poskytovat svým zákazníkům. K přepravě používá vozidla nad 3,5 tuny a zajišťuje vnitrostátní silniční dopravu, nákladní dopravu ve stavebnictví jako je přeprava zeminy, kameniva a dalších materiálů, ale také v zemědělství, kde jde zejména o odvoz produkce při žních a řepných kampaních i během roku.
V podstatě jde často o sezónní práce, které jsou hodně ovlivněné počasím. Ve stavebnictví například záleží, zda mírná zima umožní provozovat stavební práce po celý rok, nebo je na část zimy zcela přerušit. ŠTOCHL GROUP s.r.o. to jasně pocítil na začátku letošního roku, kdy oproti loňsku zaúřadoval mráz, který na několik týdnů přerušil práce. To se nakonec odrazilo na meziročním poklesu zakázek na přelomu zimy a jara. Na druhou stranu, firma si dokáže vypomoci jinými aktivitami, jimiž vykryje dočasný výpadek příjmů z dopravy. Diverzifikace příjmů je podle Petra Štochla v tomto případě důležitá a nemuseli kvůli ní snižovat personál a propouštět řidiče.
ŘIDIČI MUSÍ BÝT ŠKOLENÍ I STAVEBNÍ LEGISLATIVU
Co se právě řidičů týče, společnost využila situace, že se Česká republika stala dočasným domovem pro tisíce uprchlíků z Ukrajiny a zhruba polovinu jejích řidičů tvoří právě Ukrajinci. Nebojí se Petr Štochl, že o tyto pracovníky přijde kvůli branné povinnosti na Ukrajině? „Ani ne. Proto jejich poměr držím maximálně jedna ku jedné s českými řidiči. Nouze o řidiče na trhu není, takže se nebojím, že by nám neměl kdo jezdit,“ věří Petr Štochl. Navíc práce v jeho společnosti je specifická v tom, že řidič musí ovládat nejen řízení kamionu, ale také se vyznat ve stavebnictví a příslušné legislativě. „Pokud u nás pracují delší dobu a zdokonalí se, jejich nároky jsou samozřejmě vyšší a my je například vybavujeme doplňky i nad rámec zákonných povinností,“ vysvětluje Petr Štochl.
Flotilu 20 nákladních vozů společnost nedávno obměnila, přičemž preferuje vozy značky DAF a návěsy značky Schwarzmüller. „Lze říci, že jsme nedávno po deseti letech kompletně obnovili a částečně rozšířili vozový park. Auta si ponecháváme po dobu čtyř nebo pěti let a pak kupujeme nová,“ říká Petr Štochl. Společnost upřednostňuje klasická paliva před bio nebo vozy na alternativní pohon. I když, jak říká majitel společnosti, nedávno se byl při exkurzi v továrně společnosti DAF podívat i na elektrický kamion. Pro potřeby přepravy ve stavebnictví je ale podle něj zatím nepoužitelný a odrazuje ho i jeho vysoká cena. „Jeden takový vůz vyjde na 10 milionů korun a jeho dojezd je jen okolo 400 kilometrů. To by asi nemusel být zase takový problém, ale dokážete si představit, co bychom museli mít v autoparku za trafo, které by dokázalo za noc nabít 20 takových aut?“ ptá se Petr Štochl.
Dalším problémem je všudypřítomná voda na stavbách, kam firma zaváží stavební stroje a materiál. „Elektromobil do vody nesmí a tím je u nás ze hry,“ konstatuje Petr Štochl. To je také důvod, proč se společnost dosud vážně nezabývala otázkou dekarbonizace, i když jak její majitel připouští, už dostal od jednoho zákazníka požadavek, aby mu vyčíslil uhlíkovou stopu svojí zakázky. „Problém je v tom, že kdybychom se tím měli začít zabývat, museli bychom najmout člověka speciálně jenom pro tuto záležitost. Při tom množství vozidel a přepočtu všeho možného by nás to nákladově vyšlo na 50 tisíc korun měsíčně, ale reálně by nám to nic nepřineslo,“ míní Petr Štochl. Požadavky zákazníků na to, aby přeprava byla ekologická, jsou totiž zatím takřka nulové. Což je v specifickém oboru stavebnictví asi pochopitelné, ale postupně se to bude měnit.
PARTNER PRO VELKÉ DOPRAVNÍ STAVBY
Pro představu, na jakých stavebních zakázkách se ŠTOCHL GROUP s.r.o. podílela, zajišťovala například při výstavbě pražského tunelu Blanka, Portálu Myslbek a Portálu Trója odvozy a uložení vydolované zeminy pro Metrostav a stejné stavební společnosti odvážela materiál, dělala nakládku a úpravu zemních ploch při výstavbě prodloužení metra trasy A či výstavby metra trasy D mezi Pankrácí a Písnicí. Pro společnost Skanska vozila stroje a materiál při stavbě obchvatu Roztok či výstavbě železničního koridoru mezi Rokycany a Berounem. „Většina našich zakázek je ve Středočeském kraji, ale pracovali jsme i na zakázkách v Plzni, Praze – sever, Táboře nebo úplně dole na jihu na Lipně. Ve chvíli, kdy dokážeme domluvit nějakou zakázku na delší časový úsek za větší obnos, můžeme pracovat kdekoli po republice,“ vysvětluje Petr Štochl.
Počítá do toho i přepravy nadměrných nákladů, pro které rovněž disponuje potřebnými vozidly. „Neodmítáme žádné zakázky. Máme i plato, takže dokážeme převážet i v rámci mezinárodní dopravy. Vozili jsme různé komponenty do zahraničí – Německa a Rakouska. Když nás někdo poptá, dokážeme přepravit betonové prefabrikáty i cokoli jiného,“ konstatuje Petr Štochl. Většinou jde ale o práci „za humny“, kdy se kamiony obrací na stále stejné trase o délce několika desítek kilometrů a převáží stavební materiál nebo stroje. „Dobře známe potřeby trhu ve stavebnictví, poskytování zemních prací a dopravy. Jsme flexibilní,“ vysvětluje zakladatel a ředitel společnosti.
GARANCE CENY POHONNÝCH HMOT DÍKY EUROWAGU
Jak firmě v podnikání pomáhají produkty společnosti Eurowag? „Sice používáme produkty Eurowagu, ale tu hlavní výhodu, tedy čerpání paliva na kartu a následnou platbu na fakturu, nevyužíváme. Platíme hotově. Co však považuji za jasný benefit, je garance ceny paliva a možnost si dopředu zaplatit za spotřebovanou naftu,“ říká Petr Štochl. Do používání biopaliv, jako je například HVO, které nabízí Eurowag, zatím společnost neuvažuje. „Nevím o nikom z našeho segmentu, kdo by ho používal. Je to podobné jako s elektromobily,“ říká majitel firmy a podotýká, že podobně jako u měření uhlíkové stopy jde o náklady navíc, pro které by musel najít dostatečné prostředky. Podle Petra Štochla záleží především na státu, jak upraví podmínky pro podnikání dopravních společností, aby se mohly vážně zabývat dekarbonizací a přechodem na alternativní paliva.
Jinak si ale zakladatel a majitel ŠTOCHL GROUP s.r.o. na přístup státu nestěžuje. Tím, že firma pracuje pro velké stavební společnosti, je hodně závislá na velkých dopravních stavbách, a těch se v posledních letech v České republice realizuje velké množství. „Stát naštěstí podporuje rozvoj infrastruktury a nových staveb, což je podle mě hrozně důležité. Stát si uvědomil, že stavebnictví drží ekonomiku a HDO nad vodou, a proto investuje do staveb. Hodně to pak ovlivňuje počasí, takže letos jsme například v březnu a dubnu museli přerušit práce, ale od května nebo června zase pracujeme na sto procent,“ konstatuje Petr Štochl a zmiňuje práce na dálnici D3 spojující Prahu a České Budějovice, rekonstrukci bubenečského nádraží v Praze nebo budování železničního koridoru na jih a západ Čech.
Oproti jiným přepravním společnostem, které se zabývají spedicí a pouze naloží zboží do kamionu pod plachtu a někam ho odvezou, to má ŠTOCH GROUP s.r.o. kvůli závislosti na stavebnictví, z něhož má až 90 % zakázek, složitější. „Letošní první pololetí nám oproti loňsku klesl počet zakázek o 25 %. A nemuselo to být ekonomikou, u nás opravdu záleží na počasí. Když přijdou v zimě mrazy, máme technologické přestávky, protože se nesmí betonovat nebo sanovat. To všechno má dopad na rozjezd nových staveb a dalších etap výstavby. Například zpětné zásypy nemůžete dělat, když sněží nebo prší, nelze ani navážet materiál. Proto se také těžko dopředu odhaduje, jaký bude vývoj na trhu a s čím můžeme počítat,“ vysvětluje Petr Štochl.
POČASÍ HRAJE VE STAVEBNICTVÍ DŮLEŽITOU ROLI
Na počasí nejsou závislé jen betonárky, ale také třeba výroba asfaltu a samotné asfaltování. „Nic se ale neděje, to je to samé, jako když nemůžeme odvážet zeminu, když to neumožňují geologické nebo meteorologické podmínky. Proto máme další aktivity, abychom jimi tyto přestávky vykryli,“ říká Petr Štochl. Konkurence v oboru je podle něj poměrně velká, jenom v Praze a středních Čechách existuje pět až deset podobných dopravních společností specializovaných na stavebnictví. Díky velkému rozmachu dopravních staveb se ale bez problému všechny uživí, byť některé mají problém, protože se nemají rozložené aktivity do více segmentů tak jako firma Petra Štochla. Od konkurence se nesnaží nijak inspirovat. „Naše podnikání je specifické, od velkých přepravních firem si nemáme co vzít za vzor,“ říká.
Specifické zaměření firmy si žádá také specifické vybavení. Například speciální návěsy pro pokládku živičných směsí, které firma používala při výstavbě obchvatu Prahy a protipovodňového valu v pražské Troji. S tím by si klasický dopravce neporadil. To samé se týkalo například převážená materiálů do obaloven včetně dodávání materiálu na rekonstrukci dálnice D1 či těžby a odvozu kamení z lomu Chomutovice k drtiči a pokládky živičných směsí při výstavbě železničního koridoru z Plané u Mariánských Lázní do Chebu. To je přesně ten typ zakázky, kvůli kterému je společnost ochotná alokovat zaměstnance a techniku mimo svůj obvyklý perimetr Prahy a středních Čech, protože se to díky celkovému objemu práce vyplatí.
Nemusí přitom jít nutně jen o dopravní stavby. V Újezdu u Plzně se společnost například podílela na rekonstrukci kanalizace tím, že nakládala a převážela rubaninu a kamenivo z lomů na obalovny a do místa rekonstrukce, kterou realizovala společnost POHL cz, a.s. Pro přepravu stavebního materiálu firma používá především tahače DAF 510 a osmikolový DAF CF 480, ale také sklápěcí Tatru 815. K tahačům DAF má k dispozici sklápěčkové návěsy Schwarzmüller o nosnosti 32 tun a objemu 50 m³, dále podval Nooteboom OSDA-58-04 a plato Kögel SNCO 24 p 90 na přepravu pažení. Ze stavební techniky, kterou firma sama používá nebo zapůjčuje, má vlastní buldozer D7E, pásová rypadla CAT 330, CAT 305E2 a LiuGong 9018F, kolová rypadla CAT 316, CAT 313 a CAT 322, kolové nakladače LiuGong 856H, LiuGong 848H a Liebherr 524, vibrační desky 200 a 500 kg a vibračního ježka.
DIVERZIFIKACÍ PŘÍJMŮ SE SPOLEČNOST JISTÍ PRO HORŠÍ ČASY
Stavební materiál, tedy konkrétně sypké hmoty, společnost nejen přepravuje, ale také sama prodává. Jde především o tříděnou zeminu, zásypový písek a betonový recyklát, ale také tříděný a netříděný lomový kámen. A aby se kruh zcela uzavřel, nabízí i odvoz a ukládku odpadu ze staveb, konkrétně pak zeminy, sutě, železobetonu a asfaltu bez dehtu. Dá se tedy říci, že i když zatím ŠTOCHL GROUP s.r.o. aktivně neřeší dekarbonizaci, v oblasti stavebnictví o udržitelnosti nejen uvažuje, ale už ji léta praktikuje. Žádný stavební materiál nepřijde nazmar a co lze recyklovat, je recyklováno.
I když je firma kvůli svému zaměření na stavebnictví silně závislá na počasí, zejména pak v zimních měsících, na druhou stranu může pracovat s dlouhodobým výhledem a zakázky podepisuje na několik let dopředu. „Už dnes máme podepsané smlouvy na využití 60 % naší kapacity na příští rok. Máme dlouhodobější zakázky, které nejsou jednorázového charakteru, a protože průběh takové stavby trvá dva až tři roky, ve chvíli, kdy máme takové zakázky podepsané, máme jasnou finanční prognózu na další rok. Ale nemůžu říci, že se to týká jenom dopravy, je to globálně za celou společnost včetně zemních prací. Nedokážu rozlišit, kolik procent tvoří doprava a kolik práce se stavebními stroji,“ vysvětluje Petr Štochl.
-jik-
Informace o firmě
Tržby (2023): 135 mil. Kč
Velikost flotily: 20 nákladních vozů + stavební stroje
Zeměpisná oblast působnosti: Česká republika / CEE
Použití výrobků Eurowag podle typu: čerpání paliva na kartu Eurowag, možnost předplacení paliva, platba paliva
Název společnosti: ŠTOCHL GROUP s.r.o.
Rok založení: 2009
Počet zaměstnanců: 35