I když celosvětové průzkumy v posledních dvou letech deklarovaly zájem zaměstnanců vrátit se do kanceláří na dva až tři dny v týdnu, skutečnost je jiná. Reálná obsazenost kanceláří se podle společnosti Colliers pohybuje na 35 %. Firmy proto začínají přemýšlet o nových strategiích pracovního prostředí, které často zahrnují i redukci kancelářských ploch. Jiná situace vládne v oboru podnikových služeb, kde kvůli růstu počtu zaměstnanců firmy předkovidovou výměru kanceláří zachovávají a často ji dokonce rozšiřují. Kanceláře pak přizpůsobují potřebám nových způsobů práce.
REDUKCE I O TŘETINU
Při hledání nové strategie pracovního prostředí firmy nejčastěji zvažují modely, jako je Hub & Spoke. V jeho rámci se zmenší velikost hlavní kanceláře, kterou doplní menší prostory v různých lokalitách. Flex & Core zase kombinuje menší hlavní kancelář s členstvím v jednom nebo více co-workingových centrech. Zejména největší firmy s vyššími stovkami pracovních míst však často sází na zájem lidí pracovat z domova a kancelářské prostory redukují, obvykle o 20–30 %. V potaz přitom neberou jen přetrvávající zájem o home office, ale i rostoucí ceny nájmů a energií. Týká se to i společností, které mají smluvně zafixované ceny energií na dobu 1–2 let, protože právě takový časový horizont je podle realitních odborníků na realizaci případných změn potřeba.
Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.
Máte účet? Přihlaste se