Jeden z nejvýraznějších projektů současnosti, který dává tvář centru Prahy. Tak je možné označit revitalizaci území Masarykova nádraží, za kterou stojí Penta Real Estate ve spolupráci s Českými drahami a Správou železnic. Na projektu se podílela také společnost K4 Architects & Engineers, která zajišťovala projektové řízení stavby jednotlivých částí projektu, a to systémem construction managementu. V Česku ne příliš využívaný, přesto flexibilnější a většinově i finančně výhodný systém řízení stavby, je alternativou ke generálnímu dodavateli, a právě Penta Real Estate patří k jedné z mála společností, která tento systém výstavby využívá.
Rekonstrukce a modernizace prostorů historického Masarykova nádraží byly prvotním krokem, který zahájil rozsáhlé stavební úpravy v bezprostředním okolí nádraží. Jeho proměnu následovala výstavba Masaryčky, která vychází z návrhu architektonického ateliéru Zaha Hadid Architects. V červnu letošního roku se pak veřejnosti otevřel hotel na Hybernské ulici, The Cloud One. Plánované přestřešení nástupišť, které má být hotové v roce 2027, spadá pod Správu železnic. Na řízení realizace některých částí projektu se podílela také společnost K4 Architects & Engineers (K4 A&E), která zajišťovala projektové řízení staveb.
„Na místě původního brownfieldu, který vlastní České dráhy a společnost Penta, vzniká projekt, který v sobě kombinuje více zajímavých prvků. V první fázi přeměny chtěl investor zmodernizovat stávající budovu Masarykova nádraží při zachování atmosféry této historické dopravní stavby. V projektu Masaryčka pak Zaha Hadid využila potenciál lokality a zasadila do ní moderní prvek architektury, který stále navazuje na historii místa. Specifický je i hotel na Hybernské, jehož architektonické řešení bloku podporuje urbanistický koncept nově vznikající lokality,” přibližuje projekt Vladimír Pacek, ředitel společnosti K4 Architects & Engineers. Právě historická lokalita přináší svá specifika i v rámci projektového řízení stavby.
ČASOVÁ FLEXIBILITA
U projektů v oblasti Masarykova nádraží K4 A&E využívala metodu řízení construction managementu, která nabízí alternativu ke generálnímu dodavateli. Spočívá v zajištění přímého řízení a kontroly stavby, a to včetně výběru jednotlivých dodavatelů a jejich koordinace během celé výstavby.
Podle zástupců společnosti K4 A&E bývá většina zakázek v Česku realizována prostřednictvím generálního dodavatele, přestože právě služby construction managementu investorům mohou šetřit nemalé finance. „Investorovi tento způsob realizace díla přináší širší možnosti ovlivňování procesu výstavby, ať už optimalizací času na projektování a výstavbu, větší flexibilitou vlastní stavby a změnových řízení, až po finanční úsporu za vlastní stavbu,“ přibližuje výhody construction managementu Pavel Weisz.
Právě vyšší flexibilita proti generálnímu dodavateli patří k hlavním benefitům construction managementu. Na jednotlivé práce nebo skupiny prací společnost poptává více firem, které splňují předpoklad kvalitního a včasného dokončení předmětných prací. „Formou construction managementu rozdělíme zakázku na smysluplné celky podle typu aktivit a poté koordinujeme stavbu. To, co běžně dělá generální dodavatel interně, v tomto případě provádíme pro investora na jeho straně,” říká ředitel divize projektového řízení K4 Architects & Engineers a dodává, že manažerské společnosti musí do tohoto systému řízení vstupovat se zkušeností a znalostí trhu.
ZAJIŠTĚNÍ FIREM
Celkově se na revitalizaci Masarykova nádraží podílela celá řada společností. „Spolupracovali jsme s cca 50 dodavateli, což odpovídá standardnímu počtu firem, na které jsme v rámci našich projektů zvyklí. K úspěšnému dokončení stavby bylo třeba uzavřít okolo 150 smluvních vztahů na práce a dodávky výrobků. Některým firmám jsme práce zadávaly opakovaně,” přibližuje více do detailu systém řízení staveb skrze construction management Pavel Weisz. Na stavbě současně pracovalo zhruba až 330 pracovníků dodavatelských firem, které společnost K4 A&E koordinovala a kontrolovala. Pod kontrolních činností spadá i dohled nad dodržováním požadavků na bezpečnou práci.
SPECIFIKA STAVBY
Revitalizace Masarykova nádraží je složená z různých etap, kdy každá má svá specifika. Jednou z prvotních fází bylo vyčištění původního brownfieldu před samotnými stavebními úpravami, s ní je spojený i archeologický průzkum. Před výstavbou budov Masaryčky proběhl v letech 2017 – 2020 archeologický průzkum. Společnost K4 A&E v rámci tohoto projektu dohlížela i na záchranný archeologický průzkum, za kterým stál kolektiv Mgr. Martina Vyšohlída ze společnosti ARCHAIA Praha z.ú.
Díky tomu, že se projekt nachází v hradebním pásu Staré Prahy, vydal průzkum významné množství nálezů – asi 400 přepravek. Kvůli odkrytí hradeb musely být provedeny úpravy přípojek inženýrských sítí tak, aby samotná stavba mohla začít v roce 2021. Při pracích na další etapě – výstavbě hotelu The Cloud One, na kterém archeologický záchranný výzkum probíhal téměř po celý rok 2021, byla část hradeb překlenuta vlastní stavbou a jejich část je vidět za výkladcem hotelu z jeho severní strany. Průzkum v této oblasti pak částečně odkryl základy gotické Horské brány a mnoho dalších objektů a situací včetně reliktů barokního bastionu č. XXIII sv. Mikuláše.
-jik-