
Sektor úklidu a údržby silnic a komunálních ploch vstupuje do zimní sezóny. Soukromé firmy, obce i krajské organizace řeší úklid listí a také již první námrazy. Aby proběhlo vše dle potřeb, kde není dostatek zaměstnanců, pomáhají moderní technologie. Města i kraje dle možností posilují personální kapacity a provozy digitalizují.
MODERNÍ TECHNIKA A TECHNOLOGIE MĚNÍ PROVOZ
Zimní údržba se stále více opírá o preventivní postřik solankou, který šetří materiál a zvyšuje účinnost zásahů. Navíc se jedná o šetrnější údržbu, protože se tak spotřebuje a do půdy dostává méně soli. „Moderním řešením je využití tzv. solankové nástavby posypových strojů. Ta umožňuje použití ideálního množství posypu, které je účinné a zároveň zamezí plýtvání. Právě solanka umožňuje jemný postřik, který umožní šetřit a zároveň zvýšit účinnost a bezpečí,“ říká Jan Dzúr ze společnosti Kärcher.
V provozu se dále rozšířila telematika, která umožňuje komplexní digitální sledování činnosti zimní techniky. Nejde už jen o základní záznam pohybu sypačů, ale také o detailní monitoring rychlosti, průjezdových tras, dávkování i skutečné spotřeby posypového materiálu. Systémy umí přesně zaznamenat každou minutu zásahu, uložit ji do elektronického deníku a vytvářet automatické reporty pro vedení nebo kontrolní orgány.

„Díky tomu je možné lépe plánovat zásahy, optimalizovat trasy, vyhodnocovat efektivitu posypu a rychle odhalovat nadměrnou spotřebu soli či technické problémy. Pokud se telematika propojí s daty z lokálních meteostanic a predikčními modely počasí, dispečeři mají k dispozici včasné varování a mohou reagovat podstatně rychleji při náhlém zhoršení podmínek, například při nárazové tvorbě ledovky nebo lokálním sněžení. Zvyšuje se tím bezpečnost provozu i celková hospodárnost zimní údržby,“ říká Robert Knap ze společnosti VARS BRNO.

TRH PRÁCE JE NAPJATÝ
Výzvou podzimní a zimní údržby zůstává dlouhodobý nedostatek pracovníků. Zcela klíčoví jsou pracovníci úklidu, údržby, řidiči obslužných strojů, ale i další techničtí pracovníci. Jejich nedostatek pak města a krajské správy i firmy řeší zvyšováním mezd, které se meziročně v segmentu zvedly o 7 %, dalším náborem, často s výraznými benefity a zaváděním technologií, které výrazně pomáhají kvalitnímu zvládnutí péče.
„Co se týče mezd, pak u řidičů sypačů se mohou vyšplhat až na 48 tis. Kč měsíčně. V regionech pak s nižším základem kolem 35 tisíc korun, kdy ale včetně příplatků za zimní zásahy a noční směny se reálná výplata obvykle pohybuje výš. Silničáři a pracovníci údržby, kteří často musí zvládat více profesí, se celostátně pohybují okolo 40 až 45 tisíc, podle regionu a kvalifikace. Ještě větší příjmy pak mají zaměstnanci obsluhující specializované systémy, které sbírají data a monitorují situaci. Zde si mohou přijít v průměru na 54 tis. Kč,“ říká Michal Španěl, datový analytik a manažer JenPráce.cz.
Zvyšování mezd je také do značné míry způsobené systémovými změnami. V roce 2025 vzrostla minimální mzda i zaručené tarify, což posunulo spodní mzdová pásma také u příspěvkových organizací, pod které většina správců silnic spadá.
TABULKA: ODMĚNY V SEGMENTU
| Profese | Nabízená odměna (meziroční % nárůst) |
| Údržbář komunikací | 38 tis. Kč (6 %) |
| Silničář | 42 tis. Kč (8 %) |
| Řidič sypače / posypového a úklidového vozu (sk. C) | 43 tis. Kč (6 %) |
| Mistr střediska údržby komunikací | 49 tis. Kč (7 %) |
| Obsluha specializovaných systémů | 54 tis. Kč (6 %) |
Zdroj: Data JenPráce.cz k 30. 9. 2025

KVALIFIKACE SE ZPŘÍSŇUJE. MULTI-SKILLING SE STÁVÁ STANDARDEM
„Zatímco dříve byla častá jasná specializace na jednu pozici, dnes se prosazuje víceúčelovost. Zaměstnavatelé hledají zaměstnance, kteří zvládnou nejen řídit těžkou techniku, ale také obsluhovat nástavby, orientovat se v bezpečnostních postupech či pomoci s ruční údržbou. Přidanou hodnotou je schopnost základního servisu techniky, znalost telematických aplikací nebo zkušenost s dočasným dopravním značením,“ uzavírá Michal Španěl, datový analytik a manažer JenPráce.cz.
-jik-




