Ekonomika

Umělá inteligence proniká i do HR, ale pomalu

Facility management concept with engineer using tablet to monitoring single line diagram of building or factory to manage devices operation records data and scheduling for maintenance plan

Důvodem jsou podle společného průzkumu společnosti Edenred a Recruitment Academy především nedostatečné odborné znalosti, ale také obavy o kyberbezpečnost nebo regulace. Právě do těchto oblastí by firmy měly v nejbližší době investovat – nejen kvůli efektivitě, ale i konkurenceschopnosti. Umělá inteligence dokáže v HR zpřesnit nábor, automatizovat rutinu, a hlavně šetřit čas – až 62 % personalistů, kteří je používají, uvádí, že díky AI nástrojům ušetří až pět hodin týdně.

Personalisté dnes využívají umělou inteligenci nejčastěji při tvorbě a optimalizaci pracovních inzerátů – činí tak více než 90 % z těch, kteří mají nástroje k dispozici. Možnosti využití AI v HR jsou však mnohem pestřejší. Technologie může například zefektivnit výběr nových uchazečů, interní komunikaci nebo HR marketing – od návrhů pracovních inzerátů až po personalizované příspěvky na LinkedIn. Zrychluje také zpracování informací o kandidátech a pomáhá s plněním rutinních úkolů, které dříve zabíraly celé hodiny. Přínos tedy není jen v úspoře času, ale i v samotné kvalitě – AI může přinést lepší obsah, větší objektivitu a vyšší přesnost, a to napříč celým HR spektrem.

„V současnosti se podle dat z průzkumu AI nástroje používají hlavně tam, kde jsou za nimi vidět rychlé a snadno uchopitelné výsledky – například při tvorbě inzerátů nebo základní automatizaci. V případě komplexnějších úkolů je nástup pomalejší. Pouze necelých 14 % personalistů prostřednictvím AI identifikuje vzdělávací potřeby, 14 % ji využívá k měření spokojenosti a jen 10 % k hodnocení výkonnosti zaměstnanců,“ říká Aneta Martišková, specialistka na firemní kulturu a benefity ze společnosti Edenred. „A právě zde by mohla umělá inteligence znamenat zásadní přínos – pokud se ji naučíme využívat naplno,“ dodává.

PROČ NĚKTERÉ FIRMY S AI STÁLE VÁHAJÍ?

Ačkoliv dnes existuje pestrá škála relativně dostupných AI nástrojů, filmy je nevyužívají naplno. Podle průzkumu mezi nejčastější překážky patří nedostatek odborných znalostí (62,1 %), obavy o kyberbezpečnost a ochranu dat (48,3 %) a také nejistota, jak tyto technologie zapojit do každodenní praxe. Častým blokátorem je i jejich propojení s existujícími systémy a nástroji, které firmy již využívají, ať už jde o ATS, intranety nebo docházkové systémy. Ačkoliv více než polovina HRistů má přístup k placeným řešením, většina s technologií pracuje teprve krátce – více než 70 % méně než rok, a jen 41 % firem prošlo školením.

Výsledkem je situace, kdy se někteří zaměstnavatelé technologií na bázi AI spíše obávají, než aby je promyšleně implementovali. „Firmy i personalisté se nejčastěji potýkají s obavami ohledně etiky, regulatorních rizik, transparentnosti a ztráty lidského faktoru v HR rozhodování. Často v nich chybí lidé, kteří by rozuměli jak HR procesům, tak možnostem AI. U některých nástrojů panuje i nejistota ohledně spolehlivosti výstupů,“ říká José Kadlec, expert na AI v HR a zakladatel Recruitment Academy.

Pokud ovšem hlubší strategie chybí, zůstává umělá inteligence okrajovým nástrojem a firmy přicházejí o konkurenční výhodu. Podle Kadlece ale existují způsoby, jak implementaci AI zvládnout efektivně: „Klíčová je kombinace tří věcí: vzdělávání HR týmů, spolupráce s IT/AI specialisty a realistická očekávání. AI v HR neznamená magické tlačítko, ale nástroj, který potřebuje kvalitní data, jasně definované cíle a správně nastavené procesy,“ dodává.

SAMOTNÁ INVESTICE DO NÁSTROJŮ NESTAČÍ

Ačkoliv více než 50 % personalistů označuje své znalosti za alespoň mírně pokročilé, jen čtvrtina se považuje za skutečně pokročilé uživatele. Až 43 % organizací navíc dokonce implementaci AI nástrojů vůbec neplánuje – a to navzdory tomu, že více než dvě třetiny HRistů věří, že umělá inteligence některé HR role alespoň částečně nahradí. Až 18 % respondentů očekává, že k tomu dojde už během následujících deseti let.

„Z průzkumu vyplývá, že většina firem má k AI nástrojům přístup, ale chybí jim jasný plán, jak je efektivně využívat. Často také chybí potřebné kompetence – buď v týmech, nebo na úrovni vedení. Nástroje se navíc rychle vyvíjejí a bez pravidelného rozvoje znalostí jejich přínos zůstává omezený,“ říká Aneta Martišková. „Investice do umělé inteligence se firmám vyplatí, pokud budou zahrnovat nejen samotné nástroje, ale také systematické vzdělávání a zajištění kybernetické bezpečnosti.“

AI MĚNÍ SVĚT PÉČE O ZAMĚSTNANCE

Moderní technologie zásadně mění způsob, jakým HR oddělení pečují o zaměstnance. Umělá inteligence (AI) a také sociální sítě se stávají nástroji, které personalistům pomáhají rychleji, efektivněji a přesněji vyhledávat a oslovovat vhodné kandidáty. O nové i stávající zaměstnance pak pomáhají pečovat a starat se o jejich rozvoj.

AI V NÁBORU

AI dnes je výrazným pomocníkem v náboru nových zaměstnanců. Dokáže automaticky analyzovat tisíce životopisů, identifikovat relevantní zkušenosti a dovednosti a navrhovat ideální uchazeče podle požadavků konkrétní pozice. Díky strojovému učení se systémy neustále zlepšují a přizpůsobují potřebám konkrétních firem.

„Pokud se v náboru zaměstnanců soustředíte na využití technologií na maximum, rozhodně se vám to vyplatí. A nejde jenom o chytrou práci s daty, velké možnosti otevírá také individuální péče o každou poptávku i nabídku práce, a to, jak propojit ty správné k sobě. V této oblasti nabízí AI, sociální sítě i celé prostředí internetu obrovský potenciál,“ říká Michal Černý ze společnosti Audiopro.

Chatboti pak pomáhají s předvýběrem uchazečů. Vedou první interakce s uchazečem, zjišťují klíčové informace a odpovídají na časté otázky. To HR oddělení nebo agentuře výrazně usnadní primární práci. Když už někteří kandidáti projdou sítem, AI může na základě dat odhadnout, jaký z nich bude úspěšný, a jak následně zapadne do firemní kultury.

Sociální sítě, LinkedIn, Facebook nebo Instagram se dnes stávají důležitou součástí employer brandingu a aktivního oslovování potenciálních zaměstnanců. Firmy zde prezentují svou kulturu, hodnoty a pracovní prostředí, což pomáhá přilákat talenty, kteří se s těmito hodnotami ztotožňují.

„Kombinace umělé inteligence a aktivní komunikace na sociálních sítích tak umožňuje HR pracovníkům budovat strategický přístup k náboru – cílit přesně, jednat rychle, a přitom neztrácet lidský rozměr. AI můžeme pomoci například při prescreeningu či prvních kolech pohovorů. Zejména firmy, které mají velké množství zaměstnanců ve standardizovaných pozicích, tzn. pojišťovací agenti, zákaznická podpora, řidiči, tedy dává smysl u nich pokládat daným zaměstnancům stejný set otázek, zde mohou těžit nejvíce,“ říká Michal Španěl, datový analytik a manažer portálu JenPráce.cz a dodává: „Pomocí využití AI v našich náborových procesech výrazně zkracujeme firmám dobu hledání vhodného kandidáta a zároveň přivádíme ty nejvíce vhodné lidi z pracovního trhu.“

MNOŽSTVÍ DAT

V oblasti péče o zaměstnance a jejich rozvoj hraje umělá inteligence stále významnější roli. Díky pokročilé analýze dokáže AI zpracovávat velké množství dat ze zpětné vazby, jako jsou výsledky anonymních dotazníků, e-mailová komunikace či poznámky z hodnoticích rozhovorů. Tímto způsobem identifikuje mnohdy skryté vzorce, nálady v týmech i možné problémy dříve, než se projeví navenek. Upozorňuje také například na pokles spokojenosti v určitém oddělení nebo na zvýšené riziko odchodu klíčových zaměstnanců.

Současně umělá inteligence pomáhá personalistům i zaměstnancům s plánováním profesního rozvoje. Na základě analýzy výkonu, pracovních výsledků a osobních zájmů dokáže AI navrhnout vhodná školení, kurzy či další vzdělávací příležitosti. U některých pozic může dokonce doporučit změnu pracovní role nebo kariérní posun, který lépe odpovídá schopnostem a motivaci konkrétního člověka.

Významnou oblastí, kde umělá inteligence sehrává klíčovou roli, jsou také IT školení a technologický rozvoj zaměstnanců. „S pomocí AI lze efektivně mapovat technologické dovednosti jednotlivců i týmů a na základě těchto dat připravovat personalizované vzdělávací programy. AI doporučí vhodné kurzy podle aktuálních trendů na trhu a potřeb konkrétní firmy, čímž pomáhají zaměstnancům udržet krok s rychlým technologickým vývojem,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.

Dalším přínosem je monitoring výkonnosti, kdy AI sleduje klíčové ukazatele (KPI) a vývoj dovedností v čase. „Pokud systém zaznamená výraznější pokles produktivity nebo naopak mimořádné zlepšení, upozorní na to HR oddělení i vedení. Díky tomu lze včas reagovat na problémy, nebo naopak podpořit talent a posílit rozvoj tam, kde je to nejefektivnější. Umělá inteligence se tak stává důležitým partnerem pro moderní a datově řízený přístup k rozvoji lidského kapitálu,“ uzavírá Michal Španěl z portálu JenPráce.cz.

-jik-

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*