
Pardubický kraj vsadil na zdravotnictví a kulturu. Svou rozlohou 4519 km2 (5,7 % rozlohy ČR) je Pardubický kraj pátým nejmenším krajem ČR. Z celkové výměry kraje připadá 59,6 % na zemědělskou půdu, přitom orná půda tvoří 42,4 %. Lesní pozemky pokrývají 29,9 % rozlohy kraje. Nejvyšším bodem kraje je Králický Sněžník (1424 m n. m.), který je součástí stejnojmenného třetího nejvyššího pohoří České republiky. Centrální a vrcholová část pohoří Králického Sněžníku se zbytky původní vegetace a vrchovištním rašeliništěm byla vyhlášena národní přírodní rezervací. Nejnižší bod kraje se nachází na hladině Labe u Kojic, při západní hranici kraje (201 m n. m.).
Jedním ze základních projevů nepříznivého ekonomického vývoje kraje předchozích let byl útlum bytové výstavby v letech 2013–2015. V následujícím období došlo v kraji v souladu celorepublikovým trendem k oživení zahájené i dokončené bytové výstavby. V roce 2022 zaznamenal Pardubický kraj druhý nejvyšší počet dokončených bytů na 1000 obyvatel během posledních deseti let a v roce 2023 dokonce nejvyšší. Oproti předchozímu roku bylo v kraji zahájeno o 9,5 % bytů méně, přitom počet dokončených bytů v kraji oproti roku 2022 vzrostl o 5,0 % a byl po přepočtu na 1000 obyvatel v roce 2023 mezi kraji pátý nejvyšší. Nejvíce bytů v rámci kraje bylo dokončeno v okrese Pardubice (830 bytů), nejméně v okrese Ústí nad Orlicí (319 bytů).
Příslibem pro další rozvoj Pardubického kraje je jeho výhodná poloha z hlediska dopravního spojení. Územím kraje prochází 581 km železničních tratí, přičemž k nejvýznamnějším železničním uzlům patří města Pardubice a Česká Třebová, která tvoří součást mezinárodní železniční magistrály Berlín – Praha – Brno – Vídeň. Na hlavní koridor jsou v Pardubicích napojeny celostátně významné trati ve směru na Liberec a přes Chrudim a Hlinsko na Havlíčkův Brod. Současná silniční síť (bez dálnic) měří 3586 km, silnice I. třídy mají délku 456 km a silnice II. třídy 930 km.
PRIORITNÍ STAVBY
„Představujeme výběr z nejvýznamnějších investic Pardubického kraje. Tyto stavby platí kraj ze svého rozpočtu i z peněz z evropských fondů, které se snažíme využít v maximální míře. Čerpání dotací z EU je jedinečnou a neopakovatelnou příležitostí, jak realizovat investice, na které bychom jinak čekali dlouhé roky nebo se jich možná nedočkali vůbec. Zásadní je, umět je investovat co nejefektivněji. Společným jmenovatelem těchto investic by měla být tedy především kvalita a jí odpovídající náklady. Jsem proto rád, že právě tady můžeme předvést, jak umíme peníze z našeho rozpočtu i z evropských fondů využívat,“ říká JUDr. Martin Netolický, Ph.D., hejtman Pardubického kraje. Jeho náměstek pro investice a kulturu, Ing. Roman Línek, MBA k tomu dodává: „Pardubický kraj jako instituce státní správy a samosprávy působí už více než dvacet let a jeho činnost je nepřehlédnutelná na rozvoji veřejné infrastruktury v oblastech zdravotnictví, školství, dopravy, sociální péče i kultury. Žijeme v přelomové době, kdy můžeme řadu let profitovat z našeho členství v Evropské unii. To nám pomáhá i v současnosti, kdy potřebujeme překonat stagnaci ekonomiky z důvodů pandemie. Proto jsem rád, že se v této složité době daří nejen pokračovat v probíhajících stavbách, ale i zahajovat nové.
+ Areál železničního depa v Dolní Lipce. Projekt se realizuje v areálu železničního depa v Dolní Lipce. V areálu jsou historické budovy výtopny, vodárny, traťového okrsku, hradla a malé točny. Kolejiště depa je napojeno na železniční síť. Areálem vede jediná silnice do sousedního skladovacího areálu firmy Zogal Union. Historické železniční depo v Dolní Lipce představuje jedinečný soubor historických objektů vypovídající o provozu parních lokomotiv v 19. století nacházející se v těsné blízkosti kolejiště a stávajícího vlakového nádraží. Cílem projektu je vybudování muzea v areálu železničního depa v Dolní Lipce, jehož ideou je přiblížit návštěvníkům provoz a historii vlakové dopravy konce 19. století včetně vytvoření funkčního zázemí pro opravy a provoz historických parních vlaků se zachováním napojení na stávající železniční síť. Dalším cílem projektu je propojení expozice s expozicemi partnerů projektu v Česku a Polsku. Realizací projektu dojde k vytvoření jedinečného produktu cestovního ruchu, který významně přispěje k zatraktivnění méně exponovaného území česko-polského pohraniční a tím dojde ke zvýšení turistické atraktivity a návštěvnosti. Vizí projektu je vytvoření společného přeshraničního propojení s technickým muzeem v Dolním Slezsku prostřednictvím historických jízd parních vlaků.
Projekt zahrnuje zejména rekonstrukci stávajících historických budov, opravu a doplnění kolejového komplexu, obnovu původní točny a vybudování nové točny, významné pro umístění exponátů parních lokomotiv na celé centrální ploše muzea. Součástí projektu je také výstavba nových objektů, které jsou nutné pro chod muzea – vstupní objekt se zázemím pro návštěvníky, přístřešek pro lokomotivy a nová točna. Ve vstupním objektu budou prostory pro expozice, pro depozitář a zázemí pro návštěvníky i pracovníky. Na vstupní objekt bude navazovat přístřešek pro lokomotivy. V rámci projektu budou opraveny a doplněny areálové rozvody elektřiny. Bude opravena a doplněna dešťová a splašková kanalizace a čistička odpadních vod. Budou vybudovány nové komunikace a návštěvnické trasy. Muzeum bude vybaveno audiovizuální technikou umožňující virtuální propojení s expozicemi v muzeích v polském Dzierzoniowie a Jaworzynie Slaskiej.
Cena: 179,36 mil. Kč.
Financování: Pardubický kraj, INTERREG Česko – Polsko 2021-2027.
Předpokládané zahájení stavby: srpen 2025.
Předpokládané dokončení stavby: duben 2027.
+ NPK, a.s., Pardubická nemocnice – nadzemní koridor spojující CUP – pavilon 27 – pavilon 19. Na základě realizace 2. výjezdové rampy z objektu CUP vyvstala potřeba vybudování nadzemního koridoru spojujícího CUP s objektem č. 27, kterým dojde k propojení CUP s pavilonem chirurgie a neurologie „suchou nohou“, bez nutnosti převážet pacienty na lehátkách přes venkovní areál nemocnice. Záměrem NPK, a.s. je dokončit nadzemní koridor s výstavbou objektu CUP, nejlépe v rámci 2. etapy stavby, jež bude probíhat po zahájení zkušebního provozu objektu CUP. Koridor je navržen jako ocelová konstrukce, opláštěná lehkým obvodovým panelem. Podpory jsou navrženy v kombinaci ocelových a železobetonových sloupů. Založení bude provedeno pilotáží. Vodorovná konstrukce chodby včetně vyrovnávacích ramp bude zmonolitněna. Z ocelové konstrukce bude vytvořen tuhý prostorový rám. Rám bude opláštěn v případě temperované konstrukce fasádním systémem s použitím trojskla nebo lehkým izolačním panelem. Koridor bude vybaven osvětlením a nouzovým osvětlením. Temperovaný koridor bude vybaven sálavým vytápěním a příčným provětráváním. Z důvodu odstínění bude koridor na východní straně zastíněn stínícími lamelami a vybaven chlazením – klimatizací, s kombinovanou funkcí vytápění.
Cena: 52 mil. Kč.
Financování: Pardubický kraj.
Zahájení stavby: leden 2025.
Předpokládané dokončení stavby: listopad 2025.
+ NPK, a.s., Pardubická nemocnice – úpravy vnitřních dispozic pro umístění interny a neurologie, budova č. 27. Předmětem projektu je rekonstrukce a úpravy vnitřních dispozic pavilonu stávající „nové chirurgie“ pro umístění provozů interny (INT – budova č. 28) a neurologie (NEU – budova č. 19). Projekt bude rozdělen do dvou samostatných etap, které mohou být prováděny nezávisle na sobě:
I. ETAPA – stavební úpravy pro přestěhování INT a NEU vč. výměny oken.
II. ETAPA – zateplení budovy a oprava střechy, příprava na využití dotačního titulu na úsporu energií.
I. ETAPA – Stavební úpravy pro přestěhování INT (interny) a NEU (neurologie). Podmiňující investicí pro realizaci uvedeného projektu jsou nejnutnější stavební úpravy budovy č. 27 včetně napojení nadzemního koridoru mezi budovami 1, 19 a 27. Požadavek uživatele je minimalizace investičních nákladů stavby v průběhu realizace záměru a minimalizace zásahů do stavební části stavby. Součástí realizace I. etapy bude výměna oken vč. venkovních žaluzií.
Cena: 297,12 mil. Kč.
Financování: Pardubický kraj.
Předpokládané zahájení stavby: srpen 2025.
Předpokládané dokončení stavby: březen 2027.
+ Rehabilitační ústav Brandýs nad Orlicí – výstavba nové budovy KRANIOPROGRAM. Cílem je zajistit poskytování komplexního neurorehabilitačního kranioprogramu, tedy komplexní intenzivní rehabilitační péče pro pacienty se získaným poškozením mozku po cévních mozkových příhodách ischemických či hemoragických, nebo kraniotraumatech. Rehabilitační ústav disponuje dostatkem zkušených fyzioterapeutů i ošetřovatelského personálu. Jeho vznikem budou posíleny příjmy rehabilitačního ústavu. Současně se uvolní prostory v hlavní budově, které budou využity k dalším příjmům a zvýšení kvality pobytu pacientů (např. vznik nových jednolůžkových pokojů, nové procedury, pronájem prostor pro kadeřnictví pedikúru apod).
Nově vznikne centrum kranioprogramu o 15 lůžkách (9 jednolůžkových pokojů, 3 dvojlůžkové), sesterna, ambulance + čekárna, 22 cvičeben fyzioterapeutů (25 lehátek), elektroléčba 8 kabinek + 2x magnetoterapie, místnost pro logopeda, místnost pro psychologa, 26 venkovních parkovacích míst, 20 vnitřních parkovacích míst, záložní zdroje pro nouzové napájení celého RÚ, 10 kanceláří + zázemí, archív, serverovna, zasedací místnost, prostory pro uložení techniky údržby, dílny, společenská místnost s možností rehabilitace. Dále by měly být pořízeny zdravotnické přístroje pro kranioprogram.
Cena: 382,9 mil. Kč.
Financování: Pardubický kraj.
Předpokládané zahájení stavby: březen 2025.
Předpokládané dokončení stavby: prosinec 2026.
+ Technické muzeum Pardubického kraje – II. etapa. Projekt řeší nové využití objektů a areálu bývalé zemědělské školy pro technické muzeum a kulturně kreativní centrum.Urbanistické řešení vychází z širšího záměru nového využití areálu, zahrnující postupnou rehabilitaci areálu a budov ve 3 etapách. Toto zadání projektu řeší první 2 etapy. Poslední, 3. etapa, se týká budov, které v současné době využívá VOŠ a SŠ stavební.Areál původní Rolnické a lukařské školy je zachovalým a velkoryse koncipovaným urbanistickým celkem s přehledným uspořádáním budov kolem vnitřního nádvoří, který se ideálně hodí pro využití na technické muzeum (s možností umístění i velkých expozic mimo hlavní budovu) a kreativních dílen v přilehlém objektu.
Cena: 196,9 mil. Kč.
Financování: Pardubický kraj, EU.
Předpokládané dokončení stavby: srpen 2025.
+ Zámek Pardubice – vybudování návštěvnického centra a stálých expozic. Budova čp. 3, která je součástí hospodářského traktu budov nacházejících se v areálu Zámku Pardubice, bude v rámci projektu obnovena a adaptována v souladu se zpracovaným Generelem rozvoje pardubického zámku. Hlavním cílem bude zpřístupnit návštěvníkům nové prostory v 1. a 2. NP. Pro kvalitnější fungování významné národní kulturní památky Zámek Pardubice vznikne v 1. NP moderní návštěvnické centrum (pokladna, informace, prodej suvenýrů, zázemí pro návštěvníky, schodiště a výtah do 2. NP). Ve 2. NP budou ve dvou výstavních sálech vybudovány a obnoveny stálé expozice Východočeského muzea v Pardubicích, které byly v rámci předešlých projektů vymístěny ze zámeckého paláce. V první etapě bude realizováno návštěvnické centrum a expoziční prostory v 2. NP včetně vybavení interiérů a expozice. Rekonstrukce přispěje k ochraně památkových hodnot hospodářských budov Zámku Pardubice a zkvalitní provozní vazby celého areálu. Zadání projektu vychází z architektonické studie zpracované architektonickým studiem Transat – Ing. arch. Petr Všetečka, Ing. arch. Tereza Novotná, Ing. Robert Václavík.
Celkové náklady: 84,4 mil. Kč.
Financování: IROP II. ITI, Pardubický kraj, státní rozpočet.
Předpokládané dokončení stavby: říjen 2026.
+ Zámek Pardubice – vybudování reprezentativního sálu a foyer se zázemím pro společenský trakt zámeckého paláce. V souladu s Generelem rozvoje pardubického zámku bude severní křídlo paláce sloužit společenskému a kulturnímu životu. Společenský trakt zahrnuje reprezentativní sál ve 3. NP a reprezentativní foyer včetně zázemí pro catering, šatny a hygienické zázemí ve 2. NP. Dojde k propojení 2. a 3. NP tak, aby oba velké sály severního křídla tvořily organický celek. Bude vyřešeno i vertikální propojení funkčně navazujících prostor. Součástí projektu bude doplnění mobiliáře 3. NP. Tím dojde k dokončení prohlídkového okruhu zámeckého paláce. Zásadním parametrem projektu je zprovoznění společenského sálu s návštěvnickou kapacitou více než dvě stě osob, splnění akustických, estetických a požárních parametrů a zajištění bezbariérového přístupu. Zadání projektu vychází z architektonické studie vybudování reprezentativního sálu a foyer se společenským zázemím pro společenský trakt zámeckého paláce zpracované ateliérem AI–DESIGN architekty Evy Jiřičné. Projekt přispěje k rozvoji společenské úlohy významné národní kulturní památky a ochraně památkově hodnotných prostor rytířských sálů. Projekt navazuje na projekt Zámek Pardubice – využití a obnova zámeckých exteriérů a interiérů čp. 1 a čp. 2., přičemž jeho dokončení bude vyvrcholením snah o ochranu a zvýšení atraktivity národní kulturní památky Zámek Pardubice.
Celkové náklady projektu: 193 mil. Kč.
Financování: IROP II. ITI, Pardubický kraj, státní rozpočet.
Předpokládané dokončení stavby: prosinec 2026.