Ekonomika

BMW při přestavbě závodu využije metodu Lean managementu

Hlavní závod v Mnichově, kde se denně vyrobí přibližně 1000 vozidel a kde pracuje téměř 7000 zaměstnanců, je nepostradatelnou součástí globální výrobní sítě BMW. Od roku 2026 zde bude zahájena výroba nové generace vozidel „Neue Klasse“, která využívá výhradně elektrické pohonné jednotky. Automobilka investuje 650 milionů eur do nového montážního závodu včetně logistických prostor a výroby karoserií. Rozsáhlé přestavby probíhají za současného zachování provozu. Mezioborový tým společnosti Drees & Sommer SE podporuje tento rozsáhlý projekt v oblasti projektového řízení, stavebního managementu a informačního modelování budov (BIM). Společně se společnostmi BMW Group, PORR AG a PDE se Drees & Sommer zaměřuje na inovativní způsob spolupráce.

Maximilian Lammel, vedoucí týmu Drees & Sommer, komentuje: „Největší výzvou pro stavbu je napjatý časový harmonogram. Demoliční práce jsme zahájili v dubnu 2023 – nová vozidla musí sjet z výrobní linky v listopadu 2026. Během tohoto období stavební práce nesmí omezovat běžící výrobu vozidel. K dosažení tohoto cíle je potřeba vysoce efektivní průběh stavebních prací. To vyžaduje, aby všichni, kdo se na projektu podílejí, táhli za jeden provaz a intenzivně spolu komunikovali.“

NOVÝ MODEL POSKYTOVÁNÍ SLUŽEB JE ZALOŽEN NA PARTNERSTVÍ

Z tohoto důvodu projekt využívá specifickou metodu dodávky, která lze popsat jako partnerský model řízení a realizace projektu, z německého „Partnering-Abwicklungsmodell“. Při tomto přístupu již od samého počátku spolu klient, projekční společnost a stavební firma komunikují jako partneři a také mají společné závazky vyplývající z partnerského modelu řízení. V důsledku to znamená, že týmy společností BMW Group, PORR AG a Drees & Sommer SE partnersky spolupracují v jednotlivých fázích výstavby a vzájemně se podporují ve všech fázích projektu.

„Vzájemná a společná odpovědnost zlepšuje komunikaci mezi zúčastněnými stranami a zvyšuje výslednou kvalitu stavebních projektů,“ říká Maximilian Lammel. „Při běžném dodavatelském nastavení projektu existuje mnoho dílčích oblastí odpovědnosti, přičemž komunikace probíhá přes několik úrovní a rozhraní. To často vede k nedorozuměním a ztěžuje tok informací, zejména u rozsáhlých projektů. Důsledky mohou být katastrofální. Díky našemu partnerskému modelu jsme schopni vytvořit transparentní a kooperativní pracovní prostředí. Typ spolupráce použitý v tomto projektu podporuje vzájemné porozumění a sdílenou odpovědnost za jeho úspěch.“

Z AUTOMOBILOVÉ VÝROBY NA STAVENIŠTĚ

Aby byl stavební projekt dokončen v požadovaném termínu, uplatňuje Maximilian Lammel a jeho tým principy Lean managementu. Metoda je převzata z automobilového průmyslu: automobilky přesně vědí, kdy a které vozidlo s jakým vybavením sjede z výrobní linky. Pokud se v přesně načasovaném výrobním procesu vyskytne jakákoli neobvyklá událost, je reakce okamžitá. Příčina je co nejrychleji identifikována a odstraněna. Na běžném staveništi naproti tomu anomálie mohou často zůstat dlouho skryty a nepovšimnuty ̶ někdy tak dlouho, že se v určitém okamžiku veškeré práce zastaví. „Metoda Lean managementu, kterou jsme vyvinuli, přenáší přístup automobilového průmyslu na stavební projekty. Proces plánování a realizace je nastaven co nejefektivněji a nejpodrobněji tak, aby všechny profese spolupracovaly s co nejlepším výsledkem,“ vysvětluje Florian Langlotz, partner skupiny Drees & Sommer Group odpovědný za divizi Automotive.

Proto bylo prvním a zásadním krokem zahájení komunikace mezi všemi zúčastněnými. Důraz byl kladen na optimalizaci časového rozvržení stavby a celkového stavebního procesu s cílem dosáhnout sjednoceného a jednoznačného plánu realizace. Na konci tohoto plánování vznikla jasná definice, která udávala, kdy jsou a na kterém místě a v jakém čase potřeba kteří zaměstnanci, stroje a stavební materiál – bez časových prostojů a zpoždění z důvodu nedostatku materiálu a bez toho, aby si jednotlivé profese při práci navzájem překážely. Výsledkem bylo, že hrubá stavba nové montážní haly byla hotova za pouhých deset dní.

DIGITÁLNÍ DVOJČE ZAJIŠŤUJE MAXIMÁLNÍ JISTOTU PŘI PLÁNOVÁNÍ

Tyto skutečně minimální časové lhůty jsou umožněny nejen díky efektivnímu provedení stavby. „Abychom se na staveništi vyhnuli nepříjemným překvapením, tak využíváme nástroje pro virtuální plánování,“ říká vedoucí týmu Drees & Sommer Simon Rogalski. „Každá stavba je nejprve naplánována v podobě digitálního dvojčete, které shromažďuje všechna relevantní data. Při této metodě projektanti nepopisují pouze geometrii nových hal. Model je rozšířen o různé druhy údajů o použitých materiálech, jejich ceně a životnosti, stejně jako o zvukově izolačních a požárně bezpečnostních vlastnostech.“

Tento typ podrobného plánování je sice na začátku časově i finančně náročnější než tradiční přístup, ale v průběhu projektu se vše rychle obrátí a ve výsledku se rozhodně vyplatí. Všichni účastníci zapojení jak do plánování, tak do výstavby pracují se stejným modelem. Veškeré informace jsou tedy pro všechny ve stejném čase okamžitě k dispozici. Pokud se například návrhy přestanou shodovat, jsou rozpory a kolize přímo viditelné v digitálním dvojčeti. Chyby tak nezůstanou nepovšimnuty až do procesu výstavby, kde by pak vedly k nákladným zpožděním. Virtuální plánování tedy zajišťuje maximální jistotu při plánování a podněcuje úzkou spolupráci všech zúčastněných stran.

Nové haly automobilky BMW by měly být dokončeny a zprovozněny do dvou let. Poté se v hlavním závodě v Mnichově naplno rozběhne výroba automobilů. O rok později se mnichovský závod stane prvním výrobním závodem BMW Group na světě, který bude vyrábět pouze plně elektrické vozy.

-jik-

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*