Výměna stropní desky ve stanici pražského metra Florenc je v polovině. Stavbaři ze společnosti Metrostavu DIZ a Geosan Group mají za sebou první etapu a větší část druhé etapy. Dosavadní práce spočívaly především ve výměně prefabrikovaných předpjatých nosníků v přesně stanovených víkendových výlukách. Teď bude následovat fáze, která zahrnuje to nejsložitější: bourání monolitické části stropní desky pod křižovatkou ulic Křižíkovy a Ke Štvanici jejíž demolici bylo nezbytné upravit na základě skutečně zjištěného stavu monolitické části stropní konstrukce a po odkrytí ochranných konstrukcí. Stavbaři se musejí již teď vypořádat s náročnou logistikou, zájmy mnoha okolních sousedů, a především s řadou otazníků nad technickým stavem samotné desky.
„Deska pochází ze 70. let, má tloušťku metr sedmdesát a je předpjatá lany, která jsou již na hraně životnosti. Jakýkoliv neopatrný zásah do této konstrukce může narušit její stabilitu. Proto jsme pod ní vybudovali podpůrnou nosnou ocelovou konstrukci a řezy budeme provádět striktně podle projektu statika, který byl pro tyto účely zpracován a který vychází z diagnostiky desky a na kterém jsme s projektantem a subdodavateli pracovali půl roku. Abych byl upřímný, mám z toho velký respekt, ale zároveň věřím, že když jsme zvládli dosavadní logistiku s mnohatunovými nosníky ve výlukách, zvládneme i toto,“ přiznává Vojtěch Lacina, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav DIZ.
Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.
Máte účet? Přihlaste se