Technologie

Společnost MEA představuje své poslední realizace

MODERNÍ MOSTNÍ ŘÍMSY NA D1 BRATISLAVA – TRIBLAVINA

Na úseku rozšíření dálnice D1 mezi Bratislavou a Triblavinou probíhá instalace přibližně 4 000 kusů prefabrikovaných mostních říms MEA z polymerbetonu. Tyto římsy jsou v různých rozměrech použity na celkem 24 mostních objektech.

Záměnou původně navrženého řešení z železobetonu se na stavbě snížily náklady na manipulaci a instalaci těžkých, masivních říms. Mosty jsou nyní zakončeny a chráněny polymerbetonovými prvky s ochrannou povrchovou vrstvou, které mají větší odolnost i životnost. 

Na přání investora byly dodány v šedé barvě, ale provedení mohlo být v jakékoliv barvě dle škály RAL. 

Každý prvek římsy je vybaven ocelovými oky, kotvenými k železobetonové výztuži, a bezpečnostními trny ze skelných vláken na vnitřní straně, které chrání proti uvolnění i při korozi kovových částí. Díky tomu lze římsy přizpůsobit konkrétním stavebním podmínkám – např. výklenkům na sloupy či lampy. 

Nízká hmotnost říms MEA usnadňuje a zrychluje instalaci, a tím zkracuje celkovou dobu výstavby mostu.

Kontext stavby D1 – Triblavina

Projekt rozšíření dálnice D1 mezi Bratislavou a Triblavinou je klíčový pro dopravu v širší oblasti hlavního města. Trasa začíná před mimoúrovňovou křižovatkou Vajnory a končí u Triblaviny. Součástí prací je výstavba nové mimoúrovňové křižovatky D1/D4, která významně přispěje k plynulosti dopravy. Staveniště zahrnuje rozšíření a rekonstrukci vozovky v délce 3,6 km, zdvih nivelety a dostavbu větví křižovatek, výstavbu 18 mostních objektů a doplňující infrastrukturu s kolektory, oplocením, informačním systémem.

Celý projekt realizuje Budimex S.A. pro slovenskou Národní dálniční společnost. 

Více o mostních římsách MEA: https://www.mea-group.com/cz-wma/cs/products/mostni-prefabrikovane-rimsy-z-polymerickeho-betonu/ 

Zdroj foto: MEA; Národná diaľničná spoločnosť 

OBŘÍ ŽELEZOBETONOVÁ NÁDRŽ NA DEŠŤOVKU U VÝROBNÍHO ZÁVODU VOLVO CARS KOŠICE

Původní plán na zachycení dešťové vody u nového slovenského výrobního závodu Volvo bylo propojit 50 železobetonových prefabrikovaných nádrží. Když plánujete mít zásobárnu na vodu velkou 5 500 m³, tak by to byl běžný postup. 

Projekční tým MEA navrhl ale jiné řešení. Při statických výpočtech musel zohlednit vysokou hladinu spodní vody a také požadavek na uložení nádrže hluboko pod zem do téměř 7 metrů. 

Jedna velká monolitická železobetonová nádrž Atlantis

Po hledání optimální cesty projektanti MEA navrhli řešení na míru, jednu velkou monolitickou železobetonovou nádrž Atlantis. Principem bylo vytvoření výkopu o rozměrech 70 x 50 x 7,5 metru. Následovalo odlití podkladního betonu, na který se již armovala a betonovala základová deska a stěny. Do betonového skeletu se poté vyskládali systémové elementy Atlantis. Po navázání stropní výztuže mohlo dojít na finální betonování stropní desky.

Realizace probíhala od prosince 2024 do března 2025. Zimní období si vyžádalo adekvátní opatření asi na 10 dní, ale většina prací proběhla ve standardním režimu.

Technicky i ekonomicky výhodnější

Návrh řešení s nádrží Atlantis byl pro investora zajímavý nejen z technického pohledu, ale i finančně. Celkové náklady byly nižší než v případě spojování jednotlivých nádrží. 

Automobilka je plánována jako klimaticky neutrální, vyrábět bude pouze elektroauta. Zaměřuje se na efektivní a udržitelnou výrobu, do které rozhodně patří i hospodaření s dešťovou vodou.

Neomezený rozměr, i pro kamiony

Zajímavostí nádrže Atlantis je to, že je vždy tvořena na míru. Elementy se tedy mohou poskládat do jakýchkoliv tvarů i rozměrů.

S tímto řešením MEA mají investoři k dispozici:

  • nekonečně velkou nádrž, 
  • tvarovanou podle jejich potřeb, 
  • uloženou i v místech s vysokou hladinou spodní vody,
  • instalovanou i do velkých hloubek pod terénem,
  • nádrž, která vydrží i kamionovou dopravu.

Výrobní závod Volvo Cars v Košicích má díky tomuto řešení k dispozici enormně velké množství dešťové vody pro efektivní hospodaření.

Projekční servis MEA pomáhá

Projekční servis MEA je k dispozici investorům, projektantům i stavitelům, aby za ně připravil návrhy řešení komplexního hospodaření s dešťovou vodou, odvodnění, zachycení, přečištění vody ze všech zpevněných ploch.

Více o vsakovacích a retenčních systémech MEA: https://www.mea-group.com/cz-wma/cs/productgroups/vsakovaci-galerie-retencni-systemy-pro-destove-vody/

REKONSTRUKCE ŽLABŮ PLAVECKÉHO AREÁLU V PLZNI S NEREZOVÝM ODVODNĚNÍM MEA

Správa plzeňského plaveckého areálu Slovany rekonstruovala prostory bazénu, konkrétně přelivové žlábky, ochozy, startovací bloky a odvodňovací systém.

Náhrada očistných a přelivových žlábků kolem bazénu byla vyřešena s nerezovým odvodněním MEA.

Výroba byla realizována na míru s důrazem na precizní zaměření polohy nátrubků DN50, kterých bylo přibližně 75. To vyžadovalo detailní a přesné měření, aby bylo zajištěno správné napojení a funkčnost celého systému. Součástí dodávky byla nejen samotná výroba a dodání štěrbinových nerezových žlabů, ale také jejich instalace a přesné vyrovnání do podélných a výškových os.

Celá realizace proběhla během 10 dnů, což zahrnovalo zaměření, výrobu, dodávku i instalaci žlabů. Díky přesné organizaci a zkušenostem dodavatelské firmy bylo možné rekonstrukci dokončit v krátkém čase.  Rekonstrukci bazénu prováděla firma SWIETELSKY stavební s.r.o.

Nerezové žlaby MEA se vyrábí z chemické oceli 316, aby odolávaly chloru a čistícím prostředkům. Ve sprchách a zónách pohybu osob vyhoví nerezové žlaby požadavkům na co nejnižší výšku, a přitom si udrží vysokou estetiku.

Video: co vše lze s nerezem vyřešit: https://www.youtube.com/watch?v=grU8qfej7-E&t=2s 

Více o nerezovém odvodnění MEA.

Zdroj foto: bazenslovany.cz; MEA Water Management

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*