Jaroměř bude mít metro dřív než Brno! Tak bláznivý titulek by se dal s notnou dávkou nadsázky použít v reportáži z výstavby obchvatu na silnici I/33 mezi Hradcem Králové a Náchodem. Pracuje tu totiž mikrotunelovací razicí štít principiálně stejný jako ty, které v minulé dekádě budovaly v Praze metro do Motola. S minimálně jedním podstatným rozdílem: Průměr řezné hlavy je pouze 80 cm, tedy skoro osmkrát menší. Na 6,6 km dlouhém obchvatu Jaroměře staví razicí štít Jaromír dešťovou kanalizaci, která bude sloužit k odvádění dešťových vod ze silnice do řeky Labe. Z celkových 650 metrů už zbývá vyrazit posledních sto.
„Nasazení bezvýkopové technologie na takové stavbě lze vnímat jako docela kuriózní, na druhou stranu v tomto případě dává logiku, protože dešťová kanalizace je v daném úseku naprojektována v průměru šest metrů pod zemí. To už na klasickou výkopovou metodu není, zemní práce by byly příliš náročné,“ říká Jakub Modráček, stavbyvedoucí ze společnosti Metrostav Infrastructure. „Razicí štít dokáže na jeden zátah vyrazit asi sto metrů, pak je třeba provést čištění a údržbu. Je fascinující, že podobně jako za velkým strojem zůstává rovnou tunelový tubus ze segmentů tunelového ostění, zůstává za Jaromírem hotové betonové kanalizační potrubí.“
Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.
Máte účet? Přihlaste se