
Zatímco pozemní a střešní fotovoltaika je v Česku poměrně běžnou záležitostí, výstavba solárních parkovišť, tzv. carportů, je v porovnání s jinými státy Evropské unie stále ještě v začátcích. Parkoviště přitom zabírají velké množství ploch a pokud by se zastřešila solárními panely, proměnila by se v cenné zdroje čisté energie. Kromě výroby elektřiny poskytují solární přístřešky také praktickou ochranu zaparkovaných vozidel před nepříznivým počasím. Podpora jejich výstavby je nasnadě i s ohledem na rostoucí trend elektromobility a novelizaci stavebního zákona, který s platností od 1. ledna 2025 udává povinnost instalace dobíjecích stanic pro elektromobily do všech nebytových budov s více než 20 parkovacími místy. Parkoviště osazená soláry by se tak mohla stát ideálním místem pro přímé dobíjení elektromobilů pomocí lokálně vyrobené energie.
Kouzlo carportů spočívá v jejich promyšlené dvojí funkci. Zatímco vytváří nad vozidly ochranný štít před deštěm, kroupami či ostrými slunečními paprsky, jejich fotovoltaické střechy přeměňují sluneční energii na cennou elektřinu, která má všestranné využití – nabíjí zaparkované elektromobily, zásobuje energií okolní budovy a případně se může ukládat do baterií pro pozdější spotřebu nebo putovat do sítě a přinášet tak majitelům dodatečný zisk a vyrovnávat distribuční soustavu. I přes veškeré tyto benefity je jejich výstavba v Česku stále ještě pozadu.
„Česká parkoviště mají obrovský potenciál pro rozvoj solární energetiky, v praxi však narážíme na několik zásadních překážek,“ říká Aleš Damm, spolumajitel společnosti Greenbuddies Charging, která má s výstavbou solárních parkovišť bohaté zkušenosti a dodává: „Bariérou jejich rozvoje je vyšší cena oproti běžným fotovoltaickým instalacím. Carporty jsou komplexnější stavby a jejich investiční náklady zvyšuje konstrukce přístřešku a její kotvení, úpravy terénu nebo inženýrských sítí. Další překážkou je absence dotačních programů cílených na výstavbu carportů. Právě správné nastavení dotací by mohlo pomoci překlenout rozdíl v nákladech oproti klasické fotovoltaice a tento perspektivní segment skutečně nastartovat, zpřístupnit jej širšímu okruhu investorů a urychlit jeho rozšíření v České republice podobně jako v jiných zemích.“

INSPIRACÍ PRO ČESKO MOHOU BÝT JEJÍ ZÁPADNÍ SOUSEDÉ
Zatímco Česká republika potenciál solárních parkovišť teprve objevuje, některé evropské země již přistoupily k legislativním krokům, které jejich budování přímo vyžadují.
Například ve Francii platí od roku 2023 zákon, který zavazuje provozovatele větších parkovišť k jejich osazení solárními panely. Francouzská legislativa se vztahuje na všechny parkovací plochy s kapacitou 80 a více parkovacích stání. Podle tamní vlády by takto vzniklá fotovoltaická parkoviště mohla generovat přibližně devět až jedenáct gigawattů energie. To je výkon srovnatelný s deseti jadernými reaktory.
Povinnost instalovat solární panely u nově vznikajících projektů uzákonilo také několik spolkových zemí v Německu. Jedná se o Bádensko-Württembersko, Severní Porýní-Vestfálsko, Šlesvicko-Holštýnsko, Porýní-Falcko, Dolní Sasko a Hesensko. Parametry jednotlivých nařízení se liší v závislosti na dané spolkové zemi. Minimální počet parkovacích míst se pohybuje v rozmezí od 35 do 100.
„Klíčový rozdíl oproti Francii spočívá v tom, že německá legislativa cílí pouze na nově budovaná parkoviště, zatímco francouzský model zahrnuje i stávající parkovací plochy,“ dodává Aleš Damm.
Podle studie Fraunhoferova institutu pro solární systémy ISE zabírají německá parkoviště plochu přes 47 tisíc hektarů s více než 360 tisíci parkovacími místy. Pokud by se využil potenciál těchto ploch pro fotovoltaiku, mohlo by vzniknout dalších až 59 gigawattů instalovaného výkonu. To představuje téměř čtvrtinu z ambiciózního cíle 215 GW, kterého chce německá vláda dosáhnout do roku 2030.
ZLATÉ ČESKÉ RUČIČKY
Česká společnost Greenbuddies má s realizací carportů zkušenosti nejen na domácí půdě, ale i v zahraničí.
V pražských Kyjích letos vybudovala solární parkoviště o výkonu 49,5 kilowatt-peaků (kWp)pro společnost Coca-Cola. „Solární carporty představují pro firmy skvělou příležitost nejen ke snížení energetických nákladů, ale i k posílení image značky. V dnešní době, kdy se udržitelnost stává konkurenční výhodou, je solární parkoviště jedním z efektivních způsobů, jak firma může ukázat svůj závazek k ochraně životního prostředí,“ doplňuje Aleš Damm.
Greenbuddies se kromě domácích projektů pyšní i realizací tří největších solárních carportů v sousedním Rakousku. Nejvýznamnější z nich vyrostl v Lannachu, kde společnost nainstalovala fotovoltaické panely o výkonu 3,35 MWp. Toto řešení zastřešuje více než tisíc parkovacích míst a zahrnuje rozsáhlou dobíjecí infrastrukturu pro elektromobily i elektrokola.
Druhý projekt realizovala společnost u termálních lázní v Lutzmannsburgu s instalovaným výkonem 1,5 MWp a 454 parkovacími stáními. Zde má vyrobená elektřina trojí využití – část spotřebují přímo lázně, část napájí dobíjecí stanice pro elektromobily a přebytky putují do distribuční sítě.
Třetí významnou rakouskou realizaci představuje solární parkoviště v Ilzu. Carport o výkonu 1,32 MWp čítá 406 parkovacích stání.
Ze zahraničních realizací solárních parkovišť se Greenbuddies prosadili také v Německu, Nizozemsku a Belgii.
NENÍ CARPORT JAKO CARPORT
Solární parkoviště nacházejí uplatnění v různých typech prostředí – od sportovišť a zábavních center přes nákupní komplexy a supermarkety až po výrobní a logistické areály a letiště. Volba správného typu konstrukce přitom závisí na specifických požadavcích daného provozu.

+ Carporty s vícebodovým uchycením k základům
Jde o konstrukci, která se montuje typicky na zemní vruty nebo do betonových či kombinovaných základů ve více bodech na přední i zadní straně. Tento typ je ideální pro parkoviště s nižší frekvencí parkování, jako jsou zaměstnanecká parkoviště nebo odstavné plochy na letištích. Mezi hlavní přednosti patří lehká a subtilní nosná konstrukce, která je obvykle hliníková. Díky tomu dochází k nižšímu zatížení základových patek, což umožňuje menší dimenze základů. Investoři ocení také nižší investiční náklady na samotnou konstrukci i na zakládání.

+ Carporty konzolové
Konstrukce s jedinou vzpěrou střechy umístěnou v zadní části u jednořadového provedení („L“ varianta) a typicky uprostřed konstrukce u dvouřadého provedení („T“ varianta). Toto řešení se nejvíce uplatňuje na parkovištích s vysokou frekvencí parkování, jako jsou nákupní centra nebo sportoviště. Uživatelé oceňují především plný komfort při parkování bez překážejících podpěr. Velkou výhodou je také skutečnost, že není nutné rozšiřovat stávající parkovací plochy, díky čemuž se zachovává celková kapacita parkovacích míst. Z architektonického hlediska jde navíc o esteticky čistší řešení s minimem konstrukcí zasahujících do prostoru.
-jik-