
Stavba čtyřkilometrového severovýchodního obchvatu Pardubic, která byla zahájena v létě minulého roku, dosáhla zásadního milníku. Součástí projektu, který zásadně ulehčí dopravní situaci v regionu, je impozantní most přemosťující slepé rameno Labe a samotnou řeku Labe. Most, který po svém dokončení bude největším zavěšeným mostem v České republice, má celkovou délku 257 metrů a rozpětí 135 a 122 metrů mezi ložisky na opěrách.
Jedním z klíčových prvků tohoto mostu je téměř 60 metrů vysoký pylon, který nese lana celého zavěšeného mostu. Stavba pylonu byla technologicky náročná a vyžadovala vysokou přesnost, zejména vzhledem k jeho výšce, která je v České republice v rámci mostních staveb ojedinělá.
TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
Na realizaci tohoto pylonu významně přispěla společnost PERI, která dodala lešení a bednění pro celý proces výstavby. PERI, přední světový dodavatel bednicích a lešenářských systémů, poskytla technická řešení, která umožňují bezpečnou a efektivní stavbu i v takto náročných podmínkách. „Betonáž probíhala každé tři dny ve spolupráci s tesaři – optimalizovali jsme výkresy tak, aby byl proces co nejefektivnější. Díky tomu došlo ke zkrácení termínu výstavby,“ uvedl obchodní zástupce společnosti PERI.
Subdodávku tesařských prací zajišťuje společnost KS BAU, která si PERI vybrala na základě dlouhodobé a osvědčené spolupráce. „Společnost PERI jsme zvolili díky našim předešlým zkušenostem, které se vždy osvědčily při podobně náročných projektech,“ doplnil Jakub Švětlík, zástupce společnosti KS BAU.
Pylon byl dokončen v listopadu a dominuje celému mostnímu komplexu a stal se nejen technickým, ale i architektonickým symbolem regionu. Důležitost jeho výstavby tkvěla nejen v samotné velikosti, ale rovněž v jeho roli pro nosnou strukturu zavěšeného mostu, který bude po dokončení sloužit tisícům vozidel denně.
Celý obchvat by měl být zprovozněn v průběhu roku 2025 a přinese výrazné zlepšení dopravní infrastruktury nejen pro Pardubice, ale i pro okolní regiony. Tento projekt ukazuje, jak moderní inženýrské technologie a spolupráce se specialisty, jako je společnost PERI, posouvají hranice toho, co je v oblasti mostního stavitelství možné.

DALŠÍ ZAJÍMAVOSTI
Při výstavbě pylonu bylo využito šplhavý systém bednění RCS doplněné sloupovým bedněním VARIO a schodišťové lešení PERI UP, která zajišťuje bezpečný přístup až k samotnému nejvyššímu bodu stavby.
Byly také využity tlakové vzpěry VST, které zajistily správnou polohu pylonu v průběhu výstavby až po samotný vrchol.
Pro stavbu bylo jednoznačným přínosem a potvrdilo, že zajištění systému ze strany PERI – bednění a lešení, včetně zajištění služeb, kde byly kladeny požadavky na přípravu technického zajištění projektu. Výsledkem bylo urychlení výstavby, plánování a operativní přizpůsobení výškám betonáže v průběhu stavby.
Projektant navrhl systém chlazení betonáže pylonu formou hadiček s vodou z Labe. PERI zajistilo monitoring přetestování a poté co se potvrdila funkčnost systému chlazení také monitoring při samotné realizaci v průběhu betonáže pylonu.
Při betonáži pylonu byly použity čidla pro zajištění aktuálního stavu nárůstu pevnosti betonu v bednění – instalace byla zajištěna pod odporným dohledem PERI k zajištění on-line monitoringu nárůstu teploty v čase.
STAVBA PRO NÁS JEŠTĚ NEKONČÍ
Po dokončení výstavby pylonu pokračují aktivity PERI na stavbě s konstrukcemi lešení PERI UP pro zajištění bezpečných přístupů k dalším fázím výstavby mostu.
Budou využity plošiny pro předpínání betonové konstrukce – finální fáze výstavby – lávky pro nasazení přepínacích lan a je naplánováno ve třech úrovních pro obsluhu a usazení.
ÚDAJE O STAVBĚ
Název: most SO 203 na silnici I/36 Pardubice, Trnová-Fáblovka-Dubina
Lokace: Pardubice – výstavba severovýchodního obchvatu města
Doba realizace: 2024 – 2025
Generální dodavatel stavby: sdružení Hochtief a Doprastav
PERI zajištění dodávek bednění a lešení pro realizaci na střední pylon mostu
Pozn.: Konkurence DOKA se podílela na realizaci spodní stavby mostu – opěry a mostovky
-jik-