Loňská střelba na Filosofické fakultě v Praze přinesla řadu otazníků, co se týče zabezpečení základních, středních i vysokých škol v Česku.
Ukazuje se, že mezi školami existují značné rozdíly – některé používají sofistikované zabezpečovací systémy, jiné spoléhají na prostý zámek na dveřích. Opatření, která se dají zavést, jsou přitom poměrně jednoduchá, účinná a finančně relativně nenáročná, jsou to například vstupní systémy s identifikátory v telefonu. Jedno z nejpopulárnějších řešení vyvinul Institut mikroelektronických aplikací (IMA):„Typicky pro základní a střední školy zavádíme přístupový systém skládající se z identifikační čtečky a komunikačního modulu, který spíná zámek dveří. Tento systém už funguje na zhruba stovce českých škol, v současnosti ho instalujeme pod názvem Vrátnícheck,“ říká Jan Orlický, produktový manažer školních systémů z IMA.
Vstupní systémy jsou funkční nejen proto, že díky nim zaměstnanci školy, a případně i policie, získávají přehled o tom, kdo ze studentů vstoupil do budovy. Nápomocné mohou být i při komunikaci během krizových událostí, kdy jsou výstrahy posílané běžným emailem neefektivní: „V rámci takového řešení mohou studenti mít identifikátor v telefonu. Aplikace jim díky tomu může zasílat oznámení, u kterých je větší pravděpodobnost, že si ho všimnou v řádu minut, než je tomu u školního emailu,“ doplňuje Orlický.
-jik-