Technologie

Gabčíkovo vyměnilo komory

Největší rekonstrukce plavebních komor v historii na největší přehradě s největší vodní elektrárnou na Slovensku a jedním z největších zdymadel v Evropě. S tolika superlativy se vrátili čeští stavbaři Metrostavu z bezmála pětiletého pobytu na proslulém vodním díle Gabčíkovo. Modernizace spočívala především ve výměně všech ocelových konstrukcí na obou komorách, přičemž nejvíce pozornosti přitahovala horní a dolní vrata. Investice umožnila zvýšit bezpečnost i intenzitu lodní dopravy na středním toku Dunaje.

Nová vrata se vyráběla v ocelářské dílně Metrostavu v Horních Počernicích, a protože největší díl vážil 107 tun, veškerá logistika připomínala obří šachy. Notnou dávku strategie a kreativity vyžadovalo jak svařování a lakování, tak především finální transport na staveniště. To však byla pouze předehra náročného projektu. V následujících dějstvích se Metrostaváci museli vyrovnat se zavřenými hranicemi, skokovým zdražením stavebních materiálů, ale i nepředvídatelnými technickými podmínkami na staveništi.

„Původně jsme počítali s tím, že horní vrata na obou komorách připojíme ke stávajícím ocelovým konstrukcím. Jenomže při odbourávání betonů na pravé komoře jsme na těchto konstrukcích zjistili závažné poruchy, a tak jsme museli velmi rychle vymyslet, naprojektovat a aplikovat úplně nové konstrukční řešení bez spolupůsobení stávajících ocelových prvků v betonu. Takže nově vyrobené ocelové tyče jsme třeba zasazovali do téměř deset metrů hlubokých jádrových vrtů,“ prozradil Radek Liška, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav.

Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.

Máte účet? Přihlaste se

Prodejní formulář je vytvořen v systému SimpleShop.cz.

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*