
O tom, jak bude Česká republika za deset nebo dvacet let vypadat, se rozhoduje už dnes na základních a středních školách. Program Stavební Gramotnost (StaGram), který vznikl z iniciativy Národního centra Stavebnictví 4.0, se proto zaměřuje na toto významné časové okno, kdy se rodí nebo zaniká zájem o technické obory – na druhý stupeň ZŠ a gymnázia. Druhý ročník programu nyní skončil a nasbíraná data ukazují, že dokáže proměnit pohled žáků na stavebnictví jako moderní a technologický obor. Časopis STAVITEL je mediálním partnerem tohoto Programu.

ŽÁCI MĚNÍ NÁZOR NA STAVEBNICTVÍ
Za dva roky se zúčastnilo programu více než deset tisíc žáků a studentů. Z toho jen workshopem prošlo 3550 žáků. Díky druhému ročníku máme dnes výsledky průzkumu od 1292 žáků. Stejně jako v roce 2024 se potvrzuje, že určitá část žáků již o stavebnictví má zájem a uvažuje o něm jako o možné profesní cestě -11,7 %. Pro 40 % žáků může absolvování tohoto programu znamenat změnu pohledu či rozhodnutí se právě pro obor stavebnictví (Ano, díky přednášce o tom začínám přemýšlet/ Nevím, potřebovala bych se dozvědět více informací). Právě na tyto studenty je program zaměřen – chce jim dát informace, inspiraci a reálný pohled na stavebnictví jako perspektivní obor s budoucností.

BUDOU TO PRÁVĚ DNEŠNÍ ŽÁCI
Výsledky druhého ročníku programu představil 11. prosince na setkání partnerů Národního centra Stavebnictví 4.0 (NCS 4.0) Tadeáš Salaba, zakladatel iniciativy TECH Republic, která se soustředí na podporu technického vzdělávání. Stavební Gramotnost je po Energetické, Technologické a Klimatické gramotnosti čtvrtým a nejmladším projektem, který doplnil portfolio projektů zaměřených na popularizaci technických oborů o obor stavebnictví a architektura.
„Techniků je hrozně málo. Ale technika a technologie jsou součástí našeho světa a že se na tuto velkou revoluci musíme dokázat připravit,“ říká Tadeáš Salaba.
Podle Radoslava Sovjáka, ředitele Národního centra Stavebnictví 4.0, stojí na dnešních žácích doslova budoucnost zásadních infrastrukturních projektů: „Žáci na základní škole o stavebnictví zatím nic netuší, ale budou to právě oni, kdo ve finále bude stavět nové jaderné zdroje, vysokorychlostní tratě či dostupné bydlení.“

PROČ PROGRAM FUNGUJE: STUDENTI UČÍ STUDENTY
StaGram staví na jednoduchém, ale funkčním principu: o stavebnictví mluví s dětmi jen o několik let starší studenti – vysokoškoláci, kteří sami obor studují. Není to prezentace firem ani reklamní akce, ale otevřená a autentická debata o tom, co stavitelství skutečně obnáší.

Program vzniká pod záštitou MPO, MMR a MŠMT a spolupracuje se šesti univerzitami napříč ČR:
- Fakulta stavební ČVUT v Praze
- Fakulta stavební VUT v Brně
- Fakulta umění a architektury TUL
- Fakulta aplikovaných věd ZČU v Plzni
- Lesnická a dřevařská fakulta MENDELU
- Fakulta stavební VŠB–TUO
Stagram stojí také na široké podpoře firem z oboru. Ty vidí nerovnováhu na trhu práce a aktivně se zapojují do řešení. Zástupkyně společnosti OHLA ŽS, zlatého partnera programu, Ivana Kolářová, říká: „Partnerství v tomto projektu vnímáme jako důležitou a nutnou investici do budoucnosti stavebnictví. Věřím, že mohu mluvit za všechny partnery, když řeknu, že se nám společnými silami podařilo vytvořit něco, co je víc než jen projekt. Vytvořili jsme prostor, kde se propojuje kvalita, expertíza a inovace ve stavebnictví, a zároveň se formuje komunita srdcařů, kteří dělají věci se zápalem a radostí. Nejde jen o další marketingovou aktivitu, ale o jasný vzkaz dnešních stavařů budoucím generacím. O tom, jak vidíme stavebnictví, které milujeme – v dobrém i zlém. Jsme rádi, že můžeme být u toho, když mladí poznávají, o čem tento obor skutečně je.“
- Zlatý partner:
OHLA ŽS - Stříbrní partneři:
STRABAG, Metrostav, Hochtief, Swietelsky - Bronzoví partneři:
Wienerberger, Valbek EU, ŘSD, Penta Real Estate - Podporovatelé:
Sdružení pro výstavbu silnic, Sudop Group
-jik-




