
V úterý 24. června se uskutečnil slavnostní galavečer soutěže Česká dopravní stavba a technologie roku 2024. V pořadí již 22. ročník soutěže pořádal Svaz podnikatelů ve stavebnictví a odborná porota v rámci něj ocenila hlavními tituly sedm projektů. Další ceny předávali odborní a mediální partneři. Svého vítěze v online hlasování zvolila také veřejnost a samostatná kategorie patřila soutěžícím z řad studentů vysokých technických škol.
Akce oceňující nejvýznamnější dopravní stavby a technologie realizované v loňském roce se již tradičně konala v impozantním prostoru Fantova sálu na pražském Hlavním nádraží. Mezi významnými hosty nechyběl ministr dopravy Martin Kupka, místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček nebo primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda a řada dalších.
NEJLEPŠÍ Z NEJLEPŠÍCH ANEB TITULOVÉ STAVBY ROKU 2024
Projektů, které nejzásadnějším způsobem přispěly k rozvoji dopravní infrastruktury v České republice, bylo celkem sedm. Jejich zástupci převzali sošku a titul „Česká dopravní stavba & technologie roku 2024“ z rukou prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiřího Nouzy
a ministra dopravy Martina Kupky.
V kategorii Dopravní technologie a inovace porota vyhodnotila jako nejlepší projekty:
- Pořízení diagnostického zařízení datových přenosů ETCS v síti GSM-R – Tento komplexní diagnostický systém umožňuje měřit, testovat a garantovat provoz systémů GSM-R a ETCS v heterogenní síti Správy železnic.
- Rekonstrukce Barrandovského mostu – Díky inovativnímu využití UHPC se podařilo významně prodloužit životnost páteřního pražského mostu a navýšit jeho zatížitelnost.
V kategorie Dopravní stavby ostatní dosáhly na tituly projekty:
- Elektrifikace autobusové linky 119 – Hojně využívaná pražská autobusová linka obsluhující i Letiště Václava Havla díky elektrifikaci přispívá ke snižování emisí CO2 a dalších škodlivých látek.
- Obchvat města Opočno – II. Etapa – Obchvat II/298 odvádí tranzitní dopravu mimo centrum Opočna, čímž snižuje hlukové i emisní zatížení města.
Přihlašovatelem oceněného projektu byla společnost M – Silnice a.s.: „Touto stavbou jsme úspěšně navázali na I. etapu obchvatu Opočna, kterou jsme dokončili v roce 2020. Součástí dnes oceněné II. etapy byl i technicky náročný 129 metrů dlouhý most přes Zlatý potok. Velkým přínosem je to, že nová část obchvatu byla předána do zkušebního provozu téměř o rok dříve, než se plánovalo,“ uvedl ředitel oblasti ZÁPAD Petr Novák.
V kategorii Dopravní stavby kolejové (železniční a tramvajové) se taktéž předávala dvě ocenění:
- Modernizace železničního uzlu Pardubice – Projekt zahrnoval rekonstrukci železniční stanice Pardubice, včetně napojení na stávající traťové úseky.
- Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha-Krč – Spořilov – Díky rekonstrukci se podařilo navýšit kapacity pro nákladní i osobní dopravu v Praze a zvýšit traťovou rychlost až na 100 km/h.
Udílení titulových cen uzavřela kategorie Dopravní stavby dálniční, v níž nad ostatní vynikl projekt:
- Dálnice D3 310/I, úsek Úsilné – Hodějovice – Uvedená část obchvatu Českých Budějovic odvádí veškerou zbytnou dopravu ze stávající silnice I/3 v úseku České Budějovice – Krasejovka, a tím výrazně vylepšuje opravní situaci ve městě.

KOHO OCENILA VEŘEJNOST?
Mezi přihlášenými projekty mohli pro svého favorita hlasovat v online anketě i běžní občané. Ti odměnili největším počtem hlasů Studii proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení. Jde o projekt, který prověřuje scénáře a možnosti eliminace kapacitních limitů pražského uzlu v dlouhodobém horizontu let 2035-2050. Nová koncepce počítá s tím, že do centra hlavního města přivede vysokorychlostní železnici, která v současnosti představuje nejmodernější dopravní systém.
STUDENTI ZAZÁŘILI BAKALÁŘSKÝMI A DIPLOMOVÝMI PRACEMI
Významnou součástí České dopravní stavby a technologie je každoročně také soutěž ČDS Student, pořádaná ve spolupráci s tuzemskými technickými vysokými školami a patrony z řad firem působících v oblasti dopravních staveb. Soutěž má za cíl motivovat studenty k většímu zájmu
o dopravní a stavební obory. V době, kdy českému stavebnictví chybí kvalifikovaní odborníci, má nejen symbolický, ale i strategický význam.
„Každý krok, který pomůže směřování studentů na střední odborné a vysoké technické školy, je cenný. Mladé v oboru nutně potřebujeme,“ potvrdil Karel Havlíček.
Letos bylo ve studentské kategorii uděleno celkem 13 cen, které doprovodily finanční šeky v hodnotách 10 000 – 20 000 Kč.
Výjimečného úspěchu dosáhl Richard Řehulka, student Fakulty stavební VUT v Brně, jehož projekt Lávka podporovaná kabely získal hned dvě ocenění: Jak cenu rektora VUT v Brně, tak i cenu společnosti Enteria, generálního patrona studentské kategorie.
Dobrou zprávou je, že Richard Řehulka může v budoucnu na letošní úspěch navázat. O své profesní budoucnosti má totiž poměrně jasno: „Rád bych se věnoval navrhování mostů a jiných inženýrských konstrukcí, ale taky řešení složitějších právních případů souvisejících s výstavbou
a stavebním řízením,“ komentoval po převzetí obou ocenění.
Dvojitou cenu získal také Matěj Süsser za svou práci Syntetická pojiva v silničním stavitelství. Získal za ni cenu děkana Fakulty stavební ČVUT a cenu společnosti M – Silnice a.s.

Další ocenění v rámci studentské kategorie byla následující:
- Cena rektora Univerzity Pardubice: Jiří Zeman – Aplikovatelnost odpadních materiálů do prefabrikovaných betonových konstrukcí
- Cena děkana DFJP (UPCE): Tadeáš Šustr – Měření a hodnocení protismykových vlastností cementobetonových krytů
- Cena děkana FSv VUT v Brně: Filip Krobot – Návrh spojky Nezamyslice–Otrokovice
- Cena děkana FS ZČU v Plzni: Vladislav Ledecký – Návrh pohonu podvozku elektrické vlakové jednotky s vnitřním rámem pomocí PMSM motoru s převodovou skříní
- Cena děkana FEL ZČU v Plzni: Radim Novotný – Rekonstrukce elektrické lokomotivy
na hybridní vozidlo trolej-baterie - Cena děkana Fakulty dopravní ČVUT: Petr Kugler – Obchvat obce Chodov – přeložka II/2022
- Cena Sdružení pro výstavbu silnic: Tomáš Váňa – Přeložka silnice I/23 u obcí Předín
a Štěměchy - Cena Subterra a.s.: Lukáš Zeisek – Organizace provozu na trase C pražského metra při přechodu ze současného systému na automatizovaný provoz
- Cena Správy železnic: Jiří Opočenský – Úprava systému regionálních železničních linek na Liberecku
Důležitost studentské soutěže vyzdvihl Petr Mondschein, předseda České silniční společnosti, která patří k patronům akce. „Jsem nesmírně rád, že Česká dopravní stavba a technologie otevírá prostor i studentům vysokých škol, kteří můžou soutěžit se svými bakalářskými a diplomovými pracemi. Studentská část soutěže je důležitou platformou pro propojení akademického prostředí, praxe a odborné veřejnosti. Společně pak všechny strany můžou rozvíjet kvalitní, moderní a udržitelné dopravní stavby,“ uvedl a doplnil, že i ČSS se mladou generaci snaží motivovat vlastním projektem Young Roads.
Zhodnocením celé akce pak navázal předseda Sdružení pro výstavbu silnic Petr Laušman: „Jsem rád, že soutěž Česká dopravní stavba a technologie získává na popularitě. Je to vidět na rostoucím počtu přihlášek vlastních projektů, i diplomových a bakalářských prací. Pravděpodobně to souvisí se skutečností, že se u nás v posledních letech daří připravovat i realizovat velký počet dopravních projektů. To dokládají jak vynakládané finance, tak i množství realizovaných asfaltových směsí. Loni se jich vyrobilo a uložilo téměř 8 milionů tun – bezmála o milion víc než v roce 2023.“
Na samotný závěr, v souvislosti s otevřením dalšího ročníku České dopravní stavby, zazněl směrem k organizátorům dotaz, jaké stavby by v dalších letech uvítali mezi oceněnými.
Prezident SPS Jiří Nouza uvedl, že už 25 let sní o severozápadní části dálničního okruhu Prahy. Jasno měl i ministr dopravy Martin Kupka: „Já bych jednoho dne tuze rád ocenil Metropolitní expres pro železniční spojení Prahy a Středočeského kraje. Ten zároveň propojí i letiště a Hlavní nádraží, kam budou směřovat vysokorychlostní vlaky. Přál bych si, aby se tahle vize zhmotnila co nejdříve. A dále bych chtěl, aby v našem státě byla dokončena dálniční síť, po které bude možné pohodlně a rychle cestovat z jednoho konce republiky na druhý,“ uzavřel svou vizi.
-jik-