
Pardubice si tento měsíc připomínají trojí výročí železničního inženýra Jana Pernera – spuštění provozu na trati Olomouc–Pardubice–Praha a výročí jeho narození i úmrtí, které je s městem spjato. Jeho jméno se stalo inspirací pro nový polyfunkční projekt Galerie Pernerka od společnosti REDSTONE, který vyrůstá v prostoru bývalého brownfieldu. Stejně jako železnice kdysi změnila význam Pardubic, má i Galerie Pernerka ambici stát se katalyzátorem jejich dalšího rozvoje.
„Jan Perner dokázal ve své době propojit Prahu s Olomoucí skrz Pardubice a otevřít tak městu cestu k modernímu rozvoji. Chceme, aby podobnou roli dnes sehrála Pernerka, která propojí železniční stanici s centrem města, obchodem a službami a stane se důstojným vstupem do města pro další generace. Zároveň tím propojujeme naše dvě nákupní centra – Galerii Pernerka a Palác Pardubice. To, že projekt stojí přímo v prostoru před hlavním nádražím, považujeme za symbolické navázání na Pernerův odkaz,” uvádí Richard Morávek, zakladatel skupiny REDSTONE.
Pernerův příběh je s Pardubicemi úzce spjat. Coby hlavní projektant a stavitel Severní státní dráhy měl město jako své působiště a Pardubice se díky jeho práci otevřely světu a staly se jedním z klíčových železničních uzlů. Zde také v roce 1845 zemřel, což jeho osobní i profesní spojení s městem ještě posílilo. Dnes jeho jméno připomíná socha před hlavním nádražím, náměstí Jana Pernera i největší současný developerský projekt východních Čech, jehož název vzešel z veřejné soutěže, kterou vypsala společnost REDSTONE.
„Galerie Pernerka je městotvorný projekt, který navazuje na industriální charakter místa a má ambici oživit nejen ekonomiku, ale především každodenní život Pardubic. Vzniká na území brownfieldu a přinese obchodní pasáže, kanceláře, kulturní prostory i čtyřhvězdičkový hotel AC by Marriott, první svého druhu v České republice. Díky nové lávce se zároveň vytvoří komfortní propojení mezi nádražím a historickým centrem, které dnes městu chybí,“ doplňuje Morávek.
Historie místa hrála při návrhu zásadní roli. Projekt totiž nevzniká na zelené louce, ale na místě bývalého lihovaru Hobé, který se časem proměnil v brownfield. Architektonický návrh tak vychází z dialogu mezi industriální minulostí místa a současnými požadavky na moderní městský prostor. Počítá se se zelenými střechami, retenčními systémy na dešťovou vodu a více než 1100 parkovacími místy. Dokončení první etapy je plánováno na rok 2028.
-jik-