Největší výrobce dveří v ČR jihlavská firma Doornite dosáhla podle prvotních odhadů v loňském roce tržby na úrovni 550 milionů korun. Meziročně je to růst o téměř čtyři procenta, což považuje vedení podniku za velmi dobrý výsledek v situaci, kdy se stavebnictví teprve pomalu začalo zotavovat z předchozího propadu. Růstu firma dosáhla především expanzí do zahraničí, hlavně do Srbska, do Bosny a Hercegoviny a Belgie, kde se jí podařilo velmi rychle se etablovat na tamním trhu. Letos Doornite čeká růst tržeb o dalších pět procent řádově na 580 až 600 milionů korun.
Provozní zisk (EBITDA) očekává za uplynulý rok kolem 60 milionů korun, což znamená růst o více než sedm procent „Zisk roste rychleji než tržby, což svědčí o postupně se zvyšující efektivitě práce. To je ukazatel, na který jsme se zaměřili a do zařízení nebo systémů, které mají vliv na zvýšení efektivity, investujeme nemalé prostředky. Jen loni šlo 80 procent z našich 50milionových investic právě na nákup strojů, jež zvyšují efektivitu práce, a to především formou digitalizace, automatizace výroby a využití umělé inteligence,“ vysvětlil spolumajitel společnosti Doornite Pavel Šatný. V letošním roce plánuje vedení firmy další zvýšení ziskovosti minimálně o pět procent.
Po stagnaci stavebnictví v předchozích letech firma letos očekává mírné oživení, které je možné již teď pozorovat na hypotečním trhu. „Lidé si zvykli na současnou úroveň úrokových sazeb. Skončila tak doba odkládaných investic do bydlení, což je vidět také z rostoucího objemu hypotečních úvěrů a logicky i růstu poptávky po naší produkci. I developeři, kteří tvoří výraznou skupinu našich zákazníků, nyní postupně rozjíždějí v krizi dočasně pozastavené projekty,“ dodal Šatný.
AUTOMATIZACE SNIŽUJE POTŘEBU LIDSKÉ PRÁCE
Do automatizace výroby firma pravidelně investuje. Například v loňském roce pořídila automatickou jednostrannou olepovačku hran nebo masivní centrální systém odsávání pilin pro svou výrobu. Do budoucna tak zvýšila výrobní kapacitu a zároveň zefektivnila výrobu. Automatizace má logicky vliv na nižší potřebu lidské práce. Přesto společnost nepočítá s propouštěním. „Najít dnes schopné a pracovité lidi je velmi složité, a když už je máte, bylo by nesmyslné se jich zbavovat,“ dodal spolumajitel firmy. S ohledem na věkovou skladbu současných zaměstnanců, mezi nimiž převažují starší ročníky, klesá jejich počet přirozenou cestou, tedy odchodem do důchodu. V loňském roce jihlavská firma zaměstnávala 184 zaměstnanců, což byl pokles o pět lidí oproti předchozímu roku. Letos počítá, že rok zakončí se zhruba 177 zaměstnanci.
ROSTE VÝZNAM EXPORTU
Celkem 38 procent tržeb Doornite generuje v zahraničí. Nejsilnějšími exportními trhy jsou Slovensko, Chorvatsko, Slovinsko, ale třeba také Nizozemsko, Itálie nebo Belgie, kde výrobky musí vyhovět také náročným požadavkům tamní klientely. V loňském roce firma nově zahájila dodávky do další země Balkánského poloostrova, do Bosny a Hercegoviny. V roce 2025 se firma zaměří na upevnění pozic na nově získaných trzích.
Velký podíl prodeje tvoří dodávky developmentu, které zajišťuje dceřiná firma Topdoors. Dveře Doornite tak lze najít v celé řadě developerských projektů investorů jako je BPD Developmet, Finep, CPI, Real Sant, APL Group, Chládek Tintěra nebo Hochtief. Vedle dodávek přímo do developerských projektů ale velkou část produkce firmy tvoří individuální nákupy, a to prostřednictvím sítě specializovaných prodejen nebo hobby řetězců, kam Doornite své výrobky dodává. Na rozdíl od některých konkurentů se Doornite nezaměřuje na zakázkovou výrobu, ale má skladem značné zásoby své produkce. Firma tak je schopna vyhovět i poměrně velkým nárazovým objednávkám. Pro individuální zákazníky to znamená, že mohou vybrané dveře získat obratem a nemusí na jejich dodání čekat týdny, což je v dnešní rychlé době stále větší výhoda.
BÍLÁ BARVA STÁLE DOMINUJE
A co zákazníci preferují? Primárně chtějí kvalitu za rozumnou cenu. Prim, pokud jde o design, hraje bílá barva, která tvoří až 40 procent výroby ať již v lakované podobě nebo s laminátovým povrchem CPL nebo v odolnější verzi HPL. Zbytek výroby dveří tvoří dřevodekory, kde stále vládnou dubové dřeviny s výraznou kresbou. Postupně ustupují šedé odstíny, které byly módní v minulosti. Naproti tomu roste poptávka po barvách. Firma proto stále rozšiřuje nabídku lakovaných dveří, kde vylepšila odolnost povrchu a bude nabízet i matnou verzi.
Pokud jde o vlastnosti, zvyšují se požadavky na kvalitní akustiku, bezpečnost a požární odolnost. Stále častěji se používají elektromechanické i elektromotorické zámky, samozavírače. Skupina také vstoupila do segmentu interiérového kování, kde se stále více prosazují produkty pod její vlastní značkou Doornite, jako například klika Bára. Zákazníci, když dnes přemýšlí o změně designu svého bytu, tak chtějí kromě samotných dveří sladit celkový vzhled nemovitosti. Skupina Doornite proto nabízí také podlahy pod značkou Floornite. Zákazník tak má možnost sladit si dveře a zárubně právě s dekorem podlahy. Nově firma právě s důrazem na ucelenou nabídku prodává stále oblíbenější designové akustické panely Wallnite.
Doornite navazuje na historii Jihomoravských dřevařských závodů, jejichž nástupce v privatizaci získal německý Kronodoor a následně největší světový výrobce dveří americký Masonite. Ten se před lety rozhodl opustit evropský kontinent a továrnu v ČR prodal tehdejšímu managementu v čele s Pavlem Šatným, který firmu pod novou značkou Doornite rozvíjí již čtvrtým rokem. Pod jeho vedením Doornite vyrábí ročně téměř půlmilionu dveří a zárubní, z nichž polovinu exportuje na 12 trhů Evropy.
-jik-