Pokud má být budova inteligentní, musí se s tím počítat již ve fázi přípravy. Inteligentní budovy v oblasti komerčních nemovitostí umožňují rychlé hlášení poruch a detekci závad a havárií. Tyto moderní stavby upozorňují nejen na servisní události, ale také odhalují plýtvání energií a nehospodárné chování zaměstnanců. Digitalizace údržby umožňuje jednoduché odesílání hlášení závady nebo poruchy pomocí QR kódu přes mobilní zařízení. Senzory a měřicí čidla (IoT) zaznamenávají provoz budov a komunikují s virtuálním modelem vytvořeným v rámci technologie BIM (Building Information Management).
V dohledovém centru GLP Parku v Chrášťanech u Prahy pracovník údržby prochází a analyzuje servisní hlášení, které mu nahlásil speciální facility management software pro správu budovy (FM software). Zaznamenané události jsou propojeny s tzv. digitálním dvojčetem budovy, takže pracovník se rychle zorientuje. Toto digitální dvojče, respektive digitální kopie stavby, je navíc propojeno s celým chrášťanským areálem pomocí stovek senzorů, jejichž měření lze využít pro diagnostiku problému.
Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.
Máte účet? Přihlaste se