O problémech s provozem na kapacitně nedostačující D1 čteme často. Nadějí pro řidiče je tak dokončení její alternativy, dálnice D35, kterou staví společnosti ze Skupiny VINCI Construction CS, zejména společnost EUROVIA CZ a Stavby mostů. Zároveň pracují na dalších dopravních tepnách, jako jsou dálnice D55, D6, D55 a D4.
ALTERNATIVA D1
Dostavba dálnice D35 je dlouhodobě jednou z priorit dopravně-inženýrského stavitelství v ČR. Po dokončení by se měla stát severní alternativou přetížené páteřní D1 a propojovat Čechy a Moravu mezi Libercem a Lipníkem nad Bečvou. V současné době je rozestavěných sedm úseků D35, z nichž hned na pěti pracují firmy ze Skupiny VINCI Construction CS.
Naposledy byla na začátku května slavnostně zahájena stavba šestikilometrového úseku D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Začátek stavby je umístěn severovýchodně od obce Ostrov (km 31,500) a plynule navazuje na předchozí úsek Časy – Ostrov. Ten ve sdružení realizovala a v roce 2022 dokončila také EUROVIA CZ a dnes zde autostráda končí. Dálnice poté povede mezi obcemi Radhošť a Stradouň a obejde Vraclav ze severovýchodu, kde se přiblíží ke stávající silnici I/35. Konec úseku a napojení na další rozestavěný úsek D35 Vysoké Mýto – Džbánov je v km 38,500.
V trase se nachází čtyři mostní objekty, 778 metrů dlouhá protihluková stěna a jeden nadjezd přes dálnici. Stavebních objektů je celkem 104. Součástí stavby jsou také čtyři ptačí zábrany o délce 50 m. Dokončení stavby za celkem 1,4 miliardy korun se plánuje v roce 2026.
TUNEL HOMOLE – VELKÁ VÝZVA
Samostatnou zakázku tvoří téměř 800 m dlouhý tunel Homole pod stejnojmenným vrchem, který EUROVIA CZ a EUROVIA SK staví ve sdružení se společností Marti (dříve TuCon). Řidiči se jím poprvé projedou v roce 2026. Tunel se nachází uprostřed trasy úseku D35 Ostrov – Vysoké Mýto v km 35,249 – 36,044 a budou ho tvořit dvě jednosměrné tunelové trouby o délkách 525 a 569 metrů, které se budou částečně hloubit a zčásti razit ve skále.
Oba tubusy budou propojeny dvojicí průchozích propojek, každá bude dlouhá 17,5 metru. Výška nadloží v raženém úseku se pohybuje od 8,5 do 24 metrů. Tunel bude podcházet frekventovanou silnici I/17 z Chrudimi a vzhledem ke komplikovaným geologickým podmínkám půjde o technologicky náročnou stavbu.
Už o rok dříve, tedy v roce 2025, budou moci řidiči využít 6 km dlouhý úsek D35 mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem, kde se nachází 7 dálničních mostů a 4 nadjezdy a který je ohraničený dvěma mimoúrovňovými křižovatkami. Na stejný rok je plánováno také dokončení 10,5 km dlouhého úseku mezi Hořicemi a Sadovou. Zde roste 12 dálničních mostů, dva nadjezdy, jedna MÚK a pět úrovňových křížení.
OBCHVAT OLOMOUCE
Další dlouho očekávanou stavbou, která výrazně zvýší jízdní komfort na „severní“ cestě z Čech na Moravu a opačně, je obchvat Olomouce. V tuto chvíli zbývá dokončit poslední 3,2 km dlouhý úsek mezi Křelovem a Slavonínem, na kterém od února pracuje EUROVIA CZ spolu s firmou M-Silnice.
Na trase bude jedna mimoúrovňová křižovatka a jedna křižovatka okružní. MÚK Křelov je navržena jako všesměrná křižovatka s okružním prstencem v dolní úrovni, která bude zajišťovat spojení z Olomouce jak na Mohelnici, tak na D46 ve směru na Brno.
„Vzniknou tři mosty, jedna protihluková a jedna opěrná zeď. Součástí prací budou nezbytné přeložky inženýrských sítí a terénní úpravy. Stavba vede po zemědělsky využívaných pozemcích, dále prochází nezastavěným územím a zahrádkářskou kolonií. Dotýká se několika vodotečí a prochází pahorkovitým územím, které patří do povodí řeky Moravy,“ popisuje Iveta Štočková, tisková mluvčí Skupiny VINCI Construction CS.
Dobrou zprávou je, že dostavba dálničního obchvatu Olomouce bude hotová již na konci listopadu 2025.
UNIKÁTNÍ OPERACE
Jak již bylo řečeno, Skupina VINCI Construction CS se podílí na pěti aktuálně rozestavěných úsecích D35. Dva další úseky už má úspěšně za sebou, šlo o 14,7 km dálnice mezi Ostrovem a Časy a 1 km estakádu mezi Opatovicemi a Časy. Obě stavby byly dokončeny v roce 2022.
Za zmínku stojí v evropském kontextu ojedinělý postup výstavby mostu přes železniční stanici Uhersko v km 28,773 až 28,960 prvního zmíněného úseku. Odborníci ze společností EUROVIA CZ, Stavby mostů a FREYSSINET CS zde během čtyř nocí otočili dvě poloviny mostu přes železniční trať, každou o váze cca 4500 tun. „Obě poloviny byly pomocí dočasné ocelové podpěry a hydraulického válce posouvány na otáčecí dráze. Celkově se mostní poloviny otočily o 27 metrů rychlostí tři metry za hodinu. V Česku byla tato technologie použita vůbec poprvé a po právu si projekt vysloužil ocenění za Mostní dílo roku 2022,“ vysvětluje Iveta Štočková.
D6 – CESTA NA ZÁPAD
Silnice I/6, která dnes vede po trase budoucí dálnice D6, zajišťuje dopravní spojení Prahy, středních Čech a Moravy se západočeskou aglomerací Karlovy Vary – Sokolov – Cheb. Tato dopravní tepna je součástí mezinárodní silniční sítě TEN-T a je po ní veden mezinárodní evropský tah SRN – Pomezí nad Ohří – Cheb – Karlovy Vary – Praha s označením E 48 a v úseku Cheb – Karlovy Vary po ní navíc vede další evropský tah SRN – Vojtanov – Plzeň – České Budějovice – Třeboň – Halámky – Rakousko s označením E 49. Silnice I/6 přivádí mezinárodní automobilovou dopravu směřující do Německa na hraniční přechod Pomezí nad Ohří a prostřednictvím návazných úseků silnic I/21, I/25 a I/64 i k dalším významným hraničním přechodům ve Vojtanově, na Božím Daru a v Aši.
Trasa silnice I/6 je v současné době vedena průtahy řady obcí, kde negativně působí jednak na kvalitu životního prostředí, jednak na bezpečnost silničního a pěšího provozu. Ani její technický stav nebo směrové a výškové řešení trasy v současnosti neodpovídá zvyšujícím se nárokům na přepravu lidí i zboží. Dochází zde také k rostoucímu dopravnímu zatížení, zejména těžkou kamionovou dopravou. Proto bylo rozhodnuto o postupné přestavbě stávající silnice I/6 na kapacitní čtyřpruhovou dálnici.
DLOUHÁ HISTORIE VÝSTAVBY
Počátek této přestavby se datuje na desetiletí zpátky – až do konce osmdesátých let. K roku 2008 měli řidiči k dispozici část komunikace o celkové délce 30 kilometrů v úsecích Praha – Pavlov – Nové Strašecí. Pokud bychom shrnuli části dokončené v posledním desetiletí, tak souvislý úsek D6 mezi Prahou a Krupou aktuálně dosahuje délky 49,2 km.
Konečným cílem je dokončení zbývajících úseků tahu D6 a vytvoření kompletního a kvalitního spojení mezi Prahou a západočeskou aglomerací včetně mezinárodního propojení do Německa. Dálnice je řešena se čtyřmi jízdními pruhy, vždy dva pro příslušný směr jízdy v kategorii R 24,5/100 nebo R 25,5/100. Všechny křižovatky a křížení s ostatní silniční sítí jsou řešeny mimoúrovňově. Navržené vedení trasy silnice D6 je doplněno řadou opatření k ochraně životního prostředí, k zabezpečení hygienických limitů v oblastech, kterými trasa prochází, jako jsou protihlukové stěny a bariéry.
HOŘESEDLY I HOŘOVIČKY UŽ VYHLÍŽEJÍ ZKLIDNĚNÍ DOPRAVY
I do stavby této klíčové spojnice na západ je významně zapojena skupina VINCI Construction CS. Již loni v únoru byla zahájena výstavba úseku D6 u obce Hořesedly. Ta navazuje na dálniční úsek u Krupé, kde byly práce zahájeny v ještě o rok dříve. Na novou část dálnice se těší nejen projíždějící řidiči, ale i obyvatelé Hořesedel, protože z jejich obce odvede veškerou tranzitní dopravu. Významně se tak zlepší jejich kvalita života, sníží se riziko nehod chodců a cyklistů a dojde také k poklesu imisní zátěže a hluku. Nebezpečné úrovňové křížení s železniční tratí u Rozkoše bude na dálnici nahrazeno mimoúrovňovým. Nová čtyřproudá komunikace o délce 9,2 km s celkovým počtem 94 stavebních objektů bude výrazně bezpečnější a umožní všem řidičům plynulejší jízdu. Dokončena by měla být v roce 2025.
Na obchvat svojí obce už se nedočkavě těší i v Hořovičkách. „Na trase dlouhé 5,2 km vznikne 8 mostních objektů včetně mimoúrovňové křižovatky u Jesenice, dvě protihlukové stěny a 71 metrů opěrných zdí,“ upřesňuje Iveta Štočková. Na tomto projektu pracují ve sdružení EUROVIA CZ a Stavby mostů. Úsek by měl být zprovozněn už příští rok, jeho úplné dokončení se předpokládá roku 2026.
NEJDELŠÍ ÚSEK POVEDE Z PETROHRADU DO LUBENCE
Letos 3. července pak stavebníci započali práce i na zatím nejdelším úseku dálnice, na kterém se VINCI Construction CS podílí. Jde o dvanáctikilometrový od Petrohradu po obchvat Lubence na Lounsku.
Během výstavby této části dálnice vybudují kolegové z EUROVIA CZ a Staveb mostů ve sdružení s Berger Bohemia celkem devět silničních mostů, pět nadjezdů, jednu lávku, jeden železniční most a jednu mimoúrovňovou křižovatku. Součástí prací budou rovněž přeložky inženýrských sítí. Dále se počítá s výstavbou protihlukové stěny o délce necelý kilometr a výsadbou zeleně. Na stavbě byl již dříve patrný ruch, jelikož zde probíhal záchranný archeologický průzkum.
Úsek od západu přímo naváže na již dokončený obchvat Lubence a z východního směru na budovaný obchvat Hořoviček. I v tomto úseku dálnice D6 odvede tranzitní dopravu mimo zastavěná území obcí se všemi benefity, které jsou s tím spojeny.
D55 NEZŮSTÁVÁ POZADU
Práce pokračují i na komunikaci D55. Ta propojuje sídelní oblasti střední, jihovýchodní a jižní Moravy. Zároveň nahrazuje stávající silnici I/55, jejíž kapacita je nedostatečná a nevyhovuje současným intenzitám provozu. Po dokončení půjde o nejkratší spojení Olomouce, resp. Ostravy, s Břeclaví a Bratislavou. Dálnice odvádí dopravu z center 18 měst a obcí. Spojuje Olomouc s Přerovem, Hulínem a Otrokovicemi, kde je pomocí silnice I/49 napojeno krajské město Zlín. Přes úseky kolem Uherského Hradiště, Bzence a Hodonína bude D55 u Břeclavi napojena na dálnicí D2.
Její trasa měří 100 km a je rozdělena do 13 staveb, které jsou v různém stádiu přípravy. Již letos zde zaměstnanci skupiny VINCI Construction CS dokončí téměř devítikilometrový úsek mezi Babicemi a Starým Městem, kde v současnosti projede denně v průměru téměř 15 tisíc vozidel. Nadále běží i práce mezi Olomoucí a Kokorami, která je součástí propojení Olomouce s Přerovem. Nová komunikace zde bude dlouhá 7,6 km a zvýší v místě zásadním způsobem bezpečnost a plynulost dopravy, například z obce Krčmaň bude díky nové dálnici odvedena veškerá tranzitní doprava. Stavba bude zprovozněna v roce 2025.
PERLIČKA NA ZÁVĚR – „DÉ ČTYŘKA“ UŽ LETOS
K tomu, co bylo uvedeno výše o významných silničních infrastrukturních stavbách skupiny VINCI Construction CS, na závěr nemůžeme vynechat alespoň „telegraficky“ to, co bude v letošním roce pro řidiče asi nejdůležitější. A to je dokončení prací na dálnici D4. „Aktuálně na stavbě působí denně více jak 1000 lidí a strojů. Pracujeme současně na celé trase každý den, aby se řidiči mohli místem projet již na konci tohoto roku,“ dodává Iveta Štočková
I ta bude mít pochopitelně razantní dopad na zlepšení kvality života a ovzduší v obcích, kterými dnes komunikace vede. D4 tak bude kompletní po dostavbě 32 km dlouhého úseku z Příbrami do Písku, současně prochází rekonstrukci 16,5 km stávající D4. Tento projekt je v Česku vůbec poprvé realizován formou tzv. PPP projektu, tedy ve spolupráci státu a soukromého sektoru.
ÚSEKY D35, NA KTERÝCH SE PODÍLELA NEBO PODÍLÍ SKUPINA VINCI CONSTRUCTION CS:
• Opatovice – Časy (1km estakáda, dokončeno 2022, zhotovitel Strabag, M-Silnice, Stavby mostů, Freyssinet CS)
• Ostrov – Časy (14,7 km, dokončeno 2022, zhotovitel EUROVIA CZ, Metrostav, Swietelsky)
• Hořice – Sadová (10,5 km, dokončení 2025, zhotovitel EUROVIA CZ, M-Silnice, Stavby mostů)
• Vysoké Mýto – Džbánov (6 km, dokončení 2026, zhotovitel EUROVIA CZ, M-Silnice, Stavby mostů)
• Ostrov – Vysoké Mýto (6,4 km, dokončení 2026, zhotovitel EUROVIA CZ a M-Silnice)
• Křelov – Slavonín, 2. etapa (3,3 km, dokončení 2025, zhotovitel EUROVIA CZ a M-Silnice)
• Tunel Homole (0,6 km, dokončení 2026, zhotovitel EUROVIA CZ, Marti (dříve TuCon), EUROVIA SK)
-red-