Ekonomika

Počty veřejných zakázek i jejich hodnota rostou

industrial compactor, road roller on construction site. Road paving and compacting during high way construction

Počet oznámení o veřejné zakázce na projektovou činnost meziročně stoupl. Hodnota oznámení o zakázce také stoupla, a to o 56,3 %. Zrušeno bylo 11 % z oznámených projektových zakázek. Vyplývá to z analýzy společnosti CEEC Research.
V roce 2023 bylo zadáno 1 975 zakázek (včetně části zakázek), což je o 56,3 % více než v předchozím roce. Hodnota zakázek zadaných v roce 2023 činila 20,0 mld. Kč a meziročně vzrostla o 74,4 %.

V roce 2023 bylo vydáno 586 řádných oznámeni o zakázce, což je o 21,8 % více než v předchozím roce. Celková předpokládaná hodnota oznámení o zakázce v roce 2023 činila 14,7 mld. Kč, což znamená meziroční růst o 103,7 %.

Michal Vacek, ředitel společnosti CEEC Research, která analýzu zpracovala, současnou situaci s veřejnými zakázkami komentuje: „U veřejných investorů v oblasti dopravní infrastruktury v současné době opravdu není nouze o práci v případě projektových společností. Rozvoj dálniční sítě a sítě silnic prvních tříd nebyla nikdy vyšší. V těsném závěsu je projektová příprava vysokorychlostních tratí. V oblasti přípravy pozemních staveb je po minulých letech útlumu cítit oživení, a to ať v případě veřejných, tak privátních investorů. Dle našich rozhovorů jasně vyplývá, že projektové společnosti v následujících letech nebudou mít nouzi o práci,“

Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury: „S ohledem na celkovou výši 150,1 mld. Kč schváleného rozpočtu SFDI pro dopravní infrastrukturu očekávám pozitivní vývoj veřejných zakázek v tomto segmentu. Jedná se o téměř stejnou výši prostředků jako pro rok 2023. Z celkové částky je pro Ředitelství silnic a dálnic na silniční infrastrukturu alokována historicky nejvyšší částka ve výši 78,1 mld. Kč, a to s ohledem na vysokou rozestavěnost zejména dálničních projektů. Pro příjemce Správa železnic, tedy do oblasti železniční infrastruktury, je z rozpočtu SFDI alokováno celkem 57,5 mld Kč.“

„Jsem optimista. V letošním roce by objem veřejných zakázek v oblasti dopravních staveb měl být srovnatelný s úspěšným rokem 2023,“ souhlasí Tomáš Slavíček, generální ředitel společnosti SUDOP GROUP.

„Rok 2024 vnímáme jako rok příležitostí. Na trhu shledáváme právě ve veřejném sektoru vypisování více zajímavých velkých projektů. Počet vypisovaných projektů je ve veřejné sféře větší než v privátním segmentu,“ říká Martin Mlčoch, ředitel společnosti INVIN.

Určitá část z oznámených zakázek je v následujících měsících zrušena a některé z nich mohou být znovu oznámeny jako další zakázka. Ze zakázek, které byly oznámeny v roce 2023, bylo zrušeno 11 %, což činilo 3 % z jejich celkové hodnoty.

Údaje vycházejí z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q1/2024 zpracované analytickou společností CEEC Research, www.ceec.eu.

-jik-

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*