Ekonomika

Moravskoslezský kraj chce zapomenou na negativní důsledky průmyslové revoluce

Moravskoslezský kraj je tradičně silně průmyslový region, což se odráží i ve struktuře jeho stavebnictví. V posledních letech prochází transformací, kdy se snaží odklonit od těžkého průmyslu a zaměřit se na rozvoj modernějších odvětví a služeb. To má dopad i na stavební sektor, který se přizpůsobuje novým požadavkům.

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Není divu, že kraj dbá zvláště na zlepšování životního prostření. Vždyť kromě Ústeckého kraje bychom těžko hledali postiženější kraj právě v oblasti životního prostředí. Důkazem změn je i poslední aktivita.

„V oblasti životního prostředí je v Moravskoslezském kraji pravděpodobně nejzásadnějším tématem čistota ovzduší. Jeho kvalita je pro nás velmi důležitá a každý krok, který ji pomůže zlepšit, je velmi vítaný. I když průmysl už dávno není největším zdrojem znečištění, je potřeba být s podniky v úzkém kontaktu a motivovat je k tomu, aby ekologizace provozu zůstávala mezi jejich prioritami. Dobrovolné dohody jsou v tomto vhodným nástrojem,“ říká radní Moravskoslezského kraje pro životní prostředí Pavel Staněk.

ROCKWOOL a Moravskoslezský kraj uzavřely dobrovolnou dohodu na úseku ochrany životního prostředí. Tou se obě strany zavazují k aktivitám nad rámec zákonné legislativy, aby přispěly ke zlepšování životního prostředí v regionu.

„Kvalita ovzduší se v našem regionu stále zlepšuje. Výstupy nejnovější Situační zprávy o kvalitě ovzduší jsou tak důkazem, že ve snaze zlepšit životní prostředí jdeme správným směrem. Kromě zákonných povinností krajského úřadu, jako je aplikace emisních limitů dle Evropské legislativy, se také snažíme s podniky jednat a hledat možnosti, co bychom pro naše životní prostředí mohli udělat navíc. Tak vznikají naše dobrovolné dohody a mě velice těší, že se připojila i společnost ROCKWOOL,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica, s tím, že kraj se v rámci dohody stejně jako v minulých letech zavázal k financování nadlimitního čištění komunikací, příspěvkům na výměny starých kotlů za ekologické zdroje tepla a dotacím na enviromentální vzdělávání. Také například pomůže obcím efektivně hospodařit s vodami či nakládat s odpady.

„Environmentální odpovědnost, dodržování striktních národních i mezinárodních norem a udržení přírodního bohatství jsou pro naši společnost jedny z klíčových priorit. Pevně věříme, že investice do nových technologií a optimalizace procesů pomáhají zlepšit kvalitu života našich zaměstnanců a místních obyvatel, “ řekl manažer výrobního závodu ROCKWOOL Martin Dokoupil a dodal: „Snižujeme množství vody spotřebované ve výrobním procesu, podporujeme rozmanitost druhů a zdraví krajiny šetrnou údržbou a výsadbou zeleně, snižujeme prašnost v továrně pravidelným čistěním komunikací a rekonstrukcemi budov ve výrobním závodě zlepšujeme jejich energetickou účinnost.  Cíleně pracujeme na neustálé redukci emisí, zvyšování recyklace a zlepšování bezpečnosti, abychom zanechali pozitivní stopu pro další generace.“

STAVEBNÍ AKTIVITY

Moravskoslezský kraj je z hlediska počtu vydaných stavebních povolení po Středočeském a Jihomoravském kraji třetím nejaktivnějším regionem v Česku. V roce 2024 bylo v kraji vydáno 6658 stavebních povolení, což je sice nejnižší počet v novodobé historii kraje a meziročně pokles o 16,8 %, ale celková orientační hodnota povolených staveb vzrostla o 16 % na 50,9 miliardy Kč.

•             Největší část povolení (38,9 %) připadá na inženýrské stavby, což podtrhuje význam investic do infrastruktury.

•             Bytové budovy tvořily 36,3 % povolení, zatímco nebytové stavby 24,8 %.

•             Nejvíce povolení bylo vydáno v okresech Opava a Frýdek-Místek. Okres Ostrava-město jako jediný zaznamenal mírný nárůst počtu povolení.

STAVEBNÍ PROJEKTY A INVESTICE

Kraj klade velký důraz na rozvoj dopravní infrastruktury, což je klíčové pro jeho ekonomickou transformaci. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR realizuje významné investice.

•             Dálnice D48: Probíhá intenzivní výstavba a modernizace úseků dálnice D48. V roce 2020 byly dokončeny a zprovozněny úseky jako „D48 Frýdek-Místek, I. etapa, D56 připojení na D48“ a „D48 Rybí – MÚK Rychaltice“. Pokračují práce na dalších úsecích, např. D48 mezi Bělotínem a Novým Jičínem.

•             Železniční infrastruktura: I když nejsou specifikovány konkrétní projekty z posledních let, obecně dochází k modernizaci železniční sítě v rámci celostátních plánů, což rovněž generuje poptávku po stavebních materiálech.

•             Městská a regionální infrastruktura: Kraj investuje i do rozvoje venkova, modernizace budov a infrastruktury v menších obcích. Jen v roce 2025 je plánováno investovat 35 milionů Kč do rozvoje odlehlých obcí. Probíhají také projekty jako parkoviště, přírodní koupací biotopy a rekonstrukce silnic nižších tříd.

•             Občanská vybavenost a developerské projekty: V Ostravě a dalších městech vznikají nové bytové projekty (např. Nová Amerika, Rezidence Stodolní) a stavby občanské vybavenosti (např. Alzheimercentrum Ostrava, Centrum aktivních seniorů Frýdek-Místek). Tyto projekty přispívají k celkovému oživení trhu.

Moravskoslezský kraj prostřednictvím Správy silnic Moravskoslezského kraje, příspěvkové organizace (SSMSK) zabezpečuje údržbu a opravy silnic II. a III. tříd s cílem odstranit závady ve sjízdnosti, opotřebení nebo poškození silnic, jejich součástí a příslušenství. Úseky silnic plánované k souvislým opravám jsou vybírány na základě jejich stávajícího neuspokojivého technického stavu. Jedná se ve všech případech o silnice ve velmi špatném až havarijním stavu, jejichž oprava je v daném roce z hlediska dalšího rychlého vývoje poruch nutná a kompletně proveditelná. Přehled staveb plánovaných a realizovaných v jednotlivých letech naleznete také na stránkách SSMSK.

K plánování významných investičních akcí slouží Správě silnic Moravskoslezského kraje tzv. Bílá kniha, což je koncepční a pravidelně aktualizovaný dokument, který systematicky mapuje stav silnic II. a III. třídy na území kraje a současně vyhodnocuje potřebnost investic na této silniční síti prostřednictvím široké škály konkrétních transparentních kritérií. Dokument je tak využíván k tvorbě krátkodobých a střednědobých plánů i koncepčních úvah s horizontem nad 10 let.

Na stránkách kraje věnujících se zahraniční finanční podpoře dále získáte základní přehled o projektech v oblasti dopravy realizovaných krajem na silniční síti a na infrastruktuře letiště Leoše Janáčka Ostrava, a to jak v programovém období 2007–2013 a 2014–2020, tak i v programovém období 2021–2027. Přehled o všech projektech realizovaných na infrastruktuře letiště Leoše Janáčka Ostrava, realizované tedy i přímo obchodní společností Letiště Ostrava, a. s., naleznete na stránkách této společnosti.

REALITNÍ TRH

Realitní trh v Moravskoslezském kraji je dynamický, ale čelí výzvám spojeným s nadsazenými cenami nemovitostí na realitních serverech, což ztěžuje prodej a vytváří nerealistická očekávání u prodávajících. Navzdory tomu:

•             Ostrava si udržuje pozici „žhavého tržiště“ s rostoucími cenami bytů a zvýšeným zájmem kupujících, zejména od investorů.

•             Zájem investorů je silný a ovlivňuje růst cen, zejména v Karviné a Havířově. V některých lokalitách, jako je Orlová, došlo k výraznému nárůstu cen bytů (až o 30–40 %).

•             Poptávka po novostavbách je na vzestupu, i když nabídka stále často zaostává, což vede k tlaku na růst cen.

VÝZVY A VÝHLEDY

Moravskoslezský kraj se potýká s přetrvávajícími výzvami spojenými s historickým průmyslovým dědictvím, což se projevuje v některých oblastech nižšími cenami nemovitostí a demografickými trendy. Nicméně, významné investice do infrastruktury, rozvoj developerských projektů a rostoucí zájem investorů naznačují, že stavebnictví v kraji má potenciál pro další rozvoj. Stabilizace úrokových sazeb a nové technologie v realitním sektoru by mohly dále podpořit trh.

-jik-

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*