Češi loni prostonali kvůli pracovním úrazům přes 2,5 milionu dní. Příčiny úrazů se opakují, firmám hrozí vysoké pokuty.
Více než 2,5 milionů dní strávili v loňském roce Češi v pracovní neschopnosti kvůli úrazům v zaměstnání, ukazují statistiky Českého statistického úřadu. Mnoho úrazů má navíc stejnou příčinu, která se neustále opakuje, což souvisí s nedostatečným řešením bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Firmám za to hrozí pokuta až 2 miliony korun.
Zaměstnanci nosí nevhodnou pracovní obuv
K nejčastějším příčinám pracovních úrazů patří nedostatečný dohled nad činností zaměstnanců a nedůsledná kontrola nošení ochranných pracovních oděvů a pomůcek. „Je pochopitelné, že lidé mají tendenci nepoužívat například přilby, které jim nesedí dobře na hlavě. Dalším typickou ukázkou je pracovní obuv s bezpečnostní špičkou na ochranu prstů. Více jak 80 % zaměstnanců vyžaduje botu širší než je standardní rozměr 10, jinak je tlačí. Ergonomická obuv, která lidem dobře sedí na noze, bohužel stále není v praxi nic běžného. V situaci, kdy tvoří v některých firmách pády, zakopnutí a uklouznutí přes 70 % všech pracovních úrazů, to není moc povzbudivé,“ říká Lubomír Winkler ze společnosti ARDON, která poskytuje řešení pro ochranu pracovníků ve výrobních profesích.
Pracovníci v Česku si nemohou sami vybrat pracovní oděvy a pomůcky
Vyšší ochotu zaměstnanců řádně nosit ochranné pracovní pomůcky a oděvy podle odborníků příliš nepodporuje český právní řád. Nedovoluje totiž lidem, aby si je kupovali sami a poté dostávali od firem finanční náhrady, jak to funguje například v Kanadě. „Osobně považuji některé zahraniční systémy za praktičtější, protože zaměstnanec si obvykle dokáže vybrat a je spokojenější, než pokud je odkázán na standardizovanou nabídku z firemního skladu. U nás by taková praxe byla v rozporu s legislativou, byť by to vedlo k oboustranné spokojenosti,“ říká Petr Kaňka z Bureau Veritas, školitel pro bezpečnost práce.
„V českých podmínkách pomůže i prosté rozhodnutí vedení společnosti investovat do motivace zaměstnanců prostřednictvím nákupu kvalitních věcí, které zaměstnance neobtěžují a budou je rádi nosit. Vysvětlení jejich smyslu pomáhá personálu s akceptací a snižuje riziko úrazů,“ uzavírá školitel pro bezpečnost práce Petr Kaňka.
Našlo se řešení od společnosto MEWA
Mnoho firem si přeje, aby se jejich zaměstnanci prezentovali jednotným, dobře udržovaným a atraktivním pracovním oděvem. Avšak kdo bude ve firmě zajišťovat tento náročný proces, který sahá od pořízení oděvů, přes veškerou logistiku spojenou s jejich pořizováním a ošacováním pracovníků až po údržbu a opravy oděvů? Současným trendem je pověření externího dodavatele. K dispozici je zde podnikům textilní management firmy MEWA, který zajistí transparentnost nákladů a zbaví firmy mnoha problémů.
Firmy, které odebírají pracovní oděvy pro své zaměstnance v rámci komplexního servisu namísto toho, aby je kupovaly, profitují z celé řady výhod:
Přesná dodávka
Servisní řidiči dodávají čisté pracovní oděvy přesně, spolehlivě a v pevně stanovených termínech. Počítačově řízené plánování tras garantuje včasné dodávky.
Čisté oděvy
Každý zaměstnanec obdrží na výměnu několik sad, takže má vždy k dispozici čisté vybavení. Trvalou čistotu zajišťuje kontrola kvality po každém praní.
Opravy v ceně
Poškozené části oděvů jsou opraveny, oděvy, které již nepostačují nárokům na kvalitu, jsou vyřazeny a nahrazeny novými.
Bez záměny
Každý zaměstnanec vždy obdrží zpět svůj vlastní oděv. Protože je každá část oděvu označena čárovým kódem, může být sledována během celého procesu údržby a nemůže tak dojít k její záměně.
Oděvy ve firemním stylu
Všechny kusy oděvů mohou být vybaveny firemním logem nebo nápisem. To zajistí jednotnou firemní prezentaci.
Pořádek v provozu
Pro skladování pracovních oděvů a shromažďování špinavého prádla je k dispozici skříňový servis. Jednotlivé boxy jsou uzamykatelné a mohou být označeny jménem uživatele nebo identifikačním číslem.
Flexibilní řešení
Je možno flexibilně reagovat na nárůst počtu zaměstnanců, resp. oděvů v týmu, i na potřebu výměny velikostí oděvů. Kdykoliv mohou také být provedeny individuální úpravy.
Minimalizace náročnosti procesu
Ti, kdo se dosud zabývali veškerou logistikou spojenou s pracovními oděvy, nyní ušetří čas a námahu a mohou takto uvolněné kapacity uplatnit na jiných místech.
Dobrá bilance – i pro životní prostředí
Servisní koloběh je u firmy MEWA, odborníka na textilie, nastaven jako trvale udržitelný: ekologicky šetrné praní, úprava odpadní vody a rekuperace tepla. Každý zákazník tak může vylepšit i svoji vlastní ekologickou bilanci.
Náklady – kalkulovatelné a transparentní
Každý měsíc obdrží zákazník vyúčtování celého rozsahu výkonů. Nevznikají tak žádné „skryté“ náklady. Při porovnání těchto výdajů s finanční náročností nákupu oděvů se zpravidla ukáže, že je servisní systém alternativou, která se skutečně vyplatí.