Technologie

Jak digitální data pomáhají zvládat zimní údržbu

V zimním období jsou české silnice pod velkou zátěží. Měnící se počasí, mráz, sněžení a tvorba ledovky testují připravenost silničářů i systému zimní údržby. V posledních letech do tohoto procesu stále výrazněji vstupují digitální nástroje – senzory, prediktivní modely i rozsáhlé datové platformy. Významnou roli v nich hraje také ekosystém CleveRA společnosti VARS BRNO, jehož součástí je CleveRA Car, unikátní mobilní diagnostické vozidlo, které po celý rok sbírá mimořádně přesná data o stavu povrchu vozovek.

DATA NASBÍRANÁ BĚHEM ROKU JSOU V ZIMĚ KLÍČOVÁ
„CleveRA Car je jediným vozidlem v Česku, které dokáže při běžném provozu měřit povrch komunikací se submilimetrovou přesností. Díky špičkové technologické výbavě – od kamer po specializované měřicí systémy – poskytuje správcům komunikací detailní obrázek o každém úseku silnice. Například jeho technologie LCMS umožňuje až 100násobě vyšší rozlišení oproti klasickému laser scanu, nebo-li mobilnímu mapovacímu systému. A právě zimní měsíce jsou obdobím, kdy se tato data nejvíce využívají,“ říká Zdeněk Drápela, produktový manažer VARS BRNO.

Správci komunikací mají díky nim jasno, kde je povrch silnice dlouhodobě oslabený, kde se začaly tvořit trhliny nebo kde může mráz způsobit rychlejší degradaci. Zima tak slouží jako období vyhodnocení a plánování – zatímco údržbová technika se soustředí na boj se sněhem a náledím, odborníci pracují s daty, která CleveRA Car nasbíral během roku.

PREDIKTIVNÍ ÚDRŽBA – RYCHLEJŠÍ REAKCE NA MRÁZ I SNÍH
„Digitální infrastruktura dnes umožňuje správcům komunikací spojit data z meteostanic, kamer i provozu posypových vozů do jednoho celku. Systém pak upozorňuje na místa, kde se může tvořit námraza, sněhové jazyky nebo zhoršené adhezní podmínky. Neslouží jen k reakci na aktuální situaci – pomáhá také včas plánovat výjezdy techniky tak, aby zásah proběhl efektivně a bezpečně,“ říká Zdeněk Drápela, produktový manažer VARS BRNO a dodává: „Informace z CleveRA Caru přitom doplňují obraz o dlouhodobém stavu vozovky. Díky tomu mohou správci lépe rozhodovat, která riziková místa mají v zimě zvýšeně sledovat a kde je potřeba připravit následné opravy na jarní období.“

PŘESNĚJŠÍ DATA PRO ŘIDIČE I ZÁCHRANÁŘE
Zimní údržba už dávno není jen o sněhu a soli. Informace o sjízdnosti, uzavírkách nebo výtlucích se stále častěji propisují i do běžných navigací a mapových aplikací. Řidiči se tak o problému dozvědí dříve, než ho na cestě potkají, a mohou podle toho upravit trasu nebo styl jízdy. Na stejná data spoléhají i složky integrovaného záchranného systému, které potřebují rychle vědět, zda je trasa průjezdná.

ZIMNÍ ÚDRŽBA JAKO DATOVĚ ŘÍZENÝ PROCES
Propojení mobilního mapování, senzory z terénu a prediktivních modelů posouvá zimní údržbu do nové fáze. Správci mají k dispozici mnohem detailnější informace o stavu komunikací a mohou jednat rychleji a s větší přesností. CleveRA Car v tomto systému plní klíčovou roli – dodává přesná data, která ukazují, jak se vozovky vyvíjejí, kde se tvoří závady a kde může zima nejrychleji napáchat škody.

SUBMILIMETROVÁ PŘESNOST DÍKY LCMS A UMĚLÉ INTELIGENCI

„Základem CleveRA ekosystému je technologie LCMS (Laser Crack Measurement System), která nabízí až stonásobně vyšší rozlišení oproti standardním mobilním mapovacím systémům. Díky tomu lze zaznamenat i nejdrobnější změny na povrchu, jež mohou předznamenat budoucí poškození. Software využívá prvky umělé inteligence, které jsou vyvíjené přímo pro diagnostiku poruch vozovek. Výsledkem je submilimetrová přesnost, na jejímž základě mohou správci plánovat údržbu s maximální efektivitou a s jistotou, že pracují s nejkvalitnějšími daty na trhu,“ dodává Zdeněk Drápela z VARS BRNO.

-jik-

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*