
Původní lávka přes Orlici v Žamberku byla postavena v první polovině minulého století, její nosnou konstrukci tvořila dvojice betonových oblouků, každý tloušťky 350 mm. Patřila do panoramatu města a místní si ji oblíbili, její konstrukce však byla v tak špatném stavu, že musela být nahrazena novou. Na jejím místě tedy vznikla unikátní oblouková lávka z UHPC s vloženou ocelovou konstrukcí mostovky a barokní sochou sv. Jana Nepomuckého.
Autoři projektu přišli s konceptem ponechat přesný tvar siluety betonového oblouku původní lávky a odlít oblouky z UHPC: „Výsledná tloušťka konstrukce oblouku je 175 mm, je tedy poloviční než původní a působí velmi lehce. Silueta mostu tak zůstala v panoramatu města zachována, ale v detailu jde o konstrukci současnou. Kouzlem této stavby je právě její tvarový odkaz k původní lávce, při použití UHPC materiálu, který umožnil vytvořit oblouky maximálně subtilní a trvanlivé. Jedná se o první UHPC konstrukci s horním obloukem na světě. Mezi oblouky je zavěšena jemná ocelová žárově zinkovaná konstrukce mostovky. Průchozí šířka lávky je 2,2 m, rozpětí lávky 25,48 m,“ uvádí Petr Tej a dodává: „Nosnou konstrukci lze definovat jako obloukovou mostní konstrukci s táhlem a zavěšenou dolní mostovkou. Oblouky mostu stabilizují ocelové rozpěry. Ocelová roštová mostovka slouží jako táhlo oblouku, na konstrukci je připevněna tyčovými závěsy. V patě oblouku je mostovka spojena s obloukem čepovým spojem.“

ZALOŽENÍ LÁVKY
Stávající stavba byla částečně ponechána, ale ubourána na potřebnou úroveň. Vzhledem k tomu, že nový úložný práh je širší než původní lávka, zpevnil se prostor pod úložným prahem cementovou injektáží. Opěry mostu jsou umístěny na části odbouraných kamenných opěr. Jejich založení je hlubinné, na svislých a šikmých mikropilotách. Svislé mikropiloty se převrtávaly přes původní kamenné opěry. Obě opěry se skládají z dříku, úložného prahu, závěrné zídky a bočních plentovacích zídek. Horní povrch úložného prahu je spádován směrem do čela opěry, čelní pohledová část opěr byla opatřena kamenným obkladem, který sjednocuje opěry a navazujících nábřežních opěrných stěn. Na horním povrchu byly umístěny čtvercové podložiskové bloky, povrch úložného prahu je opatřen ochranným nátěrem. Opěra OP00 je doplněna o dilatačně oddělená kolmá křídla.
Nosná konstrukce je na spodní stavbu uložena pomocí elastomerových ložisek. Na opěře OP00 jsou uložena podélně posuvná elastomerová ložiska, na opěře OP10 pevná elastomerová ložiska. Ložiska jsou vybavena zdvojenými deskami pro usnadnění možnosti výměny. Na spodní stavbu byla uložena přes vrstvu plastmalty, jejich ocelové části jsou opatřeny protikorozní ochranou. Ochranný povlak byl proveden žárovým zinkováním, nástřikem a nátěry.
KONSTRUKCE OBLOUKŮ
Konstrukce oblouku byla zhotovena jako prefabrikát s montážním spojem ve vrcholu. Vyráběly se tak přesné poloviny dvojice obloukových pasů. Montážní spoj ve vrcholu oblouku se zabetonoval s provázáním výztuže pomocí příložek. V dolní části oblouku (v patě v místě monolitického příčníku) z prefabrikátu vyčnívala výztuž pro spřažení s monolitickými příčníky, zárodky kotev příčného předpětí. Styčná spára byla vystrojena smykovými zámky.
Nosníky se betonovaly v poloze „na boku“, přičemž povrch ve styku s bedněním tvoří vnější obrys mostu. Oblouková mostní konstrukce je včetně monolitického patního příčníku vyztužena betonářskou výztuží B500B a rozptýlenou výztuží (drátky) v matrici UHPFRC. Pro UHPFRC je stanovena hodnota krytí výztuže cmin=35 mm.
Oblouky z materiálu UHPFRC zajišťují ocelové rozpěry, roštová mostovka slouží jako táhlo oblouku – tyčovými závěsy je zavěšena na konstrukci oblouku, v patě oblouku je s obloukem spojena čepovým spojem.

OCELOVÁ MOSTOVKA
Mostovku tvoří podélníky a příčníky z profilů HEA 160 v sedmi polích. Každé z nich je diagonálně zavětrováno čtyřmi táhly se středovou rozetou. Na podélnících jsou navařeny konzoly kotvení pororoštových panelů mostovky. Na vnitřní straně podélníku jsou rovněž navařeny kotevní body pro lištu LED pro osvětlení. Mostovka je dělená na poloviny z důvodu jednoduššího transportu a možnosti zinkovámí ponorem. Tyto dva svařence se v průběhu stavby sepnuly příložkou uprostřed rozpětí. Při montáži příložky bylo třeba mostovku předepnout tak, aby se vymezily vůle v čepech a vneslo se do ní požadované napětí pro zajištění stability UHPFRC oblouků.
PŘEDPĚTÍ KONSTRUKCE A ČEPOVÝ SPOJ
Monolitické nadpodporové příčníky obloukové konstrukce jsou trvale zajištěny předpínacími tyčemi, které se injektovaly do předinstalovaných kanálků.
Spojení ocelové mostovky s patou betonového oblouku bylo zajištěno čepovým spojem o průměru 85 mm. V betonovém oblouku se čep osadil do zabetonované ocelové vložky vnitřního průměru 90 mm, dále čep přechází přes ztužený kruhový otvor v podélníku ocelové konstrukce. Na opačné straně podélníku je zakotven krátkou konzolou k hornímu povrchu nadpodporového příčníku. Mezi žebra kloubu byly vloženy distančníky z teflonu. Zajišťující plechy čepu jsou vybaveny maznicemi, samotný čep drážkami pro lubrikaci a zvýšenou ochranu před degradací.
Mostovka je zavěšena na betonový oblouk ocelovými tyčovými závěsy o průměru 20 mm. Opatřeny jsou koncovými vidlicemi s čepy a napínacím mechanismem.
IZOLACE PROTI ZEMNÍ VLHKOSTI
Všechny zasypané povrchy opěr a opěrných stěn chrání proti zemní vlhkosti penetrační a asfaltový nátěr, pracovní spáry byly ošetřeny. Rubové plochy opěr navazující na přechodovou oblast byly opatřeny izolací v této skladbě: penetrační nátěr; natavované asfaltové izolační pásy; ochranná geotextilie.
Přechodové oblasti za opěrami byly navrženy bez přechodové desky. Přechodovou oblast za krajními opěrami tvoří zásyp pod těsnicí vrstvou, dále těsnicí vrstva, ochranný zásyp podél dříku opěry a křídel a vlastní zásyp za opěrou. Nad těsnicí vrstvou je drenáž pro odvodnění. Za rubem dříků opěr je nad těsnicí vrstvou drenáž z PE trubky, osazené na betonový základ a obetonované drenážním betonem. Drenážní trubka ústí středem do líce opěry.
VYBAVENÍ MOSTU
Na koncích lávky, při přechodu na rampy, jsou osazeny netěsněné plechové mostní závěry se sklotextitovou vložkou. Mostovka a pochozí povrch ramp jsou z pororoštových samonosných panelů s atypickým olemováním plechem, které tvoří žebra nesoucí panel v příčném směru. Přes tato žebra se panely kotvily k ocelové konstrukci. V místě příčného nosníku a na koncích mostovky se k nosné konstrukci rampy kotvily přišroubováním přes podložku přivařenou mezi nosné pásky pororoštu tak, aby hlavička šroubu byla slícována s povrchem panelu. Z boku panelů, do přivařených distančníků se závitem, se šroubovaly krycí lišty. Mezi krycí lištou a panelem vede nosné lanko nerezové sítě.
Zábradlí tvoří ocelová madla, kotvená ke štíhlým ocelovým sloupkům připevněným k mostovce a ocelovým závěsům. Výplň zábradlí je zajištěna nerezovou sítí. Na přístupových rampách je zábradlí součástí jejich konstrukce.
Pro zajištění bezbariérového přístupu na most jsou v jeho předpolích nástupní konstrukce vybavené rampou a schody. Uloženy byly na betonové patky s mezivrstvou plastmalty.
Pochozí povrch ramp tvoří ocelové protiskluzové pororošty stejně jako na mostě. Rampy na obou koncích mostu mají v principu stejné konstrukce – skládají se ze dvou podélných nosníků s přivařenou pásnicí pro uložení pororoštových panelů. UPE nosníky jsou spojeny příčlemi s jekly. V podélném vodorovném a příčném směru rampy ztužují ocelové ploché tyče. Na vnitřní stranu UPE profilu je v místě návaznosti na lávku přišroubován plech mostního závěru. Sevřen je mezi dvěma izolačními sklotextitovými deskami.
Na předpolích mostu byly pod nástupními rampami vytvořeny zpevněné asfaltové plochy, slícované se stávajícím povrchem.
-vis-
Foto: Alexandra Timpau, archiv autora