Ekonomika

Jak Metrostav udržuje vysoký standard ve stavební praxi

Jaké nástroje, procesy a inovace využívá firma k zajištění vysokých standardů? Jak reaguje na výzvy v praxi, vzdělává své zaměstnance a jaký vliv má digitalizace na stavební výrobu, vysvětluje v rozhovoru Ing. FILIP KŘESŤAN, výrobně technický ředitel společnosti Metrostav a.s.

+ Jak zajišťujete dodržování vysokých standardů kvality v rámci svých projektů?

Systém řízení jakosti zahrnuje politiku jakosti firmy a plány jakosti obsahující knihy jakosti projektu sestavené, projednané a schválené mezi firmou a objednatelem – zadavatelem stavby, které obsahují předepsané dokumenty kvality podle podmínek smlouvy o dílo a interních jakostních předpisů. Obvykle zahrnují Technologické předpisy (TPře) nebo Technologické postupy (TPo), pracovní postupy a kontrolní a zkušební plány s jejich vyhodnocení. Součástí systému řízení jakosti jsou i preventivní opatření. Se systémy řízení jakosti v pravidelných školeních seznamujeme všechny techniky, kteří řídí a zabezpečující jakost stavební výroby.

default

+ Definujte nejčastější výzvy, se kterými se Metrostav setkává při zajišťování kvality stavebních prací?

Na začátek je potřeba zmínit, že stavební dílo se buduje od základů což v tomto případě znamená od zadání. Každodenní a nejsložitější výzvou v zajišťování kvality stavebních prací jsou vady projektové dokumentace včetně všech možných nedostatků, které se poslední roky neustále množí. Stejnou měrou se setkáváme i s nerealistickými požadavky a podmínkami obsaženými ve smlouvách o dílo se zadavatelem stavby.

+ Máte inovativní postupy a technologie, které využíváte ke zlepšení kvality svých projektů?

Zlepšování kvality stavebních projektů spočívá především v důsledném a úplném užívání systémů řízení jakosti u všech účastníků projektu, tedy u zadavatele, projektanta, dozoru a všech dalších. Systémy řízení jakosti jsou samy o sobě dostatečně účinné, pokud je skutečně používají všichni účastníci v projektu.

Pokud bychom za inovativní označili záměnu digitálních podkladů projektu za běžnou dokumentaci, pak musíme konstatovat, že velká část tzv. BIM projektů je ve stavu horším, než byla běžná projektová dokumentace. Naštěstí digitální zobrazení dovoluje v daleko větší míře a podrobnosti zachytit všechny části projektu, a tedy i nedostatky a chyby (např. prostorové a informační kolize). Pak používání digitálních technologií může vést ke zlepšení, pokud všechny vady a nedostatky odhalíme včas, a účastníci výstavbového procesu je v rámci svých kompetencí včasně vyřeší. 

+ Jak sledujte a vyhodnocuje kvalitu svých projektů po jejich dokončení?

Provádíme kontroly a zkoušky předepsané zadavatelem stavby a dle požadavků dotčených orgánů. Nad rámec toho disponujeme vlastními diagnostickými kapacitami a provádění i kontroly a měření další parametrů, které vyhodnotíme například z analýzy reklamací. V pozemním stavitelství se velmi soustředíme na hodnocení stavebně fyzikální vlastností stavby, máme například vlastní akustickou laboratoř, která na bytových objektech provádí nejen povinná měření ke kolaudaci, ale i dohodnutá měření nad rámec požadavku hygieny. Pokud podmínky dovolí provádí interními kapacitami termografické měření celé stavby, umíme i kontrolní měření vzduchotěsnosti staveb, měření vlhkosti stavebních materiálů apod. 

+ Jaký význam přikládáte certifikacím a normám kvality (např. ISO 9001)?

Jsou pro nás vodítkem ke správnému nastavení procesů v dané věci. Díky implementaci ISO 9001 máme propracovaný systém kontrolně zkušebních plánů, kde předepisujeme, jaké kontroly a zkoušky se u vybraných technologií musí v průběhu stavby provádět a jakých parametrů je třeba dosáhnout. Aktuálně jsme celý systém přepracovali do digitální formy a lépe rozdělili činnosti mezi naše techniky.  Díky tomu se celý proces významně zefektivnil a zkvalitnil. 

+ Jak funguje systém školení a vzdělávání zaměstnanců Metrostavu v oblasti kvality?

Máme vlastní centrum vzdělávání skupiny Metrostav a lektory z řad našich zaměstnanců, kteří mají velké zkušenosti z přípravy i provádění staveb, a proto i respekt kolegů. Na pravidelných školeních personálu projektových týmů, tj. všech mistrů, stavbyvedoucích a přípravářů pravidelně školíme jak postupy a výstupy systému řízení kvality, který musí na stavbách zpracovávat, tak předáváme aktuální opakující se nedostatky a tím eliminujeme jejich opakování v budoucnu a posouváme kvalitu dokončeného díla o trochu víš. Zajišťujeme i nepravidelná školení s výrobci stavebních materiálů, či odborná školení na aktuální témata, který hýbou stavební praxí. 

+ Myslíte si, že existuje vliv digitalizace a BIM (Building Information Modeling) na kvalitu stavebních projektů Metrostavu?

Přestože kvalita projektů zpracovaných pomocí BIM (s využitím digitálních modelů) zatím není příliš vysoká a nedá se říci, že by obecně přispívala ke zvýšení kvality stavebních projektů a sloužila zhotovitelům, tak digitalizace jako taková přínos má. Nejedná se však přímo o přínos ke kvalitě realizovaných staveb (ta je primárně ovlivněna kvalitou projektové dokumentace a realizačního týmu), ale o přínos v oblasti zvýšení efektivity. Zejména možnost evidence záznamů „přímo na stavbě“ pomocí mobilních aplikací, které zajištují propojení pořízených informací s konkrétním umístěním významně snižuje administrativní zátěž a umožňuje vetší soustředění na přímou realizaci stavby.

+ Daří se vám reagovat na požadavky zákazníků ohledně kvality stavebních prací?

Trh se neustále vyvíjí a vznikají neustále nové kombinace požadavků a s tím souvisejících použitých technologií a materiálů. Můj tým technické podpory tyto trendy sleduje a snažíme se být na to připraveni a projektový tým včas vybavit potřebnými technickým informacemi a podporou, aby výsledná kvalita díla odpovídala předepsaným požadavkům zákazníka. Kvalitní dílo s minimem reklamací je náš dlouhodobý cíl.

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*