Tip redakce

Liniová lávka je součástí města

Rekonstrukce rozsáhlého parku v Aši se stala významným krokem k obnovení urbanistické rovnováhy města, zároveň se tady prezentuje i jeho dědictví. Dominantním a krásným prvkem je tu nová lávka – kombinace ocelové konstrukce a dřeva vytvořila subtilní strukturu, která se vine parkem. Na lávku navazují pódia a chodníky.

Kompozičním principem návrhu byla jakási časoprostorová paralela, která zároveň vytvořila přechod od prostoru u Goethova náměstí až k lesoparku. Geografický i symbolický potenciál území autoři využili tak, aby připomněli zapomenuté hodnoty minulosti a provedli návštěvníky po historii města. Park tedy propojuje minulost a současnost, přináší edukaci a odpočinek. Stal se místem, kde se město setkává s vlastní historií.

VZPOMÍNKA NA DVA HŘBITOVY

„Náš projekt vycházel i ze smutné kapitoly v historii Aše, spojené s likvidací největšího hřbitova v 70. letech minulého století. Na toto místo jsme umístili plochý žulový blok z různě velkých kamenných kvádrů s prohlubněmi pro svíčky. Vznikl tak důstojný prostor pro setkání lidi z okolí i ze sousedního Německa. Nová vrstva komunikace se starého hřbitova nedotýká,“ říká Štefan Šulek a dodává: „V rámci projektu jsme všechny povrchy upravili tak, aby mohly vsakovat vodu. Tento prvek je klíčovým prvkem ekologického designu, který přispívá ke snížení povodňového rizika.“

Při obnově areálu byl opraven i nejstarší kamenný most v Aši, který propojoval evangelický hřbitov. Archeologický průzkum odhalil staré hroby, lidské ostatky a pozůstatky staveb. Nově objevené historické sklepy, dlouhé několik desítek metrů, by se měly využívat pro kulturní akce.

LÁVKA S OCELOVOU KONSTRUKCÍ

Konstrukce nové lávky, která parkem prochází, má v půdorysném průmětu tvar přibližně písmene S. V mírném podélném sklonu převádí trasu pro pěší přes účelovou komunikaci, takže propojuje urbanizovanou část areálu s lesoparkem. Délka mostovky je 64,0 m, výška nad komunikací v nejvyšším místě 4,30 m, světlá výška nejnižší části nosné konstrukce 3,85 m v ose komunikace.

„Nosnou ocelovou konstrukci jsme navrhli jako spojitý prostorově vedený nosník z válcovaného profilu s nestejnou délkou v řadě sedmi polí. Mezi koncovými body lávky podpírá nosnou páteřní trubku šestice stojek. Jejich paty jsou vetknuty do zhlaví vrtaných železobetonových pilot. Konce lávky byly založeny na blokové monolitické patky, opatřené atypickými kluznými ložisky,“ upřesňuje architekt Šulek.

Lávka byla založena na krátkých velkoprůměrových pilotách, které jsou šetrné ke kořenovému systému stromů a dřevin. Některé části ocelové konstrukce mají omezenou možnost přístupu, proto byly natřeny systémem s garancí dlouhodobé životnosti.

Klíčová slova:

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*