Infoservis

Startuje hlasování o vítězích 10. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe

V Praze byly slavnostně představeny nominované projekty jubilejního 10. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe. O vítězích pěti kategorií a celkovém vítězi soutěže bude nyní prostřednictvím online hlasování rozhodovat veřejnost. Hlasující mohou tipovat, který projekt bude absolutním vítězem, a zařadit se do soutěže o auto ŠKODA Kodiaq Sportline na čtyři měsíce zdarma a řadu dalších zajímavých cen.

„Inovace a trvale udržitelný rozvoj patří mezi základní kameny našich společenských hodnot. Obě tyto kvality se v soutěži E.ON Energy Globe skvěle kombinují, a vznikají tak velmi zajímavé projekty na ochranu životního prostředí. Za 10 let se těch nápadů sešlo neuvěřitelných 2 387. Většina projektů je navíc postavena na jednoduché myšlence i provedení, tudíž se jimi můžou inspirovat další lidé, firmy nebo obce. Těší mě, že se to v praxi skutečně děje,“ vysvětluje Martin Záklasník, generální ředitel E.ON v České republice.
Do šesti kategorií soutěže se letos přihlásilo celkem 220 projektů. Odborná porota vybírala dva nejlepší projekty zaměřené na úsporu energií a ochranu přírody v kategoriích Obec, Kutil, Firma, Mládež a Stavba. Jednomu ze dvou nominovaných projektů v každé kategorii mohou nyní lidé poslat svůj hlas.
„Novinkou 10. ročníku je způsob volení celkového vítěze. Oproti loňsku, kdy o absolutním vítězi rozhodovala odborná porota Akademie věd ČR, letos necháme toto rozhodnutí na veřejnosti,“ říká koordinátorka celého projektu Vladimíra Glaserová ze společnosti E.ON.
I letos v soutěži figuruje kategorie Nápad, která patří všem nezrealizovaným projektům se zaměřením na úsporu energií či ochranu životního prostředí. „Nominace v této specifické kategorii budeme znát až koncem září. Vítěze kategorie Nápad vybíráme sami za pomoci odborníků, veřejnost pro něj nehlasuje,“ dodává.
Nominované projekty
V kategorii Obec odborníci nominovali město Litoměřice, které se dlouhodobě zabývá snížením energetické náročnosti městských budov, recykluje odpady v budovách městského úřadu a svým občanům poskytuje finanční příspěvek na pořízení solárního systému. Soupeřem je středočeská obec Jesenice, jejíž vedení se snaží snížit negativní účinky světelného smogu na lidský spánek a růst stromů. Obec proto upravila část veřejného osvětlení úsporným koridorovým svícením se speciálním modrým filtrem.
V kategorii Kutil porota ocenila ekologický dopravní prostředek TiltingVehicle. Jde o stabilní a bezpečnou tříkolku poháněnou velmi výkonným ekologickým elektromotorem. Konkurentem tohoto projektu je skupina studentů, která v rámci projektu Koruna z druhotných surovin vyrábí originální věnečky a čelenky z nevyužitých odpadů.
První projekt nominovaný v kategorii Firma podporuje myšlenku Zero Waste, tedy minima odpadu. Společnost MIWA (Minimum Waste) posunula tento koncept do úrovně zásobování a vyvinula vlastní kapsle, které lze opakovaně použít pro přepravu zboží od výrobce na prodejnu nebo z nich nakupovat. Druhou nominaci získal projekt INFRASET, který za pomoci vlastní technologie dokáže snadno a levně opravit nekvalitní silnice plné puklin.
V soutěžní kategorii Mládež komisi zaujaly ekologické aktivity MŠ Mateřídouška z Frýdku-Místku. Zdejší pedagogové už několik let aktivně vychovávají své žáčky k ekologickému cítění a organizují aktivity jako sběr a třídění odpadu, pěstování rostlin na školní zahradě nebo pečování o zvířata v živém koutku. Nominaci získala také ekologická soutěž CO2 liga pro základní a střední školy, jejímž cílem je vzdělávat žáky a studenty v ochraně životního prostředí v jejich každodenním životě.
V kategorii Stavba byla nominována energeticky úsporná ordinace praktického lékaře v Rožmitálu pod Třemšínem. Bezbariérová budova umožňuje snadnější spolupráci sester i lékaře a přes relativně malé investiční náklady na stavbu se podařilo snížit její energetickou spotřebu na minimum. O vítězství ve své kategorii bude bojovat s ekologickým slaměným domem, který si v Dobřejovicích u Prahy vlastnoručně postavil Jan Chvátal. Pasivní dům nezatěžuje své okolí, vytápí se dřevem, využívá dešťovou vodu i fotovoltaiku.
O vítězích jednotlivých kategorií mohou lidé hlasovat na webu soutěže www.energyglobe.cz až do 30. září 2018. Představitelé nejlepších projektů v každé kategorii získají úspornou pračku od Miele a plynový kondenzační kotel či tepelné čerpadlo Vaillant. Celkový vítěz vyhraje vůz ŠKODA Octavia Combi G-Tec a od organizátora soutěže v ČR, energetické společnosti E.ON, k tomu dostane tankování CNG na rok zdarma.
Hodnotné ceny čekají i na hlasující. „Kromě hlasování letos lidé mohou tipovat celkového vítěze soutěže. Hlavní výhru, tedy užívání vozu ŠKODA Kodiaq Sportline na čtyři měsíce zdarma, získá ten, kdo správně tipne celkového vítěze a zároveň se svým odhadem nejvíce přiblíží skutečnému počtu hlasujících,“ dodává Vladimíra Glaserová z organizačního týmu soutěže. Vítězové jednotlivých kategorií 10. ročníku soutěže E.ON Energy Globe budou představeni 16. října 2018 na slavnostním vyhlášení, které letos opět odvysílá televize ČT2.
Více informací o soutěži i hlasování je možné najít na webu www.energyglobe.cz.
 
Seznam projektů
FIRMA
Systém přepravy a prodeje potravin bez obalů – MIWA (Minimum Waste)

Předkladatel: Arancia Europa, a.s.
Bezobalové nakupování (přístup Zero Waste) je tradičním a přirozeným způsobem ekologicky odpovědného nakupování, který v posledních letech zažívá nebývalou renesanci. Společnost MIWA tento koncept obohacuje o potřebný komfort a začleňuje do bezodpadového toku zboží kromě obchodů také samotné výrobce a distributory. S pomocí opakovaně použitelných kapslí zajišťuje přepravu zboží od výrobce na prodejnu s minimalizací použití jednorázových obalů a spotřebiteli nabízí pohodlný a hygienický nákup zboží do vratného, vlastního nebo ekologického obalu. Díky tomuto systému předchází vzniku významného množství odpadu. 
Všichni to známe, žijeme v době obalové. Každá věc, kterou koupíme, je zabalená a její jednorázový obal končí v koši.
Snažíme se množství odpadu snížit, například recyklací, ale stávající řešení se ukazují jako nedostatečná. Obalu přibývá a problém roste. MIWA přichází s myšlenkou a systémem prevence vzniku odpadu tzv. precyklace. Tedy nejlepší odpad je ten, který vůbec nevznikne.
MIWA zavádí přepravu zboží pomocí speciálních kapslí a jeho prodej z modulárních skladových a prodejních zařízení. Jedna kapsle se dá použít minimálně 100x a zabrání tak vzniku přibližně 5000 jednorázových, spotřebitelských obalů. Celé řešení je plně škálovatelné a může ho tedy využít jakákoli výrobní, nebo obchodní společnost po celém světě.
Podle analýzy sníží úbytek jednorázových obalů uhlíkovou stopu průměrně o 33 %. U některých produktů, jako jsou například cereálie, je to dokonce až o 98 %.
V čem je projekt výjimečný?

  • Předchází vzniku obalů, které končí jako nevyužitý odpad.
  • Může fungovat kdekoliv na světě, u malých i velkých výrobců a obchodníků.
  • Snižuje odpad určený na skládku v průměru o 11 g odpadu na litr produktu.
  • Umožňuje pohodlný nákup v konceptu zero waste, ale nezvyšuje přitom cenu produktu.
  • Zahrnuje celou cestu zboží, od výrobce až po domácnosti.

 
Speciální technologie na opravu výtluků silnic – INFRASET

Předkladatel: MORAM CZ, s.r.o.
Nekvalitní silnice plné děr a puklin, které připomínají tankodrom, vidíme častěji, než bychom si přáli. Zní to sice jako science fiction, ale technologie INFRASET® je dokáže opravit snadno a levně při využití již dříve použitého, vyfrézovaného asfaltu. Toto řešení se hodí hlavně pro obce a města, protože můžou řešit stav silnic rychle a nezávisle na dalších orgánech a rozhodnutích. Speciální technologie zajistí, že oprava je trvalá.
Technologie využívá pro opravy recyklát asfaltu. Součástí INFRASETU® je nádoba s bitumenovou penetrací, která recyklát oživí. Oživený recyklát lze použít jako „nový asfalt“.  Speciální infrazářič vysuší a rozehřeje výtluk a jeho okolí. Po nanesení penetrace rozehřeje i doplněný recyklát.  Díky tomu dojde k dokonalému, a především bezspárovému propojení oživeného recyklátu a stávajícího asfaltu, které znemožní vodě nebo jiným látkám napáchat další případné škody. Při ohřevu asfaltu a recyklátu navíc nedochází k uvolňování toxických látek.
Starý vydrolený asfalt je jinak toxický odpad, kterého by se obec musela řízeným způsobem zbavit. Jeho znovuvyužití proto šetří přírodu i obecní rozpočty. Použití technologie INFRASET® je levnější o 500 Kč/m2 oproti službám stavebních firem. Opravy s její pomocí jsou rychlé a není při nich potřeba výrazně omezovat provoz na silnici. Oprava jednoho metru čtverečního zabere asi 12 minut a klidně k ní může dojít i během zimy.
V čem je projekt výjimečný?

  • Dokáže využít recyklát asfaltu, který je jinak toxickým odpadem.
  • Rychle, kvalitně a levně opravuje díry a pukliny v silnici.
  • S technologií se dá pracovat kdykoli během roku.
  • Je cenově dostupný a počáteční investice se brzy vrátí.
  • Obcím a městům šetří 70 % nákladů na opravy.
  • Dlouhodobě prodlužuje životnost komunikací, čímž chrání životní prostředí před zátěží častých stavebních prací při výstavbě či dílčích opravách a výrobě nového asfaltu a chemických složek.

 
OBEC
Inteligentní veřejné osvětlení v Jesenici

Předkladatel: Město Jesenice
Příliš mnoho umělého světla v nočních hodinách škodí lidem i přírodě. Odborníci v této souvislosti hovoří o světelném smogu a jeho negativním vlivu na lidský spánek a třeba i růst stromů. V obci Jesenice se proto rozhodli instalovat část veřejného osvětlení se speciálním filtrem modrého světla, regulací a koridorovým svícením. Díky technologii LED jsou zároveň světla energeticky úsporná.
Město Jesenice hledalo ideální řešení ke sladění dvou cílů – zajistit bezpečnost chodců a ochránit lidi i přírodu před negativními vlivy nočního toxického osvětlení. Podél jednoho z chodníků mají všechna svítidla speciální filtr, který snižuje podíl modré složky světla. Právě noční modré světlo je pro lidské zdraví nebezpečné. Zabraňuje totiž vylučování hormonu melatoninu, který umožňuje kvalitní spánek a snižuje riziko rakoviny. Večer tedy všechna instalovaná světla svítí v mírně červených odstínech. To ocení nejen lidé, ale i okolní příroda.
Osvětlení chodníku je koridorové. Při chůzi po chodníku se tak lidem postupně rozsvěcuje celkem třináct úseků po šesti a sedmi lampách. Navíc se osvětlení po jedenácté hodině v noci automaticky utlumí na 20 procent a znovu se plně rozsvítí v 5 hodin ráno. Když někdo v noci vstoupí na chodník, rozsvítí se díky fotobuňce světla naplno, pak se zase utlumí. Tento způsob osvětlení přináší městu nejen úsporu nákladů na energie, ale taky snížení negativních dopadů osvětlení na okolní ekosystém. Projekt v Jesenici je příkladem využití nejlepších současných technologií k tomu, aby negativní zdravotní a ekologické následky nočního svícení byly co nejmenší.
V čem je projekt výjimečný?

  • Osvětlení je šetrné k lidskému zdraví i přírodě.
  • Dochází k využití filtrů pro snížení negativního vlivu modré složky světelného spektra.
  • Koridorový koncept osvětlení chodníku snižuje světelný smog.
  • Jde o energeticky a finančně úsporné řešení.

 
Litoměřice, město s energií

Předkladatel: Město Litoměřice
Litoměřice dlouhodobě snižují energetickou náročnost městských budov, zavádí ekologické a energetická zlepšení a snaží se inspirovat své obyvatele k trvale udržitelnému rozvoji města. Například finančním příspěvkem na pořízení solárního systému pro přípravu teplé vody nebo i tím, že nádoby na tříděný odpad jsou i na chodbách městského úřadu. Nyní Litoměřice připravují výstavbu první energeticky aktivní veřejné budovy v České republice (PAVE), bytů pro mladé začínající rodiny.
Rozsah inovačních aktivit, kterými se Litoměřice mění v energeticky nezávislé a nízkoemisní město, je skutečně široký. Po sérii úspěšných renovací na 7 školských budovách na úrovni současných norem, si Litoměřice zvedly laťku a renovovaly tři mateřské školy v energetickém standardu blízkém pasivním domům. O rok později šly Litoměřice opět „do neznáma“ a využily metodu EPC (Energy Performance Contracting / Energetická služba se zárukou) k renovaci dalších 13 městských objektů. Náklady na úsporná opatření budou hrazena až z budoucích energetických úspor, a jen v případě, že jich bude dosaženo.
Renovacemi městských budov však místní aktivity nekončí. Například technické služby města opravují místní komunikace mimo jiné pomocí stroje, který umí vyfrézovaný starý asfalt na místě přeměnit na základní materiál pro novou asfaltovou směs.
Město podporuje na svém území vznik nových obnovitelných zdrojů energie, důkazem toho je hydroelektrárna, přes 3000 m2 podpořených solárních kolektorů nebo solární elektrárny umístěné i na střechách městských budov. Ty chce postupně dovybavit systémem pro akumulaci vyrobené energie a dobíjení elektromobilů či elektrokol. Městský úřad a městská policie v Litoměřicích používají dohromady 8 elektromobilů a 11 elektrokol. Městská hromadná doprava pak jako palivo využívá CNG.
Unikátní a smělé jsou i další plány města. Jedním z nich je například hlubinný geotermální vrt, jehož tepelnou energii plánuje město využívat v systému centrálního zásobování teplem. Místní brownfieldy chce město zastavět energeticky šetrnou výstavbou a v plánu je i první energeticky aktivní veřejná budova u nás.
V čem je projekt výjimečný:

  • Jde o výjimečný příklad města, které se koncepčně snaží snižovat energetickou náročnost.
  • Město se snaží inspirovat obyvatele svým vlastním příkladem.
  • Nebojí se málo využívaných, ale ověřených postupů jako je EPC či renovace do pasivního standardu.
  • Vidíme zde snahu o energetické úspory a snižování zátěže životního prostředí.
  • V plánu je využití geotermální energie a výstavba energeticky aktivní budovy.

 
STAVBA
Unikátní energeticky úsporná ordinace

Předkladatel: Jan Brotánek (Rožmitál pod Třemšínem)
Jedna z prvních energeticky úsporných ordinací praktického lékaře vznikla v Rožmitálu pod Třemšínem. Jednopodlažní bezbariérová budova příjemně řeší potřeby pacientů v menším městě. Moderní ordinace myslí na týmovou práci sester i lékaře a zároveň propojuje funkční prostor s ekologickým přístupem. Přes relativně malé investiční náklady na stavbu se podařilo snížit energetickou spotřebu budovy na minimum.
Situace s praktickými lékaři v malých městech je zvlášť v posledních letech složitá. Lékaři a pacienti v Rožmitálu pod Třemšínem se ale můžou těšit z nové, moderní a ekologicky šetrné ordinace. Do budovy praktického lékaře vstupují lidé přes recepci, procházejí samostatnou vyšetřovnou sestry až do ordinace. Prostor je chytře řešen tak, aby sestřičky snadno zvládly administrativu i péči o pacienty. Přes velká okna orientovaná na východ vniká do místností hodně slunečních paprsků, které lidem čekání u lékaře zpříjemňují.
Ordinace je jednopodlažní zděná stavba z vápencopískovcových cihel tl. 175 mm. Základem je betonová deska na drti z pěnového skla. Budova je zastřešena plochou vegetační střechou. I při nízkých nákladech na stavbu je ordinace úsporná, což potvrzuje dosažení třídy A energetické náročnosti budovy.
Návrh počítá s možností nástavby i přístavby objektu. V budoucnu zde tak může vzniknout druhá ordinace se společnou čekárnou a bytem pro lékaře.
V čem je projekt výjimečný?

  • Jde o jednu z prvních energeticky úsporných ordinací v Česku.
  • Náklady na stavbu jsou nízké.
  • Budova má minimální energetickou náročnost.
  • Zdravotnický objekt je řešený nejen funkčně, ale i designově.

 
 
Vlastnoručně postavený pasivní dům ze slámy

Předkladatel: Jan Chvátal (Dobřejovice)
Slaměný dům v Dobřejovicích u Prahy je ekologickým skvostem. Jan Chvátal svůj unikátní rodinný dům budoval sám tři roky. Dům je postavený ze slámy, hlíny a dřeva, využívá dešťovou vodu, fotovoltaiku a vytápění dřevem. Energeticky pasivní dům s dominantním jasanovým schodištěm ve tvaru stromu dýchá přírodní atmosférou a při svém vzniku, ani provozu téměř nezatěžuje své okolí.
Dům ze slaměných balíků odráží filozofii majitele. Pro svou rodinu chtěl moderní bydlení, které bude co nejvíce v souladu s přírodou. Pod jeho rukama tak vyrostl převážně ze slámy, dřeva a hlíny energeticky nenáročný rodinný dům. Stavba respektuje okolí, splývá s okolím svými zelenými střechami a díky prosklené jižní stěně dochází k propojení interiéru s přírodní zahradou.
Při samotné stavbě vzniklo minimum odpadu. Použité materiály jsou převážně přírodní a obnovitelné. Tepelnou izolaci stavby tvoří slaměné balíky, které jsou zvenku pokryté vápennou omítkou. Vnitřní omítky jsou z hlíny. Dům je energeticky pasivní. Minimum energie jeho obyvatelé spotřebují díky dobrému zateplení, solárnímu zasklení jižní stěny a fotovoltaické elektrárně. Elektrárna vyrobí za rok 5,5 MWh elektrické energie, což tvoří většinu energie nutné na vytápění i provoz elektrospotřebičů. Dešťovou vodu ze střechy využívá rodina pro splachování na toaletách a při zalévání zahrady. Ročně tak ušetří více jak 40 % pitné vody. Voda ze střechy části terasy pak napájí malé zahradní jezírko.
Rodina své zkušenosti se stavbou „Slamáčku“ sdílí s ostatními na webu, rady si vyměňuje na sociálních sítích a pořádá dny otevřených dveří. Podporuje tak desítky a stovky dalších zájemců o stavění z přírodních materiálů, pasivní dům, či stavbu svépomocí.
V čem je projekt výjimečný?

  • Dům si postavil majitel svépomocí ze slámy, hlíny a dřeva.
  • Jde o energeticky pasivní dům vytápěný fotovoltaikou a dřevem.
  • Ekologicky zatěžuje své okolí jen minimálně.
  • Využívá dešťovou vodu v domě, na zálivku zahrady i pro jezírko.
  • Majitelé aktivně sdílení své zkušenosti a pomáhají tak dalším zájemcům o stavbu domu.

 
 
MLÁDEŽ
Ekologické vzdělávání pro nejmenší

Předkladatel: Mateřská škola Mateřídouška, Frýdek-Místek
Mateřská škola Mateřídouška ve Frýdku-Místku už několik let aktivně vychovává své děti k ekologickému cítění. Učitelé organizují aktivity jako třídění odpadu, sbírání víček od PET lahví pro další zpracování nebo sběr kaštanů pro lesní zvěř. Děti se učí pěstovat rostliny, pečovat o zvířata v koutku živé přírody a zapojují se do nejrůznějších ekologických projektů a soutěží. Za své aktivity školka získala titul EKOŠKOLA.
 Učitelé v MŠ Mateřídouška se rozhodli vést děti k ekologickému myšlení už odmalička. Sběr papíru, pomerančové kůry a použitých baterií byl jenom začátek. Během posledních let se ekologické aktivity školky rozšířily do mnoha oblastí. Děti se učí třeba pěstovat byliny, ovoce a zeleninu na školní zahrádce, kterou společně udržují za pomoci nejen pedagogů, ale i rodičů a věnují se taky tématu energetických úspor.
Mateřská škola organizuje ekologicky motivované akce s různorodým obsahem – Den Země s hledáním pokladu, přípravu krmítek a krmení pro ptáčky v zimě, jarní úklid přírodní zahrady jako společnou akci dětí, rodičů a zaměstnanců MŠ, exkurze do sběrného dvora a plánuje další aktivity.
Děti se pod vedením pedagogů často věnují tvoření z recyklovaných materiálů.
V rámci jednoho z projektů měly děti například za úkol nakreslit piktogramy, které nakonec učitelky rozvěsily ve školce, aby všechny motivovaly k šetření vodou a elektřinou. Mateřská škola taky rozšířila sběr odpadu o malé elektrospotřebiče nebo BIO odpad a založila „Hřbitov odpadků“, kde si děti můžou kdykoli prohlédnout, jak dlouho se odpadky v přírodě rozkládají.
V roce 2016 se školka zapojila do projektu s názvem „Ekoškolka – děti, rodiče a učitelky pro udržitelný rozvoj“. Za své aktivity a po provedeném auditu ji byl udělen mezinárodně uznávaný titul EKOŠKOLA, který jí byl v roce 2017 předán v Senátu ČR v Praze.
V čem je projekt výjimečný?

  • Vede ty nejmenší děti k ekologickému myšlení.
  • Podporuje vztah dětí k přírodě.
  • Učí je správně zacházet s odpadem.
  • Do ekologických aktivit zapojuje i rodiče a zaměstnance školky.

 
 
CO2 liga – ekologická soutěž pro školy o ochraně klimatu

Předkladatel: ZO ČSOP Veronica
Ekologických soutěží pro školy je celá řada. CO2 liga se od nich odlišuje tím, že je celoroční, zaměřená na aktuální téma ochrany klimatu a vede žáky k poznání cestou osobního prožitku. Cílem je žáky nejen vzdělávat, ale i to, aby získali vlastní zkušenost a povědomí o tom, co mohou sami změnit a jak mohou chránit životní prostředí u sebe doma, ve škole i v obci.
CO2 liga je určena pro žáky 2. stupně základních škol a středních škol z celé republiky. Letos proběhla již po osmé a každoročně se do ní hlásí na 60 škol.
Během školního roku plnili soutěžící úkoly pěti témat: Klimatická změna, Jídlo, Voda, Energie a Doprava. Zabývali se tak například otázkami, jak se lidem bude žít v roce 2040, kolik litrů vody spotřebují oni sami a jejich rodiny, nebo počítali uhlíkovou stopu a spotřebu energie běžných spotřebičů. Soutěžící měli taky za úkol týden nevyhazovat zbytky jídla, omezit spotřebu masa, minimalizovat spotřebu vody a připravovat svačinky z regionálních potravin. V tématu Dopravy pak měli třeba spočítat množství CO2 z rodinných jízd v průběhu měsíce a pak vymyslet reklamu na podporu ekologické dopravy.
Účastníci soutěže si uvědomí řadu důležitých souvislostí o životním prostředí, naučí se například šetřit vodou. Významným pilířem soutěže je i sdílení poznatků. Žáci představují výsledky svým spolužákům, rodinám a obcím. Stávají se tak šiřiteli důležitých informací o ekologii i ochraně klimatu.
V čem je projekt výjimečný?

  • Jde o nejrozsáhlejší meziškolní soutěž na téma ekologie.
  • Žáci při úkolech získají řadu osobních prožitků. Uvědomí si tak na vlastní kůži, jaké mohou oni osobně ovlivnit a změnit stav životního prostředí.
  • Žáci se učí chránit životní prostředí přímo ve svém místě – ve své rodině, škole, městě.
  • Každý rok se program mění podle aktuální problematiky.
  • Studenti mezi sebou i mezi spolužáky sdílí ekologické myšlenky a navzájem se inspirují.

 
KUTIL
Tvoření z druhotných surovin

Předkladatel: Gymnázium Jaroslava Heyrovského, Praha
Studenti, mladí kutilové, se pustili do boje s nadměrnou produkcí odpadů.  Na konkrétním příkladu ukázali, že ne každý použitý výrobek nebo obal musí nutně skončit v koši. Ze skleněných střepů, blistrů od léčiv, nápojových plechovek, kartonů, PET lahví nebo mikrotenových sáčků vytvořili originální věnečky a čelenky, které by jim mohla závidět leckterá módní blogerka.
Studentský projekt upozorňuje na fakt, že ročně vyhodí každý člověk v České republice průměrně asi 340 kg různého „smetí“. Velká část z tohoto množství končí na skládkách. Přitom skládkování směsného komunálního i recyklovatelného odpadu bude možné pouze do roku 2024. Pak to nový zákon o odpadech zakáže. Dlouhodobý trend ukazuje, že zatímco ve stavebnictví množství odpadů klesá, domácnosti ho vytváří každý rok víc a víc.
Studenti z Gymnázia Jaroslava Heyrovského v pražských Stodůlkách se snaží kreativním zpracováním věcí, které obvykle končí v koši, inspirovat ostatní k tomu, aby se zamysleli nad svým přístupem k celkovému plýtvání.
V čem je projekt výjimečný?

  • Dochází ke kreativnímu využití odpadu.
  • Projekt inspiruje ostatní v oblasti zpracování druhotných surovin.
  • Studenti tímto podporují osvětu v oblasti odpadového hospodářství.

 
TiltingVehicle – Naklápěcí tříkolka s výkonným elektromotorem

Předkladatel: Jaroslav Frais (Olomouc)
TiltingVehicle je tříkolka s ekologickým pohonem v podobě malého, lehkého, ale velmi výkonného elektromotoru. Nevšední jízdní zážitek slibuje mimo jiné fakt, že se v zatáčkách dokáže naklánět podobně jako motorka, a přitom zůstává perfektně stabilní.
Výjimečné jízdní vlastnosti získala díky své konstrukci. Přední výkyvná náprava o dvou kolech zajišťuje dostatečnou bezpečnost, protože tříkolka je díky ní stabilní. Všechna kola jsou v průměru větší než kola dosud vyráběných motorek tohoto mladého segmentu trhu. Tříkolce to dovoluje pouštět se při jízdách i na nezpevněné cesty a do terénu.
Elektromotor vlastního návrhu, díky kompaktním rozměrům a nízké hmotnosti, je šikovně umístěn v zadním kole. V rámu vozidla tak vzniká místo pro značný úložný prostor. Tato výhoda spolu s pohodlnou jízdou dělá z tříkolky spolehlivého parťáka na kratší i delší cesty, ať už se její majitel vydá jakýmkoli terénem. Celý motor navíc pochází z plně recyklovatelných materiálů. Za cenu srovnatelnou s konkurencí toho dokáže nabídnout mnohem víc: kompaktní rozměr, nízkou hmotnost, výkon 10–30 kW a díky unikátní konstrukci i mnohem vyšší efektivitu. Spotřebovává míň energie a šetří kapsu svého majitele.
Pohodlné řízení zaručuje i chybějící převodovka. Díky umístění motoru v zadním kole ji zařízení mít nemusí. Je tak i menší šance na poruchu a nutný servis.
V čem je projekt výjimečný?

  • Tříkolka má menší, a přitom vysoce výkonný motor.
  • Emise a hluková zátěž jsou nízké.
  • Jízda je stabilní a bezpečná.
  • Jde o ekologický dopravní prostředek.
  • A samozřejmě je to prostředek zcela jedinečný.

 
 

One Comment

  1. Děkuji super článek

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*